Home » F-SIDES Cineclub, proiect care prezinta exclusiv filme realizate de femei, aduce in luna octombrie penultimul film din sezonul 4 la Cluj-Napoca si Bucuresti
Teatru si Film

F-SIDES Cineclub, proiect care prezinta exclusiv filme realizate de femei, aduce in luna octombrie penultimul film din sezonul 4 la Cluj-Napoca si Bucuresti

Octombrie 2023: F-SIDES Cineclub prezinta in luna octombrie penultima proiectie din sezonul IV, abordand tema „Flip the Script on Mothering” prin filmul „Kilenc hónap – Nine Months” (1976), regia: Marta Mészaros. Penultima tema din acest sezon pune in centru maternitatea si efortul de a-ti mentine un spatiu doar al tau concomitent cu statutul de mama, presiunea exercitata de un mediu conservator asupra femeii care alege sa devina mama, dar si modul in care maternitatea poate fi folosita ca argument pentru a ostraciza mama atunci cand ea nu se conformeaza unei imagini patriarhale.

Kilenc hónap – Nine Months (regia: Marta Mészaros, 1976)
Bucuresti, 5 octombrie, ora 20:30, cinema Elvire Popesco
Cluj-Napoca, 11 octombrie, ora 18:00, cinema Arta

Sinopsis: Juli, o tanara recent angajata la o fabrica de caramizi, este curtata de un coleg posesiv, Janos (Jan Nowicki), cu care si incepe o relatie. Viata ei se complica atunci cand acesta descopera ca ea creste fiul dintr-o legatura cu un fost iubit.

Fiecare film din acest sezon a primit un raspuns literar din partea unei autoare romane, invitate de Elena Vladareanu din echipa Premiile Sofia Nadejde.

Obiectivul creativ al scriitoarelor a fost ca textul realizat pentru proiectiile din sezon sa intre in dialog cu viziunea filmelor, sa conteste, sa chestioneze sau sa priveasca din alte perspective intriga filmelor prezentate.

Pentru acest film, scriitoarea Gabriela Adamesteanu propune ca raspuns* un text care poate fi citit pe Scena9.ro in perioada urmatoare si audiat inainte de proiectie in sala de cinema. Inainte de proiectie, va avea loc si o sesiune de Intrebari si raspunsuri cu scriitoarea, moderat de Elena Vladareanu.

Despre film:
Cand Juli (Lili Monori) se angajeaza la o uzina metalurgica dintr-un mic oras de provincie, seful ei, Janos (Jan Nowicki), incepe sa o curteze insistent si o determina in cele din urma sa intre intr-o relatie cu el. Ea incearca sa isi pastreze cel putin spatiul privat si ambitiile profesionale intacte, dar grosolania lui reclama in curand ca el sa cunoasca si sa stapaneasca tot ce are legatura cu Juli.

Fantezia lui Janos despre Juli ca simpla viitoare mama si sotie se dizolva insa la contactul cu o realitate nesupusa regulilor sale. Odata cu aceasta, rugineste si imaginea lui de erou pozitiv al realismului socialist, forjata in topitoriile neobosite ale patriei, succint redate in generic intr-un aparent gest de conformism estetico-ideologic pe care Mészaros il va tot slabi ulterior. Tema predilecta in filmografia cineastei, maternitatea (si absenta sau trairea ei libera, in afara conventiilor) este aici fundalul care erodeaza ideea de familie patriarhala si modelele de masculinitate idealizate in arta de influenta sovietica.

Urmarind esecul romantismului ca proiect de viata si traseul simbolic de la uzina inapoi catre sala de nasteri, studiul realist al Martei Mészaros isi reafirma la tot pasul protagonista ca unica posesoare indreptatita a deciziilor ei. Chiar daca prezenta de-a lungul filmului ca marca estetica fluida, alunecarea propriu-zisa pe teren documentar survine ca o mare surpriza – cu efect de amutire si de amplificare pana la categoric a autonomiei femeii. (Georgiana Vrajitoru, curatoare)

https://artpres.ro/wp-content/uploads/2023/10/proiectie-Cluj-11-octombrie-vertical-vizual.jpg