Comunicate Psihologie

Terapie prin joc si prin arta

Terapia prin joc si arta este un tip de terapie similara consilierii. Este o forma de psihoterapie care foloseste jocul si artele creative ca metoda de exprimare. Sesiunea are loc intr-un mediu sigur si limitat, in care copilul (sau adultul) isi va rezolva propriile conflicte si provocari alaturi de terapeut. Terapeutul poate obtine o perspectiva asupra lumii copilului sau tanarului observand temele lor de joc si semnificatia simbolica a jocului copilului prin metafora.
In opinia cunoscutului psihologul Laura-Maria Cojocaru, presedinte si fondator al Institutului de Neuro-Programare Lingvistica Somato-Integrativa (INLPSI), jocul este distractiv, placut si ne ridica spiritul, dar face mult mai mult, cum ar fi: indeparteaza stresul si plictiseala si ne conecteaza cu oamenii in moduri pozitive. In plus, regleaza emotiile, inspira gandirea creativa si explorarea si ne stimuleaza ego-ul. Jocul este terapeutic. De aceea, acest tip de cadru poate fi folosit si in terapia copilului – se numeste Terapie prin Joc si Arta.

Ce este terapia prin arta si joc?
Copiii – in special cei mici – nu au intotdeauna capacitatea de a exprima ceea ce ii deranjeaza. Poate ca le lipsesc abilitatile verbale de a-si descrie sentimentele sau nu stiu exact ce simt. Sau pur si simplu se simt nesiguri vorbind despre emotiile lor cele mai adanc inradacinate.
“Oricare ar fi cazul, terapia prin joc si arta pot depasi aceste obstacole, deoarece se bazeaza pe modul natural in care copiii invata si se exprima – jucandu-se si fiind creativi. Ofera o distanta emotionala sigura fata de problemele lor si poate ajuta sa scoata la suprafata sentimentele suprimate. Acest lucru permite terapeutului si parintilor sa obtina intelegere in lumea interioara a copilului. In timpul sesiunilor de terapie prin joc si arta, un terapeut si un copil lucreaza impreuna intr-o camera de joaca. Fiecare jucarie si material de arta din camera este ales in mod special pentru a simboliza potential diferite parti ale experientei interioare a copilului. Pot exista lucruri precum o cutie de nisip mica, papusi, jucarii de plus, imbracaminte, jucarii de constructie, jocuri de interior si markere. Toate aceste articole incurajeaza copilul sa exploreze sentimentele, problemele si relatiile intr-un cadru relaxat si imaginativ”, explica psihologul Laura Maria Cojocaru.

Rolul unui parinte in timpul sesiunilor de terapie prin arta si joc
Mai mult decat atat, specialistul afirma ca relatia parinte-copil reprezinta relatia primara, iar un parinte este primul profesor al copilului. Onoram aceasta relatie importanta si lucram pentru a rezolva conflictele din interior prin repararea sau imbunatatirea conexiunii dintre un parinte si un copil.
“In situatii de stres si conflict, nu este neobisnuit ca tiparele de comunicare sa fi devenit tensionate intre parinti si copii atunci cand pot fi anticipate asteptari continue pentru conflicte sau comportament problematic. Sprijinim parintii sa aiba instrumentele pentru a-si sustine copiii si nevoile familiei lor. In unele cazuri, lucram cu intreaga familie pentru a imbunatati conexiunea si sprijinul sanatos al familiei. Prima sesiune pentru copii sau tineri este o sesiune numai pentru parinti si le permite parintilor sa discute despre dezvoltarea copilului lor si preocuparile curente aduse la terapie. Ambii parinti sunt incurajati sa participe, deoarece ambii parinti au propria lor perspectiva si rutine cu copilul lor. Fiecare parinte este important in intelegerea de catre terapeut a copilului dumneavoastra”, declara specialistul.
Sedintele dureaza in mod normal intre 30-50 de minute. Implicarea activa a parintelui este cruciala pentru obtinerea celor mai pozitive efecte ale tratamentului. De asemenea, perceptia si intelegerea pe care parintii le obtin despre structura interioara unica a copilului lor, gama lor de abilitati de adaptare si nivelul de dezvoltare specific ii pot ajuta sa se individualizeze si sa-si maximizeze sprijinul.

