Antreprenoriat Comunicate

Spa-ul in Romania – supravietuire sau renastere?

Vazuta prin lupa de business, piata balneo si spa din Romania a fost si este in continua crestere inca din 2012 de cand aceasta industrie si-a trasat o nisa proprie si la noi in tara, ajungand in 2018 sa contureze o cifra de afaceri de aproximativ 314 milioane de euro. Anul trecut, piata spa din Romania a crescut cu aproximativ 10% fata de 2017, cand totalul acesteia a fost de 24,4 milioane de euro, dintre care 8,8 milioane euro provin din terapii spa de relaxare (nu includem terapiile de remodelare corporala si de infrumusetare)

Anul 2020 a dezmortit si amortit in acelasi timp aceasta industrie!
Se simte prezenta unui val de initiative pentru revitalizarea, dezvoltarea si legiferarea industriei balneo spa in Romania, cu rezultate firave sau lasate in asteptare, dar care totusi sunt in viata datorita unor oameni care cred real in plasarea Romaniei pe harta internationala a spa-urilor, ce fac eforturi consistente pentru ca aceasta industrie sa aiba reglementata o legislatie foarte clara, constructiva si aplicabila.
Romania are cu ce, are cu cine, dar inca nu are CUM sa renasca si sa se dezvolte la adevaratul sau potential. Plecand de la resursele de nepretuit, cum sunt apele carbogazoase, apele oligominerale, alcaline, feruginoase, clorosodice, apele sulfuroase, lacurile terapeutice, mofetele, namolurile, salinele, fitoterapie, factori de clima, pana la locurile absolut magice pe care le are tara noastra, industria spa si balneo are nevoie de sustinere, de investitii mari, de infrastructura pentru a ajunge efectiv in aceste locuri, plus foarte multa implicare activa.

Romania are potential extraordinar de crestere a pietei spa si putem indrazni sa o vedem ca Destinatie Spa de 5*!
In primul rand pentru ca detinem o resursa magnifica de “bunatati naturale” exploatate si valorificate foarte putin, si in al doilea rand, desi traim aceste vremuri de schimbare si provocare profunde, piata hoteliera nu s-a oprit din expansiune.
Desigur ca ritmul poate fi mai lent, dar iata ca se vede tot mai mult cum proprietarii de hoteluri au prins gustul business-ului spa, ascultand vocea clientului lor, care este avid dupa relaxare, detasare si stare de bine generala. Statisticile ultimilor ani demonstreaza ca un centru spa in hotel, creste tariful per camera, dar creste si gradul de ocupare, de aceea tendinta este ca proprietarii si managerii de hotel sa nu mai considere spa-ul ca o simpla facilitate, ci sa-l trateze cu respectul si atentia cuvenita unui business de sine statator.
Desi poate parea idealist, Romania are potentialul necesar de a deveni o destinatie SPA de 5* daca avem deschiderea si capacitatea sa cream calitate in adevaratul sens, si mai mult, sa depasim pragul de a oferi servicii bune. E imperios necesar sa cream servicii excelente care, evident, sunt create cu oameni pregatiti, capabili sa readuca ospitalitatea la rang de virtute. Da, este un efort, insa este singura cale de a scoate diamantul din noroi.
Din perspectiva mea de consultant spa, ce imi ofera “privilegiul” de a crea si de a (pre)viziona un concept sau un produs spa, sustin ideea unei analize mai amanuntite a business-urilor spa existente, cu precadere in aceasta perioada de restrictii, pentru ca acestea sa fie pregatite pentru redeschidere, si anume:

  1. Analiza balantelor financiare a anilor precedenti 2018 si 2019 cu accent pe cash flow.
  2. Analiza meniului si rentabilitatea serviciilor – modificarea meniului de servicii (ex. includerea terapiilor mecanizate).
  3. Cercetare de piata privind tendintele industriei spa in Europa.
  4. Reconfigurarea planului de business si a pozitionarii pe piata, inclusiv regandirea conceptului spa si integrarea/conceperea de  programe/servicii holistice.
  5. Atragerea de investitii noi, poate chiar investitori.
  6. Recentralizarea atentiei spre echipa spa (training-uri de specialitate – terapii spa, vanzari spa, programe/ training de eticheta si customer care).
  7. Mentinerea legaturii cu baza de clienti existenta, prin instrumentele online, mesaje de bine si de incurajare, cu actiuni pe care spa-ul le face pentru a se pregati pentru redeschidere.
  8. Dezvoltarea sau deschiderea magazinelor online – Spa Boutique – cu sfaturi si recomandari de la specialistii centrului.
  9. Prezenta mult mai consistenta si sustinuta in online – website si social media.
  10. Crearea de parteneriate cu locatii si brand-uri de produse.

Pe langa masurile de siguranta (sanitare si de distantare) e vital ca fiecare manager / proprietar de spa sa detina controlul si fraiele business-ului, prin actiuni pozitive, constructive si temeinice inainte si dupa redeschidere.

Spa-ul are nevoie de transformare si adaptare, azi.
Alina Nitu este consultant in domeniul Spa Business si Hospitality Customer Care trainer cu o experienta de peste 10 ani in domeniul hotelier & spa, ce si-a creionat expertiza prin experienta practica, avand alaturi cativa mentori potriviti care au contribuit temeinic la cresterea sa profesionala.
Alina este o persoana implicata, perseverenta, dedicata progresului si dezvoltarii industriei spa ca business, ce a dobandit cunostintele necesare pentru a crea si sustine programe de training specifice industriei hoteliere & spa: Eticheta & Customer Care, Curs de baza Spa Management, Curs Vanzari spa.
Alina a creat cursul Hospitality Customer Care prin experienta proprie, atat in calitate de gazda, cat si in calitate de client si client misterios, curs pe care l-a sustinut in peste 13 centre din tara din domeniul hotelier, spa, restaurant, cabinete stomatologice si companii IT.
In domeniul spa & wellness, joaca un rol de baza in tot ceea ce presupune un business spa: plan de business, concept, recrutare & training, plan de vanzari si marketing, reorganizare business, proceduri operationale.