Home » Iubire, birocratie, avangarda si experiment – luna mai este intensa si versatila pe Scena Digitala
Teatru si Film

Iubire, birocratie, avangarda si experiment – luna mai este intensa si versatila pe Scena Digitala

„Mici crime conjugale” (regia Mariana Camarasan si Amalia Florina Iorgoiu), „Hin und Her / Incoace si incolo” (regia Alexander Riemenschneider) si „ROavant:garDE” (o piesa radiofonica de Florian von Hoermann, Julia Schulz si Hunor von Horvath) sunt premierele lunii mai pe Scena Digitala. Acestora se adauga spectacolul experimental „Evanghelie”, de Pippo Delbono, oferit gratuit abonatilor platformei.

Una dintre cele mai noi productii ale Nationalului sibian, „Mici crime conjugale”, are la baza textul omonim semnat de apreciatul scriitor Eric-Emmanuel Schmitt si ii aduce pe ecrane pe Diana Fufezan si Adrian Matioc intr-un spectacol sensibil si sfasietor despre adevarurile dureroase ale vietii de cuplu.

„Hin und Her / Incoace si incolo” este invitatia pe Scena Digitala din luna mai a Sectiei Germane TNRS. Adaptare pentru scena a piesei semnate de Ödön von Horvath, spectacolul regizat de Alexander Riemenschneider propune o critica sociala la granita dintre comedie si drama absurda despre „demonii” birocratiei contemporane.

„ROavant:garDE” este un experiment poetic-radiofonic-imagistic inedit, in conceptia vizuala a lui Dan Basu si cea muzicala a compozitorilor Marin Grigore si Vlad Robas. Productia propune un itinerariu poetic prin opera catorva dintre cei mai reprezentativi scriitori europeni ai secolului trecut ai avangardei literare, precum Charles Baudelaire, Rainer Maria Rilke, Tristan Tzara, Paul Celan, Urmuz, Eugène Ionesco, Gellu Naum, Geo Bogza ori Herta Müller.

*Productia „ROavant:garDE” poate fi vizionata pe Scena Digitala exclusiv pe baza de bilet individual, nefacand parte din nicio oferta de abonamente disponibila.

Pippo Delbono revine in luna mai pe Scena Digitala cu un nou cadou – „Evanghelie / Vangelo”.

Spectacolul „Evanghelie” este ghidat de atmosfera creata de muzica lui Enzo Avitabile. Este plin de nuante poetice, dar este si marcant prin dezvaluirea amintirilor artistilor croati, martori la evenimentele traumatice ale unui razboi rece care le-a remodelat istoria, locurile si granitele tarii lor natale. Aceste granite au fost zguduite chiar si pe parcursul realizarii spectacolului, de sosirea a zece mii de barbati, femei si copii, in cautarea disperata a unui Pamant al Fagaduintei.

Scena Digitala este platforma online a Teatrului National „Radu Stanca” Sibiu care ofera spectacole si filme oricand, oriunde si de pe orice device, in conditii de calitate HD a sunetului si a imaginii. Biletele si abonamentele pot fi achizitionate de pe site-urile Entertix, mySTAGE, iaBilet si Eventbook. Spectacolele cadou oferite de TNRS nu pot fi vizionate pe baza de bilet individual, acestea fiind destinate doar detinatorilor de abonamente!

