Comunicate

„Dialogul meu cu cei din jur nu poate fi decat teatrul” – actrita Coca Bloos la „Nocturne”, TVR 1

Este, poate, cea mai puternica declaratie a invitatei emisiunii „Nocturne” de luni, actrita Coca Bloos. Alte marturisiri si ganduri rostite in dialogul cu Marina Constantinescu urmarim la TVR 1 luni, 10 octombrie, de la ora 23.00.

Actrita Coca Bloos s-a nascut pe 1 octombrie 1946, la Piatra Neamt. Actoria nu a fost prima sa alegere, dar, dupa absolvirea Facultatii de Filosofie (la Cluj-Napoca, in 1969) si trei ani de jurnalism, destinul i-a aratat calea. Un drum binecuvantat cu piese de teatru grele si de referinta, cu peste 40 de filme, cu oameni care au crezut in ea, un drum de la care nu s-a mai abatut niciodata. Si despre care povesteste pe larg la „Nocturne”. Luni, 10 octombrie, ora 23.00, la TVR 1.

Invitata Marinei Constantinescu pare o fiinta pe care iti vine s-o tii in causul palmelor, la prima vedere. Dar primele impresii pot insela… iar Coca Bloos demonstreaza cu fiecare ocazie ca ramane o femeie puternica, hotarata. Marturiseste ca toate deciziile le-a luat dintr-o data, fara sa se gandeasca prea mult. Energia pentru toate actiunile sale vine din generozitatea sa, din dorinta de a-i face pe toti cei din jur sa se simta liberi si frumosi.

Coca Bloos a venit in Bucuresti cand avea 40 de ani, dupa un traseu deja bogat in experiente valoroase, ca actrita pe scenele de la Satu Mare, Brasov si Piatra Neamt. Primul mare regizor de care Coca Bloos aminteste la „Nocturne” este Alexandru Tocilescu, cel care a numit-o „femeia de 10.000 de cai putere”. In 1973, acesta o distribuia in „Razboiul vacii”, o piesa cu mare success la public si care a propulsat-o pe Coca Bloos in randul actorilor profesionisti. De atunci, lui Alexandru Tocilescu i s-au adaugat, pe lista marilor nume de regizori, Alexandru Dabija, Alexandru Darie, Lucian Pintilie, Silviu Purcarete etc.

Cu acesta din urma a lucrat pentru rolul lui Danaos din „Danaidele”, la Teatrul Bulandra, iar in acel spectacol, arta i-a cerut sacrificii importante. Pe care le-a acceptat, fara sa ezite. Cu determinare, asa cum e obisnuita sa faca. Limitele pe care le-a impins pentru Danaos, patimile la care s-a supus sunt scoase la iveala in lumina nocturna a emisiunii de la ora 23.00. Tot dintr-o confesiune facuta Marinei Constantinescu vom afla de ce a refuzat rolul „Mefisto” din „Faustul” aceluiasi Purcarete. Luni, la „Nocturne”, pe TVR 1.

Printre piesele in care a jucat Coca Bloos se numara: „Sfarsitul Troiei” de Walter Jens (regia Vlad Mugur, 1994), „Noaptea incurcaturilor”, de Oliver Goldsmith (regia Petru Vutcarau, 1997), „Sonata fantomelor”, de August Strindberg (regia Catalina Buzoianu, 1999), „Scoala femeilor”, de Moliere (regia Al. Dabija, 1999), „Spionul balcanic”, de Dusan Kovacevic (regia Claudiu Goga, 2001), „Paparazzi”, de Matei Visniec (regia Mihai Lungeanu, 2004), „89, 89… fierbinte dupa ’89” (regia Ana Margineanu, 2004), „O zi din viata lui Nicolae Ceausescu” (regia Alexandru Tocilescu, 2005), „Hamlet, album de familie” (regia Claudio Collova, 2006), „Richard al III-lea se interzice” (regia Catalina Buzoianu, 2006), „Sefele” (2005, productie a Teatrului Act, preluata de Teatrul Odeon), „Cabina artistelor” de Arnost Goldflam (2012, regia Alexandru Mazgareanu) etc.

Iar in film, Coca Bloos si-a pus sufletul si arta interpretativa in roluri din: „Secretul armei… secrete!” (1988), „Vinovatul” (1991), „Casa din vis” (1991), „Patul conjugal” (1993), „Aceasta lehamite” (1994), „E pericoloso sporgersi” (1994), „Crucea de piatra – ultimul bordel” (1994), „Terminus Paradis” (1998), „Dincolo” (1999), „Fata in fata” (1999), „Dupa-amiaza unui tortionar” (2001), „Occident” (2002), „Matraguna” (2002), „Ambasadori, cautam Patrie” (2003), „Examen” (2003), „Niki Ardelean, colonel in rezerva” (2003), „Magnatul” (2004), „A fost sau n-a fost” (2006), „Nevroze nocturne” (2006), „Dolina” (2007), „Schimb valutar” (2008), „Palmele” (2008), „O zi obisnuita de sambata” (2009), „Eva/Povestea unui secol” (2009), „15 iulie” (2010), „Visul lui Adalbert” (2011), „Loverboy” (2011), „Si caii sunt verzi pe pereti” (2011), „Hotel Transylvania” (2012), „Crud si gatit” (2014), „Fals tratat de mantuire a sufletului” (2018).