Comunicate Educatie

Coalitia pentru Educatie sustine ca decizia privind modul de continuare a procesului educational sa fie descentralizata

Scolile sunt diferite. Dreptul la educatie este al fiecarui elev.

Federatia Coalitia pentru Educatie invita autoritatile la o abordare decizionala inteleapta, informata cu privire la riscuri si flexibila in contextul re-evaluarii reglementarilor prin care procesul educational poate continua pe perioada pandemiei. In ceea ce priveste stadiul unde ne regasim ca sistem educational, fie ca ne place, sau nu este cel descris mai jos. Pornim solicitarea noastra avand mai ales in vedere ca aceste date reflecta realitatea noastra inainte de pandemie dar si in contextul declaratiilor domnului ministru Sorin Campeanu potrivit carora este luata in considerare decuplarea trecerii scolilor in online de pragurile de infectare. Astfel:

® Rata abandonul scolar este in crestere in Romania – 18.1% in 2017, cu 8 procente mai ridicat decat media europeana ;
® Rata analfabetismului functional in Romania in randul tinerilor cu varsta de 15 ani este de 44%, bazat pe rezultatele ultimului test PISA (2018) cu mult peste media europeana de 23%;
® 50% dintre elevii care termina liceul nu reusesc sa treaca examenul final de bacalaureat;
® Doar 36% dintre copiii din mediul rural merg la scoala ;
® 38% dintre copiii proveniti din gospodarii in care nu sunt suficienti bani pentru plata facturilor de baza (electricitate, caldura) si a hranei au media notelor de 5 – 6. Doar 7 % dintre copiii care provin din asemenea familii sarace au media notelor de 9 – 10 .

In acest context, solicitam descentralizarea deciziei privind modul de continuare a procesului educational. Avem aceasta solicitare si pentru ca opiniile profesorilor, directorilor, autoritatilor sunt destul de diferite si ne divid si mai mult. Iata cateva exemple de raspunsuri ale diferitilor actori relevanti ai sistemului educational. I-am intrebat daca considera oportuna trecerea in online daca pragul de infectare este mai mare de sase la mie:
• “Nu-mi mai doresc online, prefer sa ma imbolnavesc; este foarte grava situatia elevilor, abia pot sa mai comunice” (profesor de limba romana);
• “Din perspectiva de director as trece scoala in online dupa pragul de 6/1000 de locuitori. Problema este cand mai multe cadre didactice se infecteaza si sunt nevoite sa stea in izolare. In aceasta situatie, daca elevii sunt fizic la scoala si profesorii in online este foarte greu de gestionat ca director. Colegii mei isi doresc sa intre in online. se tem pentru sanatatea lor si a familiilor lor. Sunt obositi de trecerea din online la formatul fizic si toata aceasta nesiguranta.” (director scoala gimnaziala)
• “Atat timp cat mall-urile si parcurile sunt pline nu-mi doresc inchiderea scolilor. Suntem cu un grad de analfabetism ridicat, vai de copiii copiilor nostri ce o sa ii astepte.”(invatator).

Copiii sunt diferiti, la fel si scolile in care invata si comunitatile din care fac parte. De aceea, consideram ca acelasi model nu va functiona pentru toate scolile, asa cum s-a dovedit pe perioada pandemiei. Insa ceea ce va functiona pentru orice scoala sunt deciziile responsabile, bazate pe o formula generala la nivelul unitatilor scolare de evaluare a riscurilor la nivel local, pornind de la consultarea comunitatii si a autoritatilor sanitare. Consideram ca aceste decizii pot si este necesar sa fie luate la nivel de scoala. Acesta poate fi momentul in care descentralizarea se dovedeste a fi cea mai buna solutie daca este gestionata cu responsabilitate, etica si un bun discernamant profesional. Autonomia decizionala vine intr-adevar cu o presiune foarte mare de informare corecta, cu o nevoie clara de transparenta si cantarire a riscurilor in raport cu beneficiile.