EVANGHELIE
Un spectacol de: Pippo Delbono

Filmare si imagini: Pippo Delbono
Cu participarea – in filmari – Adapostului pentru Refugiati PIAM, din Asti (Italia)
Soundtrack digital original adaptat pentru orchestra si cor polifonic: Enzo Avitabile
Scenografie: Claude Santerre
Costume: Antonella Cannarozzi
Light Design: Fabio Sajiz
Regie tehnica: Fabio Sajiz
Lumini si video: Orlando Bolognesi
Sunet: Pietro Tirella
Tehnician principal: Gianluca Bolla
Tehnician scena: Enrico Zucchelli
Costume istorice: Elena Giampaoli
Administratie: Silvia Cassanelli, Alessandra Vinanti
Birou de presa: Silvia Pacciarini
Traducere in engleza: Stefano Guizzi
Ateliere de scenografie si costume: Hrvatsko Narodno Kazaliste – Zagreb (Croatia)
Multumiri speciale: Fabrice Aragno, Antoine Bataille, Francesca Catricala, Teatro Nuovo di Mirandola
Cu: Gianluca Ballarè, Bobò, Margherita Clemente, Pippo Delbono, Ilaria Distante, Simone Goggiano, Mario Intruglio, Nelson Lariccia, Gianni Parenti, Alma Prica, Pepe Robledo, Grazia Spinella, Nina Violić, Safi Zakria, Mirta Zečević
Pippo Delbono face experimente teatrale de mult timp, explorand solul fertil dintre sfera publica si cea privata, dintre autobiografie si istorie, modeland opere care sunt recunoscute pe scena internationala prin originalitatea lor. „Evanghelie” reprezinta un pas inainte pe aceasta cale. De-a lungul ultimilor ani, experimentele sale au luat o forma neobisnuita de spectacol muzical: o cercetare a vocii si a cuvintelor, in cadrul careia Delbono a intalnit muzicieni precum Enzo Avitabile, Alexander Balanescu, Petra Magoni, Antoine Bataille. „Evanghelie” este o compozitie corala, conceputa initial ca opera contemporana: a prins contur in Zagreb, interpretata de orchestra, cor, dansatori si actori ai Croatian National Theatre, alaturi de compania teatrala care lucreaza cu Pippo Delbono de multi ani. Spectacolul „Evanghelie” este ghidat de atmosfera creata de muzica lui Enzo Avitabile. Este plin de nuante poetice, dar este si marcant prin dezvaluirea amintirilor artistilor croati, martori la evenimentele traumatice ale unui razboi rece care le-a remodelat istoria, locurile si granitele tarii lor natale. Aceste granite au fost zguduite chiar si pe parcursul realizarii spectacolului, de sosirea a zece mii de barbati, femei si copii, in cautarea disperata a unui Pamant al Fagaduintei.
Spectacol prezentat in limba italiana, cu traducere in limbile romana si engleza.
Producatori: Emilia Romagna Teatro Fondazione & Hrvatsko Narodno Kazaliste- Zagabria
Coproducatori: Théatre Vidy Lausanne, Maison de la Culture d’Amiens – Centre de Création et de Production, Théatre de Liège.

INCOACE SI INCOLO
de Ödön von Horvath

REGIA: Alexander Riemenschneider
ASISTENT REGIE SI COORDONATOR PROIECT: Fabiola Eidloth
SCENOGRAFIA: David Hohmann
MUZICA: Tobias Vethake
TRADUCEREA DIN LIMBA GERMANA: Dan Stoica
PROFESOR DE VORBIRE: Tim Schüler
DISTRIBUTIE: Daniel Bucher (Ferdinand Havlicek), Daniel Plier (vamesul de pe malul drept), Emőke Boldizsar (fiica vamesului de pe malul drept), Ali Deac (vamesul de pe malul stang), Valentin Spath (jadarmul), Johanna Adam (Doamna Hanusch), Anca Cipariu (X, seful guvernului de pe malul drept), Fabiola Petri (Y, seful guvernului de pe malul stang), Stefan Tunsoiu (Schugglitschinski, contrabandist sef)
DURATA APROXIMATIVA: 1H 20MIN

