Home » FESTIVALUL NATIONAL DE TEATRU, editia a 31-a, 6 – 14 noiembrie 2021
Evenimente

FESTIVALUL NATIONAL DE TEATRU, editia a 31-a, 6 – 14 noiembrie 2021

Cea de-a 31-a editie a Festivalului National de Teatru se va desfasura in perioada 06 – 14 noiembrie 2021, in format online, din cauza restrictiilor impuse de pandemie.

Criticii Oana Cristea Grigorescu, Cristina Rusiecki si Claudiu Groza, selectioneri si directori artistici ai prezentei editii, au anuntat lista spectacolelor participante in FNT 2021.
Conceptul din acest an este „Creatia. Recreatia. Re-creatia”, care subsumeaza si sectiunile FNT.
Celor 38 de spectacole selectate din tara li se vor adauga instalatii performative, instalatii vizuale, productii din strainatate, precum si evenimente conexe.

Iata cateva din argumentele selectionerilor privind criteriile si alegerile facute, in conjunctura data de situatia atipica in care s-a desfasurat activitatea teatrala din Romania in ultimul timp:

Oana Cristea Grigorescu:
„In urma stagiunii pandemice 2020/21, imprevizibila si frustranta pentru artisti si public deopotriva, am cautat sa citim in spectacolele produse in acest rastimp noi moduri de functionare a teatrului, de reorganizare adaptabila si supla a creatiei, capabila sa reziste restrictiilor impuse de valurile pandemiei. Am visat o editie FNT fata in fata, am sperat ca libertatea verii va dura dincolo de luna septembrie, dar ne-am supus noilor restrictii si am restrans sarbatoarea FNT online, convinsi de importanta existentei si continuitatii Festivalului. Ne-am fortat imaginatia sa nascoceasca un alt fel de festival national, delocalizat in tara, in care dimensiunea virtuala se conjuga cu cea geografica, peste tot acolo unde teatrele vor putea juca cu public in perioada 06 – 14 noiembrie. Invitam teatrele selectate in FNT sa programeze la sediu spectacolul selectat si sa il joace sub sigla FNT. Formatul online al festivalului va fi, astfel, extins fizic in teatrele din orasele care pot primi spectatori, iar atributul national al FNT va deveni o realitate geografica.
Am selectat conform regulamentului doar spectacole cu premiera in stagiunea 2020 – 2021, neasteptat de productiva (poate si pentru ca o parte din premiere au finalizat abia in stagiunea repertoriata spectacolele amanate din perioada martie-iulie 2020). Am evaluat, asadar, nu doar productivitatea, ci si diversitatea stilistica si a solutiilor scenice interesate de explorarea si integrarea noilor medii, de reformarea conceptelor de spectacol adaptate la context. Dorim ca FNT 2021 sa ofere o imagine a solutiilor creative, sa identifice temele dominante ale spectacolelor si cele mai flexibile si imaginative estetici.
Conceptul festivalului – „Creatia. Recreatia. Re-creatia – incearca sa surprinda intr-o sintagma raspunsul artistilor la noile conditii de creatie. Interesul pentru zonele de intersectie a artelor au generat doua categorii interdisciplinare, Instalatii performative si Instalatii vizuale ca semn al extinderii experimentului teatral spre granitele celorlalte arte. Nu in ultimul rand, pentru ca ne-am despartit neasteptat de artistul si presedintele UNITER Ion Caramitru, FNT ii omagiaza memoria cu o sectiune comemorativa. Intr-un fel, FNT 2021 incearca sa echilibreze pierderile anului scurs cu energiile vitale ale continuitatii si regenerarii.
Nu cautati in selectia FNT de anul acesta marile capodopere, ci comunicarea interumana si introspectia. Nu asteptati de la FNT 2021 revelatii estetice, altele decat cele ale vitalitatii si capacitatii de reconfigurare a teatrului la noile moduri de productie si reprezentare. FNT 2021 se doreste o sarbatoare a regasirii in preajma scenei, dar si o editie a vindecarii de pierderile suferite in acesti ani, cu privirea indreptata spre viitor.”

