Home » Eforie Colorat, exemplu de bune practici la “Zilele Patrimoniului” de la Paris
Comunicate Comunitati

Eforie Colorat, exemplu de bune practici la “Zilele Patrimoniului” de la Paris

Proiectul Eforie Colorat va fi prezentat ca exemplu de bune practici in revitalizarea activelor din vechile statiuni turistice europene la expozitia “Patrimoniul termal si balnear din Romania: trecut si viitor”, care se va desfasura la Paris, cu ocazia evenimentului european “Zilele Patrimoniului”. Organizata de Institutul Cultural Roman, in parteneriat cu Pro Patrimonio France, editia de anul acesta urmareste doua teme centrale, „Patrimoniul termal” si „Patrimoniul balnear”. Demersul isi propune sa examineze modul in care bogata istorie a bailor termale a fost ilustrata in Europa si in Romania, inclusiv de la cel de-al Doilea Razboi Mondial si pana in zilele noastre. Documentarea urmareste, de asemenea, mostenirea pe care aceste locuri o lasa in regiunile carora le-au marcat candva dezvoltarea, dar si capacitatea lor de a renaste, prin proiecte contemporane de regenerare urbana. Fostele complexe termale si balneare se afla in diverse stadii de conservare, unele dintre ele sunt in stare foarte proasta, altele – in plin proces de transformare, dar toate suscita un puternic interes social, economic si arhitectural la nivel local, national sau international. Fostele bai isi vor spune inca o data povestile in cadrul acestei conferinte, intr-un discurs care pune un accent deosebit pe arhitectura si urbanism, date recuperate din documente, fotografii, scurtmetraje si studii de caz asupra proiectelor de revitalizare aflate in derulare in diverse locuri din Romania. Vernisajul expozitiei va avea loc in Capitala franceza pe 19 septembrie, la Galeria Macadam a ICR Paris (1, rue de l’Exposition, 75007 Paris).

Eforie Colorat, unul dintre cele patru proiecte de excelenta in revitalizarea patrimoniului

Fundatia Pro Patrimonio si ICR dedica un remarcabil laudatio patrimoniului termal si balnear din Romania. In seria panourilor ilustrate reunite in aceasta expozitie, o sectiune introductiva integreaza patrimoniul romanesc intr-un cadru mai larg, european, explicand modul in care s-au dezvoltat statiunile termale si balneare din Romania, inspirate de ceea ce se intampla in orase din Franta, Germania, Anglia. “In cele doua sectiuni ale expozitiei, prezentam trei statiuni termale, Herculane, Govora si Campulung, unele dintre cele mai documentate cazuri, interesante, printre multe altele, pentru ca au fost proiectate in epoci si la scari diferite. Litoralul este prezentat in aceeasi grila de lectura, cu trei statiuni, Mamaia, Eforie – devenita ulterior Sud si Nord – si Neptun-Olimp. Eforie Sud, initial Baile Movila, a fost prima statiune a litoralului romanesc. Curand a aparut Mamaia si, mult mai tarziu, Neptun-Olimp, un complex care arata avantul pe care il avea litoralul in anii ‘70, cand se construia amplu si foarte modern. Panourile incluse in expozitie fac un scurt istoric al acestor statiuni, prezinta echipamentele fiecareia dintre ele, cazinoul, teatrul de vara, marile restaurante, magazine, hoteluri … O buna parte din acest patrimoniu este in declin. De aceea, ultimul panou, sub forma concluziilor deschise, prezinta exemple de bune practici pentru revitalizarea acestor spatii, derulate intr-un context social, economic, politic care a evoluat in ultimii 30 de ani”.

Paul Stancioiu,
arhitect specializat in patrimoniu, membru Pro Patrimonio

Proiectul Eforie Colorat se numara printre cele patru exemple de buna practica evocate de aceasta expozitie. Doua dintre ele vizeaza zona termala, Herculane si Govora, unde asociatii locale lucreaza cu tineri arhitecti, profesionisti si studenti, pentru a face diverse interventii sau pentru a impune regulamente sau planuri de urbanism. O alta initiativa laudabila ii apartine scolii pariziene Ecole de Chaillot, gratie profesorului de origine romana Stefan Manciulescu, arhitect sef al Monumentelor Istorice. Echipa vizeaza aria Eforie in cadrul unui proiect extins in tarile din regiunea Marii Negre, Bulgaria, Romania, Republica Moldova si Ucraina. Programul, care are in plan proiecte punctuale de restaurare a patrimoniului, va incepe la Eforie Sud, prin analiza unor obiective cum ar fi Cazinoul Movila (arh. A. Cerkez, 1935) si Castelul de nisip, ulterior barul Vraja Marii (arh. H. Delavrancea-Gibory, 1934). Eforie Colorat este mentionat in aceasta serie cu programul de revitalizare a gradinii Cinemascop (inaugurata in 1960), un proiect de reintegrare in comunitate a unui spatiu emblematic al orasului, parasit, vreme de decade, in uitare. Lansat in anul 2021 la Eforie Sud, Eforie Colorat este un hub cultural gandit in beneficiul turistilor si al membrilor comunitatii locale, o platforma de dialog pentru comunitatile artistice si pentru grupurile de dialog civic la nivel national – care au la dispozitie, anual, o serie de rezidente creative la Marea Neagra. Initiat de Forumul Artelor Vizuale, in parteneriat cu Centrul Ceh si primaria Orasului Eforie, programul Eforie Colorat isi propune promovarea unui set de bune practici pentru dezvoltarea zonelor cu acces limitat la cultura, ridicarea nivelului de educare si constientizare in probleme de mediu si revitalizarea spatiilor de intalnire comunitara de la malul Marii Negre. Anual, Eforie Colorat doreste sa fie un spatiu alternativ de inspiratie pentru comunitatea artistica, pentru decidentii din administratiile locale si centrale, si punct de intalnire pentru specialisti si grupuri civice, intr-un efort comun de a identifica solutii actuale de regenerare urbana, ecologie creativa, exploatarea etica si coerenta a potentialului turistic, economie circulara, spirit civic, dezvoltare sustenabila si oportunitati de crestere prin cultura in zone marginalizate.

