Antreprenoriat Comunicate

Impactul modificarilor in legislatia muncii din 2021 pentru mediul de afaceri romanesc si provocarile anului 2022!

Daca anul 2020 a fost un an de incercari pentru antreprenori, 2021 a adaugat si mai multe provocari, iar anul 2022 va testa anduranta mediului de afaceri.
Cristina Elena Florescu – Consultant HR si Coordonatoarea Mamprenoare Bucuresti, o platforma nationala de antreprenoriat feminin, face o analiza a modificarilor legislative din domeniul relatiilor de munca din anul 2021 si a provocarilor anului care vine.

Efectele cresterii salariului minim brut in 2021 si previziuni pentru noile modificari din 2022
Am inceput anul 2021 in forta cu o marire a salariului minim brut pe tara. Asteptarile guvernantilor au fost marete, insa rezultatele nu au fost pe masura: rata somajului nu a scazut semnificativ asa cum se previziona.
Daca in ianuarie 2021 am plecat de la o rata a somajului de 3,34%, sfarsitul lunii octombrie ne-a aratat o rata de 2,76%. Diferenta procentuala nu vine neaparat din integrarea in munca a somerilor, ci mai degraba din relaxarea restrictiilor de calatorie in majoritatea tarilor din Europa. Astfel, multi someri romani s-au indreptat inspre tari in care salariile sunt mult mai mari decat la noi.
Asta inseamna ca marirea salariala obligatorie din 2022 nu garanteaza o crestere a numarului de salariati si motivele sunt evidente: avem un numar de 12.870 de someri cu studii superioare la final de octombrie.
Acestia sunt persoane pe care, cel putin la nivel teoretic, ne este mai usor sa le integram in munca, comparativ cu 71.145 de someri cu studii gimnaziale pentru care integrarea in campul muncii este extrem de dificila dar si costisitoare pentru mediul privat care trebuie sa investeasca in calificarea lor.
Sa nu uitam ca piata fortei de munca a ariei de muncitori calificati si necalificati este extrem de volatile, cu alte cuvinte angajatorul nu are siguranta ca-si va amortiza cheltuielile.
Mai mult decat atat, o crestere a cheltuielilor cu salariatii nu atrage dupa sine o fisa de post mai incarcata sau un volum de munca mai mare. In cel mai fericit caz, antreprenorii care au reusit sa se mentina activi pe toata durata pandemiei vor mentine activitatea la acelasi ritm si nivel, dar putin probabil sa mai faca recrutari de personal in prima jumatate a anului 2022 chiar daca suma de 2550 lei brut poate parea motivanta pentru un viitor salariat.
Cu alte cuvinte, ne intoarcem la situatia cand vom avea forta de munca dornica sa lucreze dar nu va avea unde si societati dornice sa se dezvolte sa creeze locuri de munca, dar care nu sunt deloc sprijinite financiar de stat.
Masura cresterii salariului minim brut pe economie este singulara si nu vine la pachet cu alte facilitati pentru mediul de afaceri, dar atrage dupa sine o crestere a taxelor la contributiile obligatorii, creste baza de calcul CAS, cresc contributiile sociale pentru veniturile care depasesc plafonul de 12 salarii minime brute in 2022.
Modificarea perioadei de salarizare cu salariul minim brut pe economie din 2022
Mai mult decat atat, apare o noua obligativitate a angajatorului sa mentina un salariat pe salariul minim pe economie: maxim 24 de luni de la data semnarii contractului individual de munca.
Este foarte greu de aplicat o astfel de obligativitate fara sa umbli la organigrama firmei si implicit la reducerea numarului de posturi. Sunt activitati repetitive care prin natura lor nu presupun nici un efort suplimentar de munca nici activitati conexe care sa justitifice o marire salariala.
Normarea muncii de 8 ore este facuta de angajator tinand cont de legislatie si volumul de munca, nu putem interveni si nici suprasolicita un salariat pentru ca ii punem in pericol sanatatea.
Nu ne ajuta nici sa luam in calcul formarea profesionala care are loc o data la 2 respectiv 3 ani de activitate la acelasi angajator. Nu toate cursurile de perfectionare atrag dupa sine un aport suplimentar de munca, 80% din aceste cursuri fiind oferite angajatilor tocmai pentru a-i ajuta sa isi pastreze actualul loc de munca, sa-si eficientizeze munca, sa tina pasului cu evolutia tehnologica, toate acestea insemnand practice un update general la tot ce inseamna nou.
Singura masura obiectiva a unui antreprenor este cresterea preturilor la servicii si produse pe fondul unei economii sustenabile si astfel va putea sustine cresterile salariale.

