Home » Planurile – cadru pentru liceu, urgenta verii 2020 : de la limite la posibilitati
Comunicate Educatie

Planurile – cadru pentru liceu, urgenta verii 2020 : de la limite la posibilitati

24 august 2020 – Federatia Coalitia pentru Educatie considera ca este important ca planurile-cadru pentru liceu sa fie aprobate cat mai urgent si propune o noua perspectiva asupra acestora, propunere sustinuta si de catre Consiliul National al Elevilor. Legea educatiei nationale nr. 1/2011 a introdus clasa pregatitoare, obligatorie pentru toti elevii din Romania. O data cu aceasta, in 2012 a inceput un amplu proces de reforma curiculara care ajunge, in anul 2021, la elevii de liceu. Din experienta procesului de consultare si aprobare a planurilor cadru pentru gimnaziu, este nevoie de cel putin un an scolar (2020/2021) pentru adaptarea acestui cadru, dupa aprobare, la diferitele profiluri si specializari, pentru realizarea programelor scolare si a manualelor necesare.

DE LA LIMITARE LA CREATIVITATE

Ca urmare, respectand cadrul legal existent, Coalitia pentru Educatie lanseaza o propunere de planuri-cadru care le da colegiilor si liceelor posibilitatea de a-si imbogati semnificativ oferta educationala cu discipline relevante, care sa raspunda intereselor elevilor. Practic, aceasta propunere schimba modul in care ne uitam la planul-cadru, de la o perspectiva limitativa la una creativa. In plus, aceasta propunere demonstreaza ca art. 66, alin (1) din LEN poate fi aplicat in sistem de indata, fiind nevoie doar  de o decizie la nivel de minister, inainte de realizarea orarelor.

In abordarea traditionala, planurile – cadru, precum si publicarea lor cu structurare saptamanala, sunt considerate limite de sistem care blocheaza diversitatea ofertei educationale, afecteaza studiul in profunzime a disciplinelor si nu raspunde adecvat intereselor de invatare ale elevilor. Aceasta propunere ar face posibil ca elevilor de liceu sa le placa la scoala, prin introducerea unor discipline relevante pentru viata de zi cu zi. De asemenea, exista posibilitatea ca acele licee care isi doresc o tranzitie usoara catre un model care sa raspunda mai bine nevoilor elevilor sa pastreze actualul cadru.

Plecand de la structura existenta a planurilor-cadru, Coalitia pentru Educatie propune reorganizarea acestora ca un cadru de posibilitati de design curicular, crestere si diferentiere. Credem ca descentralizarea si fundamentarea deciziei in functie de capacitatea institutionala a fiecarei scoli se poate reflecta si la nivel curicular prin alegeri la care sa contribuie si elevii, in functie de gradul de implicare a diferitilor factori in procesul decizional al scolii.

Propunerea Coalitiei arata ca, in actualele limite ale legii, se poate mult mai mult pentru elevi, fara a afecta normele/catedrele profesorilor si fara discipline aditionale pentru care ar putea sa nu existe profesori calificati. Principiile care au stat la baza acestei propuneri: flexibilitate, relevanta, varietate, profunzime, diferentiere, motivatie, conexiuni, creativitate.

CE ESTE NOU

Daca in prezent, elevul inscris la un liceu la profil real, specializarea Matematica Informatica, are 4 ore de limba romana, potrivit acestei propuneri, el poate avea 3 ore ca parte din trunchiul comun (TC) si o ora ca parte din curiculum la decizia scolii, pentru un curs din aceeasi arie de interes, de exemplu un curs de scriere creativa, ceea ce va muta accentul de pe materia predata pe formarea de competente.

Noul model permite mai multe zone de interdisciplinaritate, profesorii pot alege sa predea integrat (impreuna, doi profesori simultan la clasa) mai multe discipline de tip STEM sau STEAM. In acest fel, elevii vor fi expusi la experiente de colaborare intre ei si la exemplul colaborarii intre profesorii lor.

Aceasta propunere permite ca elevii sa lucreze intensiv la disciplinele de interes. Astfel, cei 30 de elevi ai unei clase ca cea de mai sus, pot lucra, simultan, in trei grupe, sub supervizarea profesorilor de biologie, fizica sau chimie. In felul acesta este intarita motivatia pentru invatare si profesorii lucreaza mai mult cu elevii direct interesati, de exemplu cu cei care sustin teze la acea disciplina.

De asemenea, profesorii de Istorie si Geografie pot sa predea impreuna elevilor proiecte interdisciplinare aplicate, obtinandu-se injumatatirea numarului de ore petrecut in scoala si mai mult timp pentru invatare individuala sau in echipe. Iar pentru o tranzitie mai usoara catre aceasta perspectiva, orarul poate fi organizat in module sau prin organizarea de saptamani alternative: in loc de o ora de istorie si una de geografie, pot fi cate doua ore de istorie sau de geografie pe saptamana.

AVANTAJE

In acest scenariu, un parinte ar putea alege impreuna cu copilul lui un liceu care ii ofera acestuia un parcurs educational in care pot fi valorificate rezultatele dobandite in alte contexte: practicarea constanta a unui sport, activitati de voluntariat, practica curenta in invatarea unui instrument muzical. Scolile cu acelasi profil s-ar putea diferentia astfel prin bogatia de resurse puse la dispozitia elevului sau prin specializari de interes, marind motivatia acestuia de a invata la un anumit liceu.