Cristina Rusiecki:
„Daca exista o veste buna in pandemie, ea se refera la un climat emergent, care ne indeamna sa asteptam alte forme de expresie, mai fluide, mai adecvate noilor conditii in care online-ul pandeste la fiecare colt. Cele mai multe dintre spectacolele selectate in aceasta editie a Festivalului National de Teatru apartin creatorilor sub patruzeci de ani. Montarile lor abroga dogmele de pana acum, poate pentru a institui altele. Un semn ca monstrii sacri lasa teatrul romanesc pe maini bune. Dar si o speranta ca exista drum liber pentru marile creatii viitoare. Deja acestea se prefigureaza in unele dintre spectacolele editiei de fata. Optiunea pentru limbaje noi, interdisciplinare, mulate pe noile conditii, dar si pe evolutia mijloacelor din ultimii ani a fost, de altfel, si ratiunea pentru care am propus o noua sectiune, cea a instalatiilor. Spre surprinderea noastra, o sectiune consistenta o formeaza cea a textelor clasice reinventate. Nu stiu vreo alta editie care sa propuna atatea modalitati inedite de lectura a clasicilor. Texte care pana acum induceau o anumita cheie de interpretare, fie absurda, fie sentimentala, fie sarjata, au suscitat o privire proaspata in stagiunea trecuta.

Cu totii ne dorim sa ne intoarcem la spectacolul live, la schimbul de energie dintre scena si sala. Satui de perspectiva din filmare, unde proiectia, uneori, este greu de delimitat de ceea ce se intampla fizic pe scena, ne dorim sa ne scufundam din nou in spatiul tridimensional imaginat de scenografi, poate printre cei mai vaduviti creatori, in aceasta perioada. Tocmai de aceea editia din 2021 a FNT gazduieste sectiunea Next to Stage, intalniri ale scenografilor, in care vor discuta ce solutii au fost obligati sa gaseasca in conditii de pandemie. Sectiunea propune un dialog intre cei care de abia incep sa-si faca mana si scenografii consacrati, deja repere ale teatrului romanesc si strain: Carmencita Brojboiu, Helmut Stürmer, Dragos Buhagiar.”

Claudiu Groza:
„Am apelat la acest concept-umbrela – Creatia. Recreatia. Re-creatia – pentru ca el reprezinta, credem, cel mai bine situatia din acest moment a teatrului romanesc. In ciuda obstacolelor din ultimii ani, pandemice, financiare, politice chiar, teatrul autohton cunoaste o efervescenta si o diversitate notabile. E-adevarat, e un fel de supravietuire disperata, adesea, a artistilor si companiilor teatrale, insa rezultatele sunt de apreciat.
Creatia acopera zona productiilor originale care duc mai departe diversele formule artistice, estetice si ideologice ale teatrului romanesc, cu un accent aparte (o sub-sectiune intreaga) pe creatia regizoarelor – un desant artistic fara precedent in istoria scenei autohtone.
Recreatia incearca sa surprinda un portret al lumii in tuse parodice, comice, chiar cu umor negru, dar nu in cheie facila, ci ca un fel de reactie a noastra prin zambet la vremurile bizare pe care le traim.
Re-creatia reda exact solutiile gasite de artisti pentru a trece peste blocajul pandemic, fara sa-si tradeze vocatia si publicul: formule online, interactive, filmice, ingenioase, foarte teatrale fiecare.
Ni s-a parut foarte important sa semnalam intr-o sectiune aparte multele montari ce recompun mari texte clasice, in noi lecturi regizorale sau dramaturgice: Clasic. Recreat.
Avem cateva spectacole invitate ale unor creatori canonici din regia romaneasca si am reusit, desi n-a fost foarte simplu, sa creionam si o sectiune internationala.

Desfasurarea exclusiv online a Festivalului National de Teatru nu este ceea ce ne-am fi dorit. Am fi preferat sa ne intalnim, sa schimbam pareri, proiecte, imbratisari, glume. Asa, ne ramane doar sa speram ca dezavantajul va deveni avantaj si ca mai multi spectatori din toate colturile Romaniei si nu numai vor putea viziona aceste spectacole.”

