Expozitia „Shaving the Caterpillar” porneste de la o cercetare in arhivele medicale – documente si ilustratii care justificau candva teoriile cu privire la insusirile periculoase ale uterului. Lucrarile artistei Ileana Pascalau, reunite in spatiul Galeriei Mobius, reprezinta o explorare subiectiva, de factura suprarealista, a traumei colective construite de tirania psihiatriei in relatie cu nevoile si sexualitatea feminina. Povesti redefinite din spitalul de boli mintale Salpêtrière, cel mai mare azil-inchisoare din secolul al XIX-lea, argumente aberante folosite pentru inventarea nebuniei sau trimiteri la propria biografie sustin un discurs artistic delicat si senzual, menit sa rescrie istoria si sa sugereze, in cele din urma, posibile cai de vindecare. Titlul expozitiei este un omagiu adus poetei americane Anne Sexton (1928-1974), care a indraznit sa scrie despre sexualitate, sani sau utere, intr-un lung sir al temelor riscante, evitate atent vreme de secole. Vernisajul expozitiei va avea loc joi, 13 octombrie, de la ora 18.00, la Galeria Mobius, din strada Dumbrava Rosie nr. 18, Bucuresti.
“Este o istorie a corpului feminin, pornind de la impactul pe care l-au avut medicii barbati pana tarziu, in secolul 20, in amputarea imaginii despre fiziologia si psihicul femeii, in transformarea ei intr-o figura de bestiar anatomic. Marea minciuna ramane cea a uterului periculos, mascota expozitiei, acel hustéra de care vorbeau inca grecii, un organ palpat, intepat, rasucit, invadat si cercetat pe toate partile – si pornind de la care medicii vor inventa isteria, un diagnostic misogin, care a decimat nenumarate femei in aziluri de boli mintale. Un adevarat ginecid, care trebuie comemorat si vindecat. Lucrarile vor actiona ca niste instrumente criminalistice care sa scoata la lumina noi fapte in procesul care a culminat, la finele secolului trecut, cu inchiderea a numeroase femei in aziluri de boli psihice. Corpurile si organele din lucrarile mele se apara la tot pasul de discursurile doctorilor, sunt inarmate cu platose de piele, tepi si taisuri de lama, amintind ca pasivitatea nu a ramas neinfrunata si ca victimele s-au revoltat”.
Ileana Pascalau
„Shaving the Caterpillar” desfasoara un univers „suprarealist-isteric”, plin de obiecte, instalatii si desene hiperreale, o estetizare ludica si inteleapta a mai multor experimente violente intreprinse asupra corpului feminin, de-a lungul timpului, in numele stiintei. Intrebarile ridicate in cercetarea Ileanei Pascalau cu privire la constructia diferentei sexuale o poarta pe artista prin felurile in care corpul feminin a fost reglementat, disciplinat si controlat prin intermediul medicinei, in loc sa fie ajutat sau vindecat, pana la inceputul secolului XX. In lumina Iluminismului European, premisele cu privire la natura dubla a tuturor lucrurilor, inclusiv separarea corpului si a mintii, fac loc incercarilor medicinei de a „usura” suferinta mintala care a dus de fapt la un efect total opus, sporind trauma si inhibitia sexuala. Opera Ileanei Pascalau exploreaza parti din istoria „deviantei”, convertind “obiectele” studiului masculin in fragmente transgresive ale dorintei feminine. Expozitia „Shaving the Caterpillar” pune in scena o muzeificare teatralizata a asa-numitului mister feminin, furand si queerizand munca unor cercetatori, barbati, prea seriosi.
Pornind de la interesul redescoperit pentru anatomia femeii in secolul XVIII, o perioada ce a vazut prima reprezentare a scheletului feminin si mult prea multe teorii despre calitatile periculoase ale uterului, doctorii si-au permis o privire tot mai apropiata asupra naturii „celui de-al doilea sex”. Preocuparile medicale, alimentate constant de anxietati sociale cu privire la responsabilitatile reproducatoare ale femeilor, au mers in secolul XIX dincolo de bolile corporale catre o „igiena” a mintii. Era o vreme in care medicina reprezenta o unealta de reglementare a comportamentului femeilor si de control al corpurilor si gandurilor lor. De la prima sa reprezentare la inventarea isteriei in anii 1880, arcul coloanei feminine, contorsionarea, a fost masura flexibilitatii granitei dintre observatie si imaginatie in contextul cercetarii medicale. Ileana Pascalau apropriaza observatii stiintifice, le obscureaza si schimba in obiecte artistice ale fanteziei, dorintei si placerii.