Renuntarea la obligativitatea Fisei de post si Regulamentului Intern din 2021 va produce efecte dramatice in 2022
O alta modificare aparuta in legislatia muncii in 2021 spune ca microintreprinderile, adica angajatorii cu cel mult 9 angajati, asa cum sunt majoritatea companiilor din comunitatea Mamprenoare, nu mai au obligativitatea de a incheia regulamentul intern si fisa de post.
Prin aceasta modificare s-a dorit sa se institute relatii de munca mai flexibile dar din pacate, a ridicat mult mai multe intrebari. Este imposibil pentru un antreprenor sa gestioneze relatiile de munca fara cele doua instrumente de baza: regulament intern si fisa de post.
Forma scrisa a tipului de activitate a salariatului cat si a asteptarilor angajatorului si a regulilor interne sunt dovada de necontestat ca un salariat este in cunostinta de cauza fata de conditiile, standardele si limitele muncii pe care o presteaza. Inclusiv forma de comunicare, scrisa, online, pe mail sau printr-un mesaj telefonic, daca nu este reglementata intern nu poate constitui o proba solida pentru eventuale conflicte de munca.

Noutatile aduse Contractului individual de Munca si Regulamentul intern in 2021 pun presiune pe antreprenori sa vina cu informarea suplimentara a angajatilor in 2022
Semnatura electronica avansata sau calificata utilizata atat la incheierea, executarea dar si incetarea unui contract individual de munca a ramas in continuare o optiune a angajatorului. Este prima solutie bine-venita a guvernului care a facilitat incheierea documentelor de personal in special pentru cei care fie din motive de pandemie, medicale fie prin natura muncii prestate isi desfasoara activitatea in afara biroului si de cele mai multe ori in afara orasului unde isi are sediul angajatorul.
Obligativitatea informarii salariatilor cu privire la pilonul 2 de pensii este o alta modificare aparuta in 2021. Adica, daca sunt salariati cu varsta pana in 35 de ani, acestia sunt obligati sa adere la un fond de pensii administrat privat. Pentru cei cu varste intre 35 si 45 de ani, este optional. Aceasta informare facuta sec nu ajuta cu nimic salariatul si nu face decat sa ridice alte intrebari: De ce? Unde gasesc informatii? Eu ce castig? Si din nou, antreprenorul are o sarcina suplimentara: sa se informeze si sa vina cu raspunsurile necesare.
Din 2022 se introduce obligatoriu cardul pentru bonurile valorice
Ordonanta de urgenta privind unele masuri fiscal-bugetare, prorogarea unor termene precum si pentru modificarea si completarea unor acte normative a venit la final de decembrie si mai ridica la fileu cateva noutati:
o Daca pana in acest an antreprenorul avea posibilitatea sa ofere cadouri in bani si/sau in natura in valoare de maxim 150 de lei neimpozabili, din 2022 valoarea creste pana la suma de 300 de lei;
o Bonurile valorice raman exclusiv in format electronic. Evident ca tot acest proces cade si de aceasta data in sarcina angajatorului fara a implica financiar salariatul.

“Constatam ca in continuare domeniul antreprenorial este cel care este solicitat sa suporte financiar si sa gaseasca solutii la obligatiile ce deriva din partea guvernantilor, care isi externalizeaza cu succes implicarea.” – conclude Cristina Elena Florescu – Consultant HR si Coordonator Comunitatea Mamprenoare Bucuresti.