„Hin und Her” / „Incoace si incolo” satirizeaza cu un ascutit simt critic o tema de actualitate in spatiul european, aceea a granitelor si a situatiilor birocratice absurde in care este plasat omul de rand, de aceasta data, nu emigrantul ajuns in spatiul european, ci insusi cetateanul european. Actiunea spectacolului se petrece pe un pod mic, ridicat peste un rau la fel de mic si care, intr-un fel sau altul, leaga doua state mici. Spatiul acesta al nimanui, dintre cele doua granite plasate la un capat si la celalalt al podului, este spatiul in care este prins captiv personajul principal, Havlicek.
Expulzat din tara in care a trait toata viata si fara drept de a intra in tara unde s-a nascut (si intr-o situatie, si in cealalta din motive pur birocratice), Havlicek are in fata perspectiva de a-si petrece intreaga viata pe pod, penduland intre cele doua puncte de trecere a frontierei.
Societatea imaginata de Horvath pare dominata numeric de functionari, oameni politici si infractori. Mai e loc in tot acest peisaj animat de oameni mici, de iubirea interzisa dintre fiica vamesului de pe malul drept si vamesul de pe celalalt mal? Sau poate doar pentru asta mai e loc? Sau poate doar pentru asta mai e timp?

„Horvath, autorul textului, ne plaseaza pe toti intr-un loc exemplar, populat de personaje exemplare, care au fiecare un ritm foarte alert, se iau foarte in serios, chiar si atunci cand situatia nu o cere si se fac in felul acesta de rusine, dar poate tocmai din acest motiv par cu totii foarte umani. «Incoace si incolo» este un spectacol in care vorbim despre granite, aceasta tema mare si de actualitate in spatiul european, dar facem acest lucru dintr-o perspectiva comica. Autorul textului are curajul, la randul lui, sa scrie cu foarte mult umor, chiar daca actiunea spectacolului e la limita absurdului. Textul ofera fiecarui actor oportunitati de joc, indiferent de marimea rolului. Impreuna am incercat sa creionam cat mai fidel artificialitatea societatii actuale, sa cream un happy end care, desi exagerat si utopic in contextul societatii noastre, suntem convinsi ca va fi inteles ca atare de catre public.”
Alexander Riemenschneider, regizor
Spectacol prezentat in limba germana cu traducere in limbile romana si engleza
Spectacolul este realizat cu sprijinul Institutului Goethe Bucuresti.

MICI CRIME CONJUGALE
De Eric-Emmanuel Schmitt

Un spectacol si un exercitiu cinematografic de: Mariana Camarasan si Amalia Florina Iorgoiu (regie, scenografie, adaptare, sound / light / video design)
Asistenta regie: Sanda Anastasof
Imagine si montaj: Alexandru Condurache
Imagine: Diana Iabrasu
Manager proiect: Claudia Maior
Subtitrarea: Camelia Oana
Distributia: Diana Fufezan si Adrian Matioc

Sinopsis
Poate supravietui iubirea? Nu numai dupa diminuarea impactului initial al primei intalnirii, dar chiar si dupa confruntarea cu timpul, cu iluziile si deziluziile, cu amagirea si dezamagirea?
Dupa ce Gilles isi pierde memoria in urma unui accident casnic, sotia sa, Lisa, il ajuta sa redescopere casa, sa-si redescopere existenta, dar si viata conjugala, pentru ca, eventual, ambii sa si-o reconsidere. Problemele de comunicare si diferentele majore de perceptie a vietii si a relatiei lor de cuplu, ce trebuiau lamurite si impartasite, capata astfel o noua anvergura. Tacerile trebuie sa fie inlaturate, iar frustrarile scoase la suprafata. Ramane de vazut ce va ramane dintr o casnicie atunci cand toate cartile vor fi date pe fata…

Eric-Emmanuel Schmitt (n. 1960), prozator si dramaturg, este unul dintre cei mai populari si apreciati scriitori ai momentului ale carui carti au facut si inca fac parte din listele de bestseller-uri din numeroase tari. Dupa ce a absolvit in 1983 cursurile prestigioasei Ecole Normale Supérieure din Paris, a obtinut titlul de doctor in filozofie trei ani mai tarziu. Debutul sau ca dramaturg din 1991 este bine intampinat, insa urmatoarea sa piesa de teatru, „Vizitatorul”, ii va aduce, cu adevarat, recunoasterea unanima din partea criticii. Incepand cu anul 1994 incepe sa publice constant, pe langa piese de teatru, romane („Secta Egoistilor”, „Evanghelia dupa Pilat”, „Adolf H. Doua vieti” etc.), nuvele si proza scurta (cea mai cunoscuta fiind „Oscar si Tanti Roz”). A primit peste 20 de premii si distinctii literare, iar in 2011 a fost recompensat de Academia Franceza cu Grand Prix du Théatre pentru intreaga activitate. Tot in 2001 primeste titlul de Chevalier des Arts et des Lettres.