“Parti exagerate ale corpului, absurditati anatomice sau mici greseli sunt extrase din narativele patriarhale ale durerii si transformate in frumusete feminista. De la gesturi la straturi, texturi, forme, simboluri sau materiale ale din domenii care variaza de la stiintele medicale la BDSM sau alte sexualitati perverse, expozitia „Shaving the Caterpillar” induce un spatiu libidinal, intre darkroom si camera de tortura, amintindu-ne cu tandrete ca corpurile noastre sunt „un teren de lupta” (Barbara Kruger). Explorand vremurile cand maladia feminina era privita drept o curiozitate, demersul artistic al Ileanei Pascalau devine o practica comemorativa, amintind mai multe povesti ale unor femei bolnave carora, timp de mai mult de un secol, boala le-a transformat corpurile in campuri de experimente dezumanizante facute de barbati in numele stiintei. Invatarea, amintirea, dezvatarea si transformarea sunt unelte pentru o intalnire radicala cu istoria medicinei.
Valentina Iancu
istoric de arta, curatorul expozitiei
Ileana Pascalau (n. 1985 in Caransebes, Romania), artista vizuala si istoric de arta, traieste si lucreaza in Berlin. Dupa incheierea studiilor de licenta in arte vizuale si a celor de istoria artei la Universitatea Nationala de Arte Bucuresti, artista a continuat masteratul la Universitatea de Arte din Berlin (2015). Intre 2010-2012 lucreaza ca asistent universitar in cadrul Unarte Bucuresti. Paralel cu practica artistica, Ileana Pascalau urmeaza un program doctoral in visual studies si lucreaza ca cercetatoare in arta de secol 18. si 19. la Akademie der Künste Berlin. In ultimii ani lucrarile ei au fost expuse la Galerie im Turm (Berlin), Kunsthalle Bega (Timisoara), PS120 (Berlin), Neue Gesellschaft für Bildende Kunst (Berlin), Galerie imKörnerpark (Berlin), Kunstquartier Bethanien (Berlin), Kulturhaus Bremen (Bremen), Kunstraum B (Kiel), Villa Romana (Florence), Centre Internatonal d’Art Contemporain (Pont-Aven). Pe parcursul burselor (Reed Foundation Grant, DAAD grants, the Schleswig-Holsteinscholarship) si al rezidentelor artistice obtinute, Ileana si-a unit practica artistica si interesele teoretice in scopul comun de investigare a istoriei corpului. Demersul ei analizeaza rolul artistilor si al medicilor in cadrul tranzitiei culturale de la sistemul anatomic galenic, bazat pe un singur sex, la sistemul anatomic binar, impactul „descoperirii” sexualitatii femeii, precum si narative non-binare in epoca moderna timpurie. Sculpturile si instalatiile ei recente urmaresc frici colective in manifestarea lor coercitiva, dar si biografii individuale capabile sa transgreseze, contribuind astfel la istoria recenta a corpurilor noastre.
Echipa
Coordonatoare: Stefania Dobrescu si Roxana Gamart | Curator: Valentina Iancu | Grafica: Galeria Mobius | Comunicare: Evantia Barca | Foto: Ileana Pascalau
Shaving the Caterpillar
13 octombrie – 13 noiembrie 2022
Vernisaj: Joi, 13 Octombrie, orele 18-22
Mobius Gallery
Strada Dumbrava Rosie 18
Parteneri:
Goethe Institut Bucuresti
PARTENERI MEDIA
The Woman, Propargarta, Vice.com, Spotmedia, IQ ADS, SMARK, Revista Zeppelin, Radio Romania Cultural, Modernism.ro, Zile si Nopti, Daily Magazine, Ziarul Metropolis, Feeder, DigitizArte, Munteanu, Igloo
Adauga comentariu