“Cea mai veche statiune de pe litoralul romanesc mizeaza pe cultura in procesul de reabilitare. Deschidem spatii alternative, in care comunitatile creative isi intalnesc publicul si folosesc arta si dialogul ca modalitati de chestionare a societatii. Ca un prim pas in procesul de dezvoltare, am inceput in 2021 cu o oferta culturala sezoniera, am deschis spatii alternative de expunere. Am gandit apoi un program extins de dezvoltare, care tine deschisa pe intreaga perioada a anului gradina Cinemascop, minunatul cinema in aer liber al orasului Eforie, dar include si alte locuri din aria Eforie-Techirghiol, inclusiv zona de coasta. Am activat pentru acest proiect si liceul din Eforie Sud sau alte institutii si centre comunitare locale. Este o incercare de a vorbi despre simplitate si natura intr-o era in care tehnologia schimba totul, de la rolul si sensul actului artistic, la materia sensibila cu care acesta opereaza. Totodata, este o incercare de a vorbi despre exploatarea etica si coerenta a potentialului turistic, dezvoltare sustenabila si oportunitati de crestere prin cultura. Festivalul Eforie Colorat readuce memoria, cultura si sarmul unei gradini abandonate, al carei imens potential a ramas neexploatat in ultimele trei decade”.

Alexandra Dumitrescu si Emil Cristian Ghita,
Fondatorii hub-ului cultural Eforie Colorat

Carmen Sylva, perla litoralului romanesc

“Utilizarea apei in alte scopuri decat pentru baut sau pentru udat culturile dateaza din zorii timpurilor. Apa, sacra, miraculoasa, odihnitoare, curativa, placuta la vedere si, totodata, avand atata forta, a avut multiple roluri in societatile umane. Hidroterapia este una dintre formele cele mai obisnuite si Europa a cunoscut o dezvoltare exceptionala in aceasta directie. Baile termale antice, baile scandinave, grecesti, romane sau turcesti, au inceput sa fascineze lumea inca de la inceputul secolului al XVIII-lea, iar pana in anii 1930 au luat forma unei culturi termale europene, care a dus la aparitia marilor statiuni internationale”, spun organizatorii evenimentului de la Paris. Un inceput de poveste care include si evoca istoria – demult uitata de calatori si de vremuri deopotriva -, bailor Carmen Sylva, un orasel cu identitate de vacanta, in care „localnicii si turistii interactioneaza, iar vietile lor se schimba pentru cateva zile sau pentru cateva luni, pentru ca sunt traite in comun“.

Cu o suta de ani in urma, odata cu aparitia infrastructurii de cazare, la Techirghiol-Movila si la Eforie, actualul Eforie Nord, au aparut vilegiaturistii. Infrastructura de transport s-a lasat asteptata o vreme. A devenit functionala abia de la finalul anilor 1920, cand deja se practica drumul cu trenul albastru. Lumea mergea cu familia la Eforie, acolo unde se adunau oamenii cu stare, protipendada vremii. La Movila venea lume bine, dar mai burgheza si mai amatoare de distractie. Vremurile de atunci isi spun povestile in fotografiile de vilegiatura, cu barbati cu palarii de vara, femei cu umbrele, un univers cu parcuri, vile, cazino pe apa, plaja si multi oameni, in costume de baie fermecatoare. Alte fotografii surprind cladiri din localitate, precum „Drogueria Vila Tekirghiol“, in fata careia un domn cu un catel ne arata ca de aici se puteau cumpara produse la preturi „foarte eftine“.

Eforie Colorat s-a inspirat din toate aceste povesti de la Marea Neagra. Din istorii despre jocurile de pe plaja din anii 1960 – 1970, cand spatiul era cumva mai vast, mai neingradit, cand puteai sa fugaresti mingea pe nisip de capul tau, fara sa te ciocnesti cu cineva. Istorii despre anii de viscol naprasnic, cand ingheta marea, despre invaziile de straini, nemti, suedezi carora copiii se grabeau sa le care bagajele. S-au spus povesti despre veselia din restaurante si despre noptile cu dans sub clar de luna. Sau despre fotografii sezonieri care isi faceau veacul pe faleza, in preajma teraselor, la Cazino. Erau multi, mai ales in anii 1920-1930, si pot fi zariti chiar in unele fotografii ale unor confrati… amatori, aflati in vacanta la bai de soare. Toate aceste istorii au fost inregistrate si adaugate „Arhivelor Litoralului“, un demers derulat vreme de doi ani, in 2022 si 2023, si menit sa recupereze identitatea localitatilor de la Marea Neagra, pornind de la statiunea dintre ape, situata intre ghiol si mare, Eforie Sud.