Analiza de risc pe care o vedem realizabila pentru fiecare scoala trebuie sa urmeze o matrice general aplicabila in fiecare unitate scolara cu indicatori clari, stabiliti de epidemiologi si experti in sanatate publica. Aceasta poate urmari de exemplu daca incarcarea de elevi in spatiu este potrivita, daca scoala dispune de suficiente resurse si facilitati pentru igiena si siguranta, ce numar de elevi si profesori sunt in categorii de risc suplimentar etc. Evaluarea riscurilor ar trebui sa acopere si criterii ce includ, fara a se limita la: gradul de respectare a masurilor igienico-sanitare, gradul de vaccinare a cadrelor didactice (corp profesoral vaccinat in proportie de cel putin 85%), procentajul de acord al parintilor pentru testarea elevilor, testare saptamanala, prezenta cu masca 100%, program de aerisire, materiale igienico-sanitare la bai si in clase, conditii de distantare, etc. Totodata, sunt de luat in calcul si optiunile de organizare a orelor afara atata timp cat vremea o permite, procentul de elevi fara acces la tehnologie sau cu acces limitat, capacitatea scolii de a asigura predare online cu continut calitativ si incluziv, accesul la energie electrica, etc. Subliniem ca una dintre variabilele importante din analiza de risc ar trebui sa fie vaccinarea. Daca vrem ca vaccinarea sa devina importanta, poate sa fie una dintre variabilele importante in analiza de risc atat la nivelul corpului didactic cat si al elevilor. Pe baza rezultatelor din evaluarea de risc, fiecare scoala poate intocmi un plan personalizat pentru a adresa corespunzator nevoile cele mai mari cu care se confrunta si decide in ce masura se poate preda fizic, online sau hibrid.

Realitatea este ca, fie ca avem puterea sau nu sa recunoastem, educatia de calitate nu se face dupa o reteta universala, ci in functie de nevoile copiilor. De aceea, scoala lor din pandemie poate fi buna si poate arata diferit in acelasi timp: pentru unii dintre ei intr-o sala de clasa, pentru altii online, sau intr-o combinatie dintre cele doua. Spre exemplu, scolile-pilot recent aprobate au inclus in aspectele pilotate sisteme de invatare inversata (blended-learning).
Ca o concluzie, sustinem descentralizarea deciziei de a mentine scolile deschise la nivelul Consiliilor de Administratie, iar decizia sa aiba la baza o matrice generala, comuna pentru toate unitatile de invatamant cu indicatori clari si stabili de evaluare a riscurilor.

Consideram ca este esential sa ramanem uniti, parinti-profesori-elevi, aliniati acelorasi valori si scopului de a asigura accesul la educatie de calitate pentru fiecare elev, amintindu-ne ca in momente grele luptele cu pandemia, cu inegalitatea de sanse, cu neajunsurile se duc in afara portilor scolii, in afara claselor, fara accentuarea tensiunilor dinauntrul comunitatii scolare. Aici se va vedea spiritul comunitar, implicarea si determinarea unei comunitati de a tine scoala deschisa, cat si capacitatea noastra, a tuturor de a sta impreuna inauntrul acelei comunitati. Acesta este momentul in care scolile pot deveni cu adevarat lideri de opinie gestionandu-si scolile etic si responsabil in plin context pandemic. Acesta poate fi precedentul care stabileste daca scolile au leadership-ul necesar sa decida autonom pentru ele si copiii lor. Si intrebarea de pe buzele tuturor este una care ne va pune o oglinda in fata: ‘’Avem ce ne trebuie pentru a aduce copiii in siguranta la scoala?’’. E important ca raspunsul la aceasta intrebare sa fie dat la nivel scolar de catre Consiliile de Administratie si asumat procesul educational de calitate in baza unei evaluari de risc generala si cu indicatori clari.

Coalitia pentru Educatie reuneste organizatii care au experiente relevante, inclusiv internationale si poate contribui la formularea de solutii si decizii care, pe termen scurt, mediu sau lung, sa garanteze accesul copiilor la o educatie de calitate, in conditii de siguranta.

***

Despre Coalitia pentru Educatie:
Fondata in 2015, Coalitia pentru Educatie reuneste organizatii neguvernamentale active in domeniu si sustine dezvoltarea scolii in care fiecare vrea si poate sa isi implineasca potentialul.