Psihologie

De la cuvinte urate la lovituri: cum sa prevenim escaladarea violentei in scoli

Violenta in scoli a devenit o problema din ce in ce mai mare in societatea noastra. Aceasta poate fi definita ca orice act fizic sau verbal care poate cauza durere, ranire sau suferinta, fie ca este intentionat sau nu. Violenta in scoli poate fi intalnita in diferite forme, precum bullying-ul, agresiunea verbala sau fizica intre elevi, acte de vandalism sau chiar si intimidarea cadrelor didactice.

In opinia psihologului Dan Ivanescu, aceasta problema are efecte negative asupra educatiei si vietii elevilor, iar copiii care sunt supusi la violenta in scoli pot avea probleme de sanatate mentala, inclusiv depresie, anxietate sau PTSD.

„Acestia pot avea probleme in dezvoltarea abilitatilor sociale si relationale, ceea ce poate afecta capacitatea lor de a interactiona cu alti oameni si de a dezvolta relatii sanatoase. De asemenea, violenta in scoli poate afecta si performanta academica a elevilor. Copiii care sunt supusi la violenta in scoli pot avea probleme de concentrare, iar stresul si anxietatea pot afecta capacitatea lor de a invata si de a retine informatiile. Este important sa abordam aceasta problema cu seriozitate si sa luam masuri pentru a reduce violenta in scoli. Acest lucru poate fi realizat prin promovarea valorilor si comportamentelor pozitive, prin cresterea gradului de constientizare a acestei probleme si prin implementarea de politici si programe care sa promoveze siguranta si respectul in scoli”, declara psihologul Dan Ivanescu.

Cauzele violentei in scoli

Potrivit specialistului, violenta in scoli poate fi cauzata de mai multi factori, printre care:

  1. Factori individuali: probleme de sanatate mintala, tulburari de comportament, expunerea la violenta in familie sau comunitate si traume personale. “Problemele de sanatate mintala pot fi o consecinta a unei tulburari sau a unui dezechilibru chimic in creier. Aceste probleme pot afecta gandirea, emotiile si comportamentul unei persoane si pot duce la dificultati in relatii, la locul de munca sau in alte aspecte ale vietii. Tulburarile de comportament pot fi cauzate de o serie de factori, cum ar fi problemele de sanatate mintala, experientele traumatice sau problemele de dezvoltare. Aceste tulburari pot include comportamente impulsiv-agresive, probleme cu autoritatea sau cu regulile sociale, sau comportamente auto-distructive. Expunerea la violenta in familie sau comunitate poate avea un impact puternic asupra dezvoltarii unui individ. Aceasta poate duce la probleme de sanatate mintala, tulburari de comportament si chiar la traume. Traumele personale, cum ar fi abuzul sexual, fizic sau emotional, pot avea un impact profund asupra dezvoltarii individuale. Aceste experiente pot duce la probleme de sanatate mintala, tulburari de comportament si probleme cu increderea si relatiile cu ceilalti”, explica psihologul Dan Ivanescu.
  2. Factori interpersonali: relatii nesanatoase, agresiunea intre perechi, hartuirea si excluderea sociala. “Relatiile nesanatoase se refera la relatii in care unul sau ambii parteneri se simt impovarati sau controlati intr-un mod nesanatos. Aceste relatii pot fi emotional sau fizic abuzive si pot avea un impact negativ asupra stimei de sine, sanatatii mentale si fizice ale indivizilor implicati. Agresiunea intre perechi se refera la orice forma de violenta, fizica sau verbala, intre parteneri. Aceasta poate include lovituri, insulte sau amenintari si poate avea un impact devastator asupra sanatatii si bunastarii victimelor. Hartuirea se refera la orice forma de comportament nedorit sau neplacut, inclusiv comportament sexual, care afecteaza negativ persoana care este expusa la acesta. Aceasta poate include hartuirea sexuala la locul de munca sau in scoala, hartuirea online sau prin intermediul altor mijloace de comunicare. Excluderea sociala este o forma de ostracizare sociala, care poate fi intentionata sau nu. Acesta poate avea un impact negativ asupra stimei de sine, relatiilor si sanatatii mentale a celor care sunt exclusi”, declara psihologul Dan Ivanescu.
  3. Factori institutionali: lipsa de resurse si suport pentru elevi si profesori, politicile scolare ineficiente, managementul defectuos al conflictelor si absenta unui climat pozitiv in scoala. “Lipsa de resurse si suport poate duce la o experienta educationala suboptimala pentru elevi si profesori. Aceasta poate include lipsa de echipamente si materiale, insuficienta de personal auxiliar, precum si lipsa de sprijin si formare pentru profesori. Politicile scolare ineficiente pot fi o sursa de frustrare si stres pentru elevi si profesori. Aceste politici pot fi rigide sau inadaptate la nevoile si circumstantele unice ale elevilor sau ale scolii, ceea ce poate duce la disconfort si rezistenta la indeplinirea acestora. Managementul defectuos al conflictelor poate contribui la un mediu de invatare ostil, care poate fi distractiv si potential periculos. Aceasta poate include abuzul verbal sau fizic, bullying-ul si excluderea sociala, toate acestea avand un impact negativ asupra stimei de sine si a motivatiei pentru invatare. Absenta unui climat pozitiv in scoala poate afecta capacitatea elevilor de a se implica si de a invata. Acesta poate include absenta de sustinere sociala, lipsa de incredere in sistemul educational sau lipsa de respect pentru elevi si profesori”, explica specialistul.
  4. Factori sociali si culturali: normele sociale care promoveaza violenta, discriminarea si stereotipurile de gen, saracia si lipsa de oportunitati educationale. “Normele sociale care promoveaza violenta, discriminarea si stereotipurile de gen pot duce la o cultura a violentei si discriminarii. Aceasta poate include agresiunea fizica sau verbala, precum si discriminarea rasiala, de gen sau de orientare sexuala. Aceste norme sociale negative pot afecta negativ stima de sine, sanatatea mentala si relatiile interpersonale ale indivizilor. Saracia si lipsa de oportunitati educationale pot afecta in mod negativ viata unei persoane prin limitarea accesului la resurse, precum si prin reducerea oportunitatilor de invatare si dezvoltare. Acest lucru poate duce la un nivel scazut de educatie, la un nivel scazut de trai si la oportunitati reduse pentru dezvoltarea carierei. In plus, stereotipurile de gen pot afecta capacitatea unei persoane de a-si atinge potentialul, prin limitarea accesului la oportunitati educationale si de cariera. Acest lucru poate include stereotipuri negative legate de abilitatile femeilor in domeniul stiintelor si tehnologiei sau de rolul barbatilor in ingrijirea copiilor”, afirma psihologul.

