Comunicate Psihologie

Educatia pozitiva sau cum sa crestem copii fericiti

Explicatiile psihologului Laura Maria CojocaruEducatia pozitiva sau cum sa crestem copii fericiti

Cand folosim conceptul de “educatie pozitiva”, ne referim in acest context la aspectul de utilitate, astfel incat sa implinim pe termen lung atat binele copilului, cat si binele adultului. Iar cand spunem “bine” ne referim la a slefui atitudini, resurse, abilitati, strategii pentru a face fata provocarilor vietii si a atinge succesul dorit, potrivit psihologului Laura-Maria Cojocaru, presedinte si fondator al Institutului de Neuro-Programare Lingvistica Somato-Integrativa (INLPSI). Astfel, specialistul afirma ca educatia pozitiva ne arata cum sa ghidam copilul pentru a obtine comportamentul si rezultatul dorit.

Care sunt aspectele recomandate de acest tip de educatie?

  1. “Ignora” comportamentul nepotrivit (nerabdare, insistenta pentru a primi ceva ce nu are nevoie sau chiar e nepotrivit pentru un copil, tras de haine, tipete, tavalit pe jos, cuvinte nepotrivite etc.). Copilul invata ca primeste atentie daca-i tot raspunzi critic (critica este tot o forma de atentie!) sau ii satisfaci cerinta ca sa ”scapi” de el.
  2. Ramai atent/a si apreciaza verbal orice lucru bun pe care il face copilul tau, indiferent cat de mic este si, chiar daca este doar o parte din ceea ce-ti doresti sa realizeze. “Apreciaza precizand doar aspectul concret pe care observi ca l-a reusit/implinit. De exemplu: iti doresti sa-si puna jucariile la loc in dulap dupa ce a incheiat joaca si copilul pune doar o parte. Spune-i: “apreciez ca ai pus la loc in dulap jocul de Lego si iti multumesc ca in felul acesta m-ai ajutat sa le strang mai repede!”. Concluzia: Invata-l ca primeste atentie cand alege o cale potrivita!”, explica psihologul Laura-Maria Cojocaru.
  3. Atunci cand apreciezi copilul pentru o reusita, oricat de mica ar fi, cauta sa modifici formula ”apreciez ca …, da dar, puteai mai mult/ mai bine” , cu formula ”stiu ca poti mai mult, mai bine, da dar apreciez ca ai facut X lucru, este un bun inceput”. Fa acest lucru pentru a mentine copilul motivat, increzator, cu atentia pe aprecierea deja primita si pe dorinta de a face continuu ceva ca s-o mentina.
  4. Ca parinti/educatori, ramaneti in acord in fata copilului. “Daca exista pareri diferite, acestea se discuta doar in 2, se negociaza si se comunica apoi copilului de catre ambii parinti, acestia mentinand acordul in prezenta sa”, declara psihologul.
  5. Tine-te de cuvant fata de copil, atat in privinta lucrurilor relaxante, placute, de ”rasplata”, cat si in privinta ”pedepselor”/restrictiilor stabilite impreuna cu copilul pentru situatiile nedorite. “Respectarea cuvantului dat, punerea in practica si mentinerea a ceea ce spunem, cu alte cuvinte echilibrul dintre vorba si fapta, va ramane un model de viata pentru copil”, conchide psihologului Laura-Maria Cojocaru, presedinte si fondator al Institutului de Neuro-Programare Lingvistica Somato-Integrativa (INLPSI).

 Laura-Maria Cojocaru, presedinte si fondator al Institutului de Neuro-Programare Lingvistica Somato-Integrativa (INLPSI) si presedinte si fondator al Asociatiei ”Generatia Iubire” este Psihoterapeut si Trainer in Programare Neuro-Lingvistica. A studiat natura mintii umane urmand 9 formari profesionale cu abordari diferite – psihoterapie integrativa, hipnoza clinica, relaxare si psihoterapie ericksoniana, psihoterapie de cuplu si familie, psihologie clinica, neuro-programare lingvistica, terapii florale Bach, consultant Panorama Sociala, instructor international yoga. De peste 11 ani ghideaza oamenii atat in sedinte individuale cat si de grup si organizeaza cursuri si traininguri in Romania, cu scopul de a-i face pe oameni sa-si acceseze si utilizeze la potential maxim resursele interioare.

Adauga comentariu

Faceți clic aici pentru a posta un comentariu