Home » „NOAPTEA ALBA A FILMULUI ROMANESC” – IN MEMORIAM LUCIAN PINTILIE
Comunicate Teatru si Film

„NOAPTEA ALBA A FILMULUI ROMANESC” – IN MEMORIAM LUCIAN PINTILIE

TVR Cultural, TVR International si TVR Moldova invita telespectatorii in noaptea de sambata, 4 spre 5 noiembrie, de la ora 19:00, la un maraton cinematografic alaturi de cele mai reprezentative creatii semnate de regretatul regizor.

In luna noiembrie, „Noaptea Alba a Filmului Romanesc” aduce un omagiu unuia dintre cei mai apreciati cineasti romani: regizorul Lucian Pintilie, de la a carui nastere se implinesc in aceasta luna 90 de ani. TVR Cultural, TVR International si TVR Moldova invita telespectatorii in noaptea de sambata, 4 spre 5 noiembrie, de la ora 19:00, la un maraton cinematografic alaturi de cele mai reprezentative creatii semnate de regretatul regizor.
„Noaptea Alba” va debuta cu un interviu-portret al lui Lucian Pintilie, realizat de producatoarea Claudia Nedelcu Duca. Considerat mentor pentru multi dintre cineastii romani, Lucian Pintilie a regizat lungmetraje si piese de teatru atat in cultura romana, cat si in cea internationala si si-a pus amprenta asupra Noului Val Romanesc in cinematografie. Au trecut cinci ani de cand s-a stins din viata, dar realizarile sale raman marturie in istoria cinematografiei. Dintre acestea, pe primul loc in topul criticilor de film din Romania se afla lungmetrajul „Reconstituirea”, considerat a fi cel mai bun film romanesc din toate timpurile.

Regizorul Corneliu Porumboiu numea intalnirea cu Lucian Pintilie „esentiala”, iar Cristi Puiu marturisea ca, „pentru o buna bucata de vreme, a fost o confirmare importanta a faptului ca se poate face film in Romania”. Productiile sale au marcat si marii actori: Victor Rebengiuc, Mariana Mihut, George Mihaita, Vladimir Gaitan, Maia Morgenstern, Dorina Chiriac sau Kristin Scott Thomas.
Coleg de facultate si prieten, Victor Rebengiuc povesteste, in interviul acordat TVR: „Pentru mine, Pintilie si colegii lui de generatie au fost niste universitati pe care le-am absolvit. Din momentul din care au disparut din peisajul teatral romanesc, am simtit ca stau, bat pasul pe loc”.

Dorina Chiriac: „Era si un Puck. Pur si simplu, se distra facand lucruri precum Puck, provoca, facea asta ca sa se amuze si ca sa creeze spectacol, ca sa tulbure, se lasa cu ras intotdeauna. Avea ceva in el, dincolo de aceasta uriasa durere cu care se uita la viata, nu doar la Romania, avea in el un copil care desface un organism viu ca sa vada cum functioneaza”.
Maia Morgenstern: „Stia exact cate secunde trebuie sa dureze fiecare secventa. Iti oferea argumentele logice si psihologice, toate uneltele de care aveai ai nevoie, ca actor. Pentru mine, statutul de actrita, daca n-a fost schimbat, in orice caz, a fost modificat, am devenit constienta de statutul de actor, actrita, artist. Mi-am asumat drepturile mele de artist: sa intreb, sa inteleg, sa nu fiu folosit doar asa ca da bine”.
Florin Calinescu: „Dupa ce ne-am cunoscut, mi-am dat seama ca si inceputurile lui, si exilul, si revenirea nu au facut parte decat din traseul unui artist roman care s-a adapat, ca si Kusturica, din Balcanii astia, din romanismul asta. El a vrut asa, cu o salbaticie si cu o profunzime ardenta, sa recupereze anii. El ar fi vrut sa traiasca in Romania tot timpul si sa faca teatru si film pe aceste subiecte”.
George Mihaita: „Eu am acasa DVD-urile cu filmele lui intr-o caseta cu figura lui. Eu ma inchin la o icoana si dupa aia la Lucian Pintilie. Asta e Lucian pentru mine, icoana”.

Regizorul Lucian Pintilie s-a nascut la 9 noiembrie 1933, la Tarutino, in Ucraina, fiind absolvent al Institutului de Arta Teatrala si Cinematografica „I.L. Caragiale”, promotia 1956.
La inceputul carierei, a montat spectacole la Teatrul Bulandra din Capitala, iar in 1965, regiza primul sau lungmetraj, „Duminica la ora 6”. Cativa ani mai tarziu, in 1968, era lansat filmul „Reconstituirea”, interzis in Romania.
Dupa interzicerea piesei „Revizorul”, in 1972 (dupa cea de-a treia reprezentatie), a primit un pasaport si a fost indemnat sa plece din tara. Din 1975, Lucian Pintilie isi continua munca la Paris. Revine, 10 ani mai tarziu, pentru a finaliza filmarile la capodopera „De ce trag clopotele, Mitica?” (1982), dupa un scenariu propriu, pornind de la piesa „D’ale carnavalului”. Productia va putea fi vizionata de public abia in 1990, deoarece nu trece de cenzura comunista.

„Noi stiam care au fost cele trei secvente pentru care s-a oprit filmul, de fapt doua cadre si o secventa: cadrul cu fetita care se vede ca e fara chiloti, undeva sus, in stanga, dand ideea ca Pampon e intr-un fel de lume subterana, adica mizerabila si care e o extractie cumva a mizeriei si a nefunctionarii vietii sociale. Si al doilea lucru, si cel mai important (a mai fost o secventa, nu mai stiu care) a fost secventa cu tricolorul, ideea ca un catel poate sa miste o biluta si urce tricolorul era o zicere destul de dura pentru epoca. Stim ca