Comunicate Teatru si Film

„Noaptea Alba a Filmului Romanesc”, alaturi de regizorul Corneliu Parumboiu

In luna aprilie, „Noaptea Alba a Filmului Romanesc” este dedicata unuia dintre cei mai titrati regizori romani contemporani, cu o anvergura internationala. Corneliu Porumboiu, regizor, scenarist si producator, a deschis, alaturi de confratii din tinerele generatii de creatori, drumuri noi de afirmare a cinematografiei romanesti actuale. TVR Cultural, TVR International si TVR Moldova le propun telespectatorilor in noaptea de sambata, 6 spre 7 aprilie, un maraton cinematografic, alaturi cele mai reprezentative si premiate creatii semnate de regizorul Corneliu Porumboiu.

„Noaptea Alba” va debuta, de la ora 21:30, cu un interviu-portret al cineastului, realizat de producatoarea Claudia Nedelcu Duca, urmat, de la ora 22:00, de filmul „La Gomera” (2019). Filmul „Al doilea joc” (20014) va fi difuzat de la ora 23:40, „Politist adjectiv” (2009), ora 1:20. De la ora 3:15, „Noaptea Alba” continua cu „A fost sau n-a fost” (2006) si scurtmetrajele „Visul lui Liviu” (2004), ora 4:45, si „Calatorie la oras” (2003), ora 5:25.

„Claudia Nedelcu Duca: Cred ca formele care au socat cel mai tare in cinematografia ta sunt cele din documentarul cu Al doilea joc si Metabolism. In Al doilea joc avem un meci de fotbal pe care il urmaresti alaturi de tatal tau si din off purtati un dialog. Cum a aparut acest proiect in portofoliul tau?

Corneliu Parumboiu: Am vazut la televizor 5 minute din meciul respectiv si era un ceva care facea parte din mine. Am fost foarte curios sa revad meciul ala cu taica-meu. Initial am zis ca poate va fi un fel de documentare pentru un film de fictiune si dupa aia mi-a placut foarte mult ce a iesit. Pana la urma e un film experiment, un film care e un obiect mai ciudat, ca sa zic asa. Tot timpul gandesc un film in raport si cu bugetul si cu piata pentru care il faci. In momentul in care faci un film cu un buget mare, iti impune un anumit tip de spectator. E intr-un anumit tip de industrie. La Al doilea joc m-am gandit ca este un experiment si va circula in anumite zone: muzee, festivaluri. Nu am avut ambitii foarte mari din punctul asta de vedere cu el, dar imi place foarte mult ca obiect. La Metabolism am avut destul de multe nemultumiri, este proiectul de care, cumva, sunt cel mai putin mandru. Inca mai are o dimensiune comica, pe care am cautat-o. Am facut vreo 9 sau 10 variante de scenariu si a pierdut niste lucruri in timp. Sunt lucruri la care doar eu mai rad. Avem un fel de work shop la FAMU, prezentam o secventa din film si eram singurul care radea. E un film care in primele variante era mult mai burlesc si a pierdut asta”, a spus Corneliu Parumboiu in interviul acordat pentru „Noaptea Alba a filmului Romanesc”.

Nascut in 1975 in Vaslui, Corneliu Parumboiu a studiat mai intai management, apoi a trecut la Regie Film (Universitatea Nationala de Arta Teatrala si Cinematografica „I. L. Caragiale”, Bucuresti), absolvind facultatea in 2003. Dupa o serie de filme de scurt si mediu metraj, foarte bine primite la festivaluri din tara si strainatate („Pe aripile vinului”, „Calatorie la oras”, „Visul lui Liviu”), a debutat in lungmetraj cu „A fost sau n-a fost?” (2006). Filmul, realizat din fonduri independente, a avut premiera mondiala la Cannes, de unde s-a intors cu „Caméra d’Or” (cel mai important premiu pentru un debutant) si cu premiul de distributie „Label Europa Cinémas”, incepand astfel o frumoasa cariera internationala.

Detinator al unui palmares impresionant, fiul fostului arbitru de fotbal Adrian Porumboiu se numara printre cei mai de succes regizori romani. Ca mai toti tinerii cineasti de dupa 1989, el a inteles repede ca, pentru a te lansa, este nevoie de vizibilitate internationala, de noi mijloace de exprimare, de subiecte indraznete, de o logistica a sustinerii actului creator, de finantari flexibile, de un portofoliu valoros si de premii notabile.

„Claudia Nedelcu Duca: Ce speri sa iti aduca mutarea in Franta din punct de vedere profesional?

Corneliu Parumboiu: „Vreau sa fac un cinema pentru mai mult public, cu deschidere mai mare. Sotia mea e frantuzoaica. Am proiecte si am idei pentru cinematografia aia, de ceva vreme.”

La un an dupa ce a absolvit UNATC-ul, in 2004, a obtinut premiul al II-lea la sectiunea Cinefondation, in cadrul Festivalului International de Film de la Cannes. A debutat in lungmetraj cu „A fost sau n-a fost”, cu care a obtinut „Camera d’Or”, la Cannes, iar urmatorul sau film, „Politist, adjectiv”, a fost de asemenea selectionat in cadrul prestigiosului festival de film si a castigat Premiul Juriului Un Certain Regard si Premiul FIPRESCI. A fost premiat cu numeroase alte trofee pentru filmele sale: „Comoara”, documentarul sportiv „Al doilea joc” (impreuna cu tatal sau, comentatorul sportiv Adrian Porumboiu), filmul „La Gomera” a fost selectat in competitia oficiala pentru Palme D’Or la Cannes 2019 si „Comoara” a castigat Premiul Un Certain Regard in 2015.

„Claudia Nedelcu Duca: Ai avut doua filme romanesti care au fost propunerea Romaniei pentru Oscar la film strain, la distanta foarte mare unul de celalalt: Politist, adjectiv si La Gomera, ultimul ajungand in 2020 intr-un top 3 al celor mai bune filme care au fost distribuite in Statele Unite in anul ala. Cum se deruleaza o campanie de Oscar? Ce ar trebui sa faca Romania astfel incat aceasta sectiune de film strain, unde propunem si noi, ca toate celelalte tari, sa fie luata in seama?

Corneliu Parumboiu: „O campanie la Oscar presupune foarte multi bani. Pentru La Gomera distribuitorul american a investit ceva. E un lucru mai deosebit si presupune foarte, foarte multi bani. Depinde foarte mult cum proiecteaza distribuitorul ce profit ii va aduce filmul pe teritoriul respectiv ca sa avanseze bugetul. Sunt proiectii la care vin membrii Academiei. Se fac si in Los Angeles si in New York. E un proces mai complicat.”​