Cum poate arta si terapia prin joc sa va ajute copilul?
“Copiii arata prin comportamentul lor ca se confrunta cu anumite probleme. In plus, atunci cand un copil incearca sa-si rezolve propriile probleme, dar nu poate face acest lucru, poate incepe sa se afiseze un comportament nervos, izbucniri de furie sau sa devina anxios si retras. Confruntandu-si problemele in terapia prin joc si arta, ei pot invata sa faca fata emotiilor dificile si sa gaseasca solutii viabile. Prin urmare, ei pot repeta, stapani si adapta aceste strategii pentru utilizare pe tot parcursul vietii”, explica psihologul Laura Maria Cojocaru.

Acest tip de abordare poate ajuta copilul sa:
1. se vindece in urma experientelor stresante si traumatice din trecut – terapia ajuta la intelegerea evenimentelor; imbunatateste adaptarea si adaptarea la situatia lor actuala; dezvolta solutii noi si creative la problemele lor;
2. experimenteze si sa isi exprime sentimentele – terapia sprijina dezvoltarea unei perspective adaptative la o anumita situatie; regleaza intensitatea emotiilor; creste respectul si acceptarea fata de ei insisi;
3. invete noi abilitati sociale si relationale – terapia dezvolta empatia si respectul pentru sentimentele si gandurile celorlalti prin jocul de rol;
4. dezvolte bune abilitati de luare a deciziilor (simtul intern de autocontrol) – terapia incurajeaza asumarea responsabilitatii pentru actiunile lor; observa consecintele; dezvolta strategii de succes pentru a lua decizii mai bune

Terapia prin si joc arta este eficienta pentru copiii cu o mare varietate de probleme emotionale, sociale, comportamentale si de invatare. Acestea includ probleme legate de experiente atat de dificile si traumatizante, cum ar fi divortul parintilor, moartea unei persoane iubite, violenta domestica, abuzul fizic si sexual, bolile cronice sau dezastrele naturale. In plus, ajuta la gestionarea furiei, dizabilitati fizice si de invatare si o varietate de afectiuni de sanatate mintala – cum ar fi anxietatea, depresia, ADHD sau autismul.
“Acest tip de terapie este benefic si pentru tineri, mai ales ca sedinta este nedirectiva si este alegerea clientului sa se exprime in modul ales, de exemplu, autoexprimarea verbala. Nu exista nicio judecata din partea terapeutului, astfel incat copilul sau tanarul sa poata lucra prin procesul intr-un mod in care sa se simta confortabil la orice varsta, indiferent daca este tanar sau mai in varsta. Numerosi parinti au raportat ca, dupa ce copilul lor a participat la sesiuni de terapie prin joc si arta, au observat ca copilul lor demonstreaza mai putina anxietate, izbucniri de furie, o concentrare mai mare, o vorbire de sine pozitiva, obiceiuri imbunatatite de somn si relatii cu colegii si membrii familiei. Rezultatele variaza si sunt unice pentru fiecare situatie; cu toate acestea, aceste rezultate reflecta reglarea emotionala si abilitatile inter-relationale care pot fi obtinute prin arta, joc, modalitati expresive si terapie cognitiv-comportamentala cu copii si tineri”, conchide psihologul Laura-Maria Cojocaru, presedinte si fondator al Institutului de Neuro-Programare Lingvistica Somato-Integrativa (INLPSI).
Laura-Maria Cojocaru, presedinte si fondator al Institutului de Neuro-Programare Lingvistica Somato-Integrativa (INLPSI) si presedinte si fondator al Asociatiei ”Generatia Iubire” este Psihoterapeut si Trainer in Programare Neuro-Lingvistica. A studiat natura mintii umane urmand 9 formari profesionale cu abordari diferite – psihoterapie integrativa, hipnoza clinica, relaxare si psihoterapie ericksoniana, psihoterapie de cuplu si familie, psihologie clinica, neuro-programare lingvistica, terapii florale Bach, consultant Panorama Sociala, instructor international yoga, formator acreditat CNFPA. De peste 13 ani ghideaza oamenii atat in sedinte individuale cat si de grup si organizeaza cursuri si traininguri in Romania, cu scopul de a-i face pe oameni sa-si acceseze si utilizeze la potential maxim resursele interioare.