Mariana Camarasan – „nu reusesc, oricat as incerca, sa duc pana la capat actul sinceritatii/ ametitor ca mersul pe sarma, la mare inaltime, fara plasa de siguranta/ reinvat sa traiesc nemijlocit de cuvant, de imagine, de semn, de sugestie,/ in afara spatiilor teatrale cu sunete sintetizate si lumini de reflectoare/ in adierea vantului, in fata cerului, padurilor, apelor, dealurilor si muntilor/ dar imi suna in cap replici stiute si nestiute din montari trecute si viitoare/ spectacolele mele – casele, iubirile, vietile, visele, minciunile si adevarurile mele”

Amalia Florina Iorgoiu – „Intotdeauna am fost in cautare de cuvinte. Inainte pentru poezii, iar acum si pentru spectacole. Dar cuvintele se nasc din trairi si imaginatie, prin urmare nu fac altceva decat sa traiesc si sa visez prin si pentru poeziile mele sau spectacolele pe care le voi face. (…)
Sunt la o rascruce si caut. Nu vreau sa ma intorc, dar inainte e ceata. Stiu doar ca dincolo de ceata sunt eu. Despre asta este teatrul, despre sine si nenumaratele descoperiri, despre limite depasite si surprizele pe care le ai pe drumul asta catre tine. Despre intrebari. Despre neinteles ce trebuie inteles. Personajul. Cat de surprinzatoare pot fi unele actiuni ale sale (chiar si pentru el, devenindu-i povara) sau lipsa sa de actiune. Pentru a-l intelege si cunoaste, cat cauti in tine si dincolo de tine… Si uneori, stand fata in fata cu un personaj, un necunoscut la inceput, ma intreb daca spectatorul ar vrea sa-l cunoasca, daca drama lui nu ar fi prea dureroasa pentru el… Nu as vrea sa provoc doar durere ci s-o insotesc cu putina compasiune, intelegere, ingaduinta, acceptare, bucurie, iluzie, visare, liniste, tihna… (…)
Mi-as dori sa pot aduce pe scena povesti care sa ne faca pe toti mai buni, care sa ne aminteasca
sa fim ingaduitori, sa acceptam ca suntem diferiti, ca fiecare are adevarul lui, credinta lui… ca toti suntem oameni cu sentimente si ducem cu noi povesti. (…)”

ROavant:garDE
Creat de Florian von Hoermann, Julia Schulz si Hunor von Horvath

Univers vizual: Dan Basu
Muzica originala: Marin Grigore si Vlad Robas
Voci: Daniel Bucher, Daniel Plier, Emőke Boldizsar, Ali Deac, Yannick Becker, Johanna Adam, Anca Cipariu, Fabiola Petri

Cea mai recenta productie a Sectiei Germane TNRS, „ROavant:garDE”, va invita la un experiment poetic-radiofonic-imagistic inedit, incepand cu luna mai pe Scena Digitala. Creat de Florian von Hoermann, Julia Schulz si Hunor von Horvath, alaturi de artistul vizual Dan Basu si compozitorii Marin Grigore si Vlad Robas, conceptul propus de actorii germanofoni ai Nationalului sibian presupune un itinerariu poetic prin opera catorva dintre cei mai reprezentativi scriitori europeni ai secolului trecut, pionieri, adepti si descendenti ai avangardei literare. Din acest periplu experimental nu lipsesc Charles Baudelaire, Rainer Maria Rilke, Tristan Tzara, Paul Celan, Urmuz, Eugène Ionesco, Gellu Naum, Geo Bogza ori Herta Müller.

* Productia „ROavant:garDE” poate fi vizionata pe Scena Digitala exclusiv pe baza de bilet individual, nefacand parte din nicio oferta de abonamente disponibila.