Evenimente

eART35 – Un ghid de supravietuire in era Internetului

Este migrarea online o amenintare pentru arta contemporana?

Metaverse-ul bate la usa si, de data aceasta, nu ca spatiu versatil dintr-un roman cyberpunk. Facebook ne asigura ca o simpla logare cu datele personale ne va asterne realitatea virtuala la picioare. Scoala, muzeul si locul de munca vor deveni accesibile de pe propria canapea. Intrebarea ar fi, insa: ne dorim cu adevarat asta?
Reunind nume importante ale artei contemporane si reprezentanti ai scolilor superioare de arta din Bucuresti, Cluj, Iasi si Arad, platforma de dialog eART35 realizeaza o radiografie a schimbarilor prin care a trecut spatiul cultural in perioada pandemica. Artisti, critici, curatori si profesori universitari romani au examinat, intr-o serie de intalniri organizate in perioada iulie-noiembrie, noile realitati si concepte ale culturii adaptate la paradigma online. Antrenata de turbulentele sistemului socio-economic din care face parte, comunitatea artistica si academica isi pune in discutie noile directii de dezvoltare, chestionand, totodata, si eficienta noilor sale proceduri, de la relevanta tururilor virtuale in galerii, la impactul talk-urilor inregistrate, al meet-urilor sau zoom-urilor care au mediat comunicarea, educatia si consumul de arta in ultima perioada. Parte dintr-o serie de prezentari inspirate de noile realitati – de la imagini digitale, la social media sau NFT -, expozitia A Guide to Survive the Internet Age va fi deschisa publicului incepand de vineri, 12 noiembrie, la Galeria Leilei din Bucuresti.
Evenimentele organizate in Romania anticipeaza dezbaterile internationale pe aceasta tema, care vor avea loc in cadrul conferintelor ELIA Academy 2021 – un program de referinta dedicat formatorilor din scolile superioare de arta. Proiectul international, care ia startul in aceste zile la Bruxelles, este gazduit de Scoala de Arte LUCA si de Facultatea de Arhitectura KU Leuven. Sub presiuni contextuale, apare o zona noua, in care tehnologia si arta se imbina pentru a crea, organic, o noua entitate.
Evaluari obiective si scenarii distopice. Intr-o lume noua, marcata de o perioada de instabilitate sociala si de un proces amplu si accelerat de schimbare culturala, se vorbeste despre moartea artei sau despre dificultatile pe care le intampina formatorii in predarea online a picturii, a teatrului sau a muzicii. Afectati direct in acest torent, reprezentantii eART35 se distanteaza de scenariile distopice, in favoarea evaluarilor obiective. „Era digitala nu ucide arta. Ci o transforma. Cautarile ultimilor doi ani nu mai pot fi intelese ca un simplu efort adaptare, ci mai degraba ca o sansa de a re-imagina rolul artei si al artistului intr-o lume redefinita de criza. Conditionarile ultimilor doi ani ne-au atins, in cele din urma, straturile profunde ale subiectivitatii si modul in care ne exprimam prin arta. Educatia se adapteaza incet. Iar pe scena artei new media apare noua tehnologie NFT”, spun artistii si teoreticienii reuniti in grupul eART35. Printre acestia, profesori la Universitatea Nationala de Arte din Bucuresti ca Iosif Kiraly, Raluca Oancea, Raluca Paraschiv si Irina Botea.
De la Universitatea de Arta George Enescu din Iasi participa la acest proiect Catalin Gheorghe si Cristina Moraru, alaturi de Mara Ratiu de la Universitatea de Arta si Design din Cluj, Nita Mocanu de la liceul de arta din Arad sau Cristian Iftode de la Facultatea de Filosofie din Bucuresti. Li se alatura criticul de arta Daria Ghiu, artisti vizuali implicati in curatoriat si managementul spatiilor expozitionale ca Suzana Dan, Simona Vilau, Calin Man, Lucian Indrei si Andrei Mateescu, printre multi altii.