Va prezentam SELECTIA SPECTACOLELOR din Festivalul National de Teatru, editia a 31-a

Creatia
1. „Autobahn” de Neil LaBute, regia Andreea si Andrei Grosu, director de imagine si montaj Alexandru Condurache, scenografia Vladimir Turturica, Teatrul National „Radu Stanca” Sibiu
2. „Conferinta iraniana” de Ivan Viripaev, regia Bobi Pricop, scenografia Oana Micu, Teatrul National „Radu Stanca” Sibiu
3. „Efecte secundare” de Lucy Prebble, regia Vlad Balan, scenografia Miruna Croitoru, unteatru
4. „Inima si alte preparate din carne” de Dan Coman, regia, video si universul sonor Radu Afrim, scenografia Irina Moscu, Teatrul National „Marin Sorescu” Craiova
5. „Katzelmacher. Dacă n-ar fi vorba despre iubire” de Rainer Werner Fassbinder, regia Eugen Jebeleanu, decoruri si costume Velica Panduru, Teatrul German de Stat Timisoara
6. „Verde taiat” de Alexandra Felseghi, regia Adina Lazar, scenografia Andreea Tecla, Asociatia Pro Teatru, Zalau

Creatia. Feminin
1. „98% Decizia corecta” de Andreea Tanase, regia Elena Morar, costumele si asistenta decor Ileana Zirra, decorul Diana Mirosu, Teatrul Tineretului Piatra Neamt
2. „Cassandra” de Norah Sadava si Amy Nostbakken („Mouthpiece”), regia Leta Popescu, scenografia Tudor Prodan, Teatrul Apollo 111
3. „Hai, sa vorbim despre viata!” de Ana Sorina Corneanu, regia Zsuzsanna Kovacs, scenografia Gabi Albu, Teatrul National „I.L. Caragiale” din Bucuresti
4. „Tiadora”, dupa Maria Manolescu Borsa, regia Sorin Militaru, scenografia Horatiu Mihaiu, Teatrul Municipal „Bacovia” Bacau
5. „Toate lucrurile pe care mi le-a luat Alois” de Cosmin Stanila, regia Andrei Majeri, decorul Adrian Balcau, Reactor de creatie si experiment Cluj-Napoca
6. „Trei femei inalte” de Edward Albee, regia Diana Pacurar, scenografia Oana Cernea, Teatrul „Regina Maria” Oradea

Creatia. Dans

1. „Pam param”, coregrafia Andrea Gavriliu, Studio M, Sfantu-Gheorghe
2. „Pappa mia!”, textul si coregrafia Fehér Ferenc, Studio M, Sfantu-Gheorghe

Recreatia
1. „Après Ski – Liniste aici sus!” de Klaus Eckel, conceptul Niko Becker, Teatrul German de Stat Timisoara
2. „Chiritza in carantina”, dupa Matei Millo, scenariul dramatic Ada Milea, Anca Hanu, Cosmin Stanila, regia Ada Milea, Andrea Gavriliu, spectacol-concert de Ada Milea, Teatrul National Cluj-Napoca
3. „Hotii” de Conor McPherson, regia si scenografia Cristi Juncu, Teatrul National Targu-Mures – Compania „Liviu Rebreanu”
4. „Mostenirea norocului” de Thanasis Papathanasiou si Mihalis Reppas, regia Radu Nichifor, scenografia Daniel Divrician, Teatrul „Regina Maria” Oradea
5. „Tom si Jerry”, adaptare dupa „Jerry and Tom” de Rick Cleveland, regia Florin Piersic jr., scenografia Tudor Prodan, Teatrul National „Radu Stanca” Sibiu
6. „Trilogia Minelor. Flori” (episodul 1) de Csaba Székely, regia Horia Suru, scenografia Raluca Alexandrescu, Teatrul Dramaturgilor Romani, Bucuresti
7. „Trilogia Minelor. Apa” (episodul 3) de Csaba Székely, regia Horia Suru, scenografia Raluca Alexandrescu, Teatrul Dramaturgilor Romani, Bucuresti

Re-creatia
1. „Dekaroom”, creatie colectiva, regia Andrei Dinu si Raul Hotcas, scenografia Mihai Valu, Teatrul Municipal Baia Mare
2. „Incuiati” de Maria Manolescu Borsa, regia Leta Popescu, scenografia Gabi Albu, Centrul Replika, Bucuresti
3. „SHORTS”, dupa Samuel Beckett, regia Zalan Zakarias, Teatrul „Tomcsa Sandor”, Odorheiu Secuiesc
4. „V.I.P. – Very Isolated Person”, adaptare libera dupa „Pescarusul” de A.P. Cehov, conceptul si regia Paula Lynn Breuer si Olga Török, Teatrul German de Stat Timisoara
5. „Zbor deasupra unui cuib de cuci”, dupa Ken Kesey, regia si scenografia Eugen Gyemant, Teatrul „Andrei Muresanu” Sfantu Gheorghe / teatru VR