Solutii privind combaterea violentei in scoli

Pentru a combate violenta in scoli, este esential sa se abordeze acesti factori la diferite niveluri. Psihologul Dan Ivanescu propune o serie de sapte solutii privind combaterea violentei in scoli, care pot include:

  1. Sprijin pentru sanatatea mintala: Implementarea programelor de sanatate mintala in scoli, oferirea de consiliere si sprijin pentru elevii cu probleme emotionale si comportamentale, precum si educarea profesorilor si parintilor despre semnele si simptomele problemelor de sanatate mintala.
  2. Imbunatatirea relatiilor interpersonale: Promovarea unui climat scolar pozitiv, bazat pe respect si empatie, prin dezvoltarea abilitatilor sociale si emotionale ale elevilor, incurajarea comunicarii deschise si gestionarea eficienta a conflictelor.
  3. Schimbarea politicilor si practicilor scolare: Revizuirea si imbunatatirea politicilor scolare legate de disciplina, hartuire si violenta, asigurarea unui mediu sigur pentru elevi si profesori si implicarea parintilor in procesul educational.
  4. Abordarea factorilor sociali si culturali: Educarea elevilor si a comunitatii despre efectele negative ale discriminarii, stereotipurilor de gen si normelor sociale violente, promovarea egalitatii de sanse educationale si sprijinirea familiilor aflate in situatii dificile prin programe comunitare.
  5. Prevenirea si interventia timpurie: Identificarea si sprijinirea elevilor aflati in situatii de risc, implementarea programelor de prevenire a violentei si a hartuirii in scoli si promovarea cooperarii intre scoli, comunitati si autoritati locale pentru a aborda problemele legate de violenta in scoli.
  6. Formarea si dezvoltarea profesionala a personalului educational: Oferirea de formare si resurse adecvate pentru profesori si personalul auxiliar, pentru a-i ajuta sa gestioneze comportamentele violente si sa promoveze un mediu scolar pozitiv si incluziv.

Incurajarea implicarii elevilor si a parintilor: Crearea unor oportunitati pentru elevi sa se implice in activitati extracurriculare si proiecte comunitare, precum si incurajarea parintilor sa se implice in procesul educational si sa sustina eforturile scolii de a preveni si aborda violenta in scoli.