A Guide to Survive the Internet Age
Vernisaj: vineri, 12 noiembrie, ora 17.00
O expozitie eART35, inspirata de realitati contemporane, imagini digitale, social media sau NFT, va fi deschisa publicului incepand de vineri, 12 noiembrie, la Galeria Leilei din Strada Aurel Vlaicu 88-90, Sector 2, Bucuresti. Expozitia include lucrarea digitala Esoth Eric, a artistului reVoltaire, care a facut parte din proiectul alteridem.exe 2/ kinema ikon, echipa care a asigurat participarea Romaniei la Bienala de la Venetia in 2003.
Artisti/artiste: Alex Antonescu, Marian Codrea, Dan Chis, Dragos Dogioiu, Alexandra Dragulinescu, Ioana Dumitrescu, Dora Huiban, Lucian Indrei, Marta Mattioli, Ema Motea, Musz, reVoltaire, Emanuel Stefan, Toma Stefanescu, Selina Yilmaz
Curatoare: Raluca Oancea

„Ne-am propus sa investigam sansele artei si teoriei de a functiona online”. „Internetul devine piata mare a satului global de maine”, estimau marii dezvoltatori IT cu decade in urma, mult inainte ca avansul tehnologic sa mute in mediul online atat dezbaterile relevante, cat si conversatiile curente. Spatiul virtual a imprumutat, cu timpul, ceva din zarva unei metropole, vitalizat de voci diverse, de la institutii publice sau negustori de experiente turistice, la chiscuri de ziare sau magazine. O criza a completat oferta satului digital cu scoli, sali de concerte sau spatii expozitionale.
Intr-un timp scurt, presiunea pandemica a aglomerat spatiul virtual cu puncte culturale, dincolo de oferta anilor ’90 si 2000, care cuprindea centre digitale (ZKM, Karsluhe, Germania, Ars Electronica, Linz, Austria) sau muzee virtuale (Muzeul Artei Computationale, MOCA New York, Muzeul de Arta Digitala, Zurich, Elvetia). Inca de la inceputul anului trecut, marile galerii de arta au investit in noi retele de vanzari si in solutii avansate care sa recompuna vernisajele in realitatea virtuala si augumentata. Scolile au pus la punct platforme de invatare si metode de lucru adaptate unei noi ere, dominate de viteza si hiperconectivitate. Cultura si educatia evolueaza intr-o lume in schimbare. Biopoliticile devin noi criterii de ierarhizare comunitara, iar concepte noi, cum ar fi communovirus, surprind nuante inedite ale divergentelor dintre liberalism si socialism, lansand, totodata, noi tipuri de solidaritate sociala. Izolarea devine, in mod paradoxal, o cale de a experimenta unitatea.
„Ne-am propus sa investigam sansele artei si ale teoriei de a functiona online. Ne-am intrebat cum se va schimba experienta artistica in lipsa vernisajelor si prin ce mutatii va trece sistemul de educatie, ce va mai presupune ideea educatiei ca experienta in lipsa pauzelor in care studentii schimba, de obicei, notite si comenteaza ultimele carti, filme sau lucrari. Avansul tehnologic deja crease unele premise pentru aceste tendinte, iar perioada de criza a accelerat acest proces. A venit vremea sa ne intrebam, printre multe altele, daca este cu adevarat necesara faramitarea comunicarii cu Gen Z in secvente de 15 minute, tehnica ce pare sa instaureze o era fast learning. Ne intrebam daca in Romania s-ar putea aplica conceptul ELIA extended art student, un profesionist cu abilitati extinse, pregatit pentru abordari multidisciplinare. Sau care sunt modificarile necesare in setul traditional de abilitati ale unui artist sau teoretician din domeniu pentru adaptarea la o lume a transdisciplinaritatii, marcata de instabilitate sociala si mutatii culturale”, spun Raluca Oancea Nestor si Raluca Paraschiv, coordonatoare al acestui proiect, lectori ai Universitatii Nationale de Arte din Bucuresti si cercetatori in zona interdisciplinara de confluenta a teoriei cu antropologia si arta vizuala.
Fragmente din dezbaterile organizate in Romania vor fi disponibile, incepand de saptamana viitoare, pe site-ul proiectului: http://www.eartheory.ro/eART35/

Organizator: Asociatia Ephemair
Proiect cofinantat de Asociatia Fondului Cultural National
Parteneri: Rezidenta BRD Scena9, Kinema Ikon (Arad), Lateral Space (Cluj), Universitatea Nationala de Arte “George Enescu” Iasi, Art + Design (Iasi), Revista Arta
SUSTINUT DE
Propagarta, The Institute, Radio Romania Cultural, Radio Bucuresti FM, IQAds, DigitizArte, Teletext, Revista Arta, Modernism.ro, Zile si Nopti, Daily Magazine, Feeder, Spotmedia, Smark, Ziarul Metropolis si Munteanu