Clasic. Recreat
1. „Bacantele” (fara masca), dupa Euripide, rescriere de Maria Manolescu, regia Dragos Alexandru Musoiu, costumele Cristina Milea, decorul Razvan Chendrean, Teatrul de Nord Satu Mare
2. „Cantareata cheala” de Eugène Ionesco, regia Alex Bogdan, scenografia Tudor Prodan, Teatrul „Matei Visniec” Suceava
3. „Doi tineri din Verona” de William Shakespeare, regia Alexandru Mazgareanu, decorul Andreea Sandulescu, costumele Alexandra Mazgareanu, Teatrul de Stat Constanta
4. „O scrisoare pierduta” de I.L. Caragiale, regia Stefan Iordanescu, costumele Chic by Vali Cioban, decorul Doru Pacurar, Teatrul Clasic „Ioan Slavici” Arad
5. „Romeo si Julieta”, dupa William Shakespeare, regia Vidnyanszky Attila jr., decorul Csaba Csiki, costumele Zsuzsanna Kiss, Teatrul Maghiar de Stat Cluj
6. „Steaua fara nume” de Mihail Sebastian, regia Cristian Ban, scenografia Cristina Milea, Teatrul „Maria Filotti” Braila
7. „Vaduva Karnyó si cei doi zvapaiati” de Csokonai Vitéz Mihaly, regia Tapasztó Ernő, scenografia Szvatek Péter, costumele Varsanyi Anna, Compania de Teatru „Aradi Kamaraszinhaz” si Compania „Pinceszinhaz” din Szeged (Ungaria)
8. „Villa Dolorosa” de Rebekka Kricheldorf, regia Theodor-Cristian Popescu, scenografia Irina Moscu, Teatrul National Targu Mures – Compania „Liviu Rebreanu”

Invitati ai FNT
1. „D’ale carnavalului” de I.L. Caragiale, regia Alexandru Dabija, decorul Raluca Alexandrescu, costumele Liliana Cenean, Teatrul National „I.L. Caragiale” din Bucuresti
2. „Orasul cu fete sarace”, dupa nuvelele lui Radu Tudoran, regia, scenariul si universul sonor Radu Afrim, scenografia Cosmin Florea, Teatrul National „Vasile Alecsandri” din Iasi
3. „Rinocerii” de Eugène Ionesco, regia Gabor Tompa, decorurile Helmut Stürmer, costumele Carmencita Brojboiu, Teatrul National „Mihai Eminescu” din Timisoara
4. „Tragedia omului” de Madach Imre, regia Silviu Purcarete, scenografia Dragos Buhagiar, Teatrul Maghiar de Stat „Csiky Gergely” Timisoara

Instalatii performative
1. „Ziua Hektomeron”, conceptul si coordonarea proiectului Vlad Dragulescu, Teatrul National „Marin Sorescu” Craiova
2. „Interior-lumina”, texte de Oana Hodade, Ioana Hogman, Oana Mardare, Mihai Pacurar, Doru Talos, Adonis Tanta, conceptul si regia Mihai Pacurar, Reactor de creatie si experiment Cluj-Napoca
3. „Luna verde”, spectacol de poezie pe versuri de Federico Garcia Lorca, Teatrul Odeon, Bucuresti
4. „Vazduh”, texte de George Gordon Byron, John M. Hull si Liviu Oros, un spectacol de Victor Olahut, Teatrul National „Radu Stanca” Sibiu

Vom reveni cu detalii despre spectacolele din sectiunea internationala, cea In memoriam Ion Caramitru, despre programul instalatiilor vizuale, spectacolelor lectura, lansarilor de carte, conferintelor si al celorlalte evenimente conexe ce vor putea fi urmarite online sau on-air, in perioada 06 – 14 noiembrie 2021 in cadrul celei de-a 31-a editii a Festivalului National de Teatru.
Accesul la toate manifestarile din cadrul FNT 31 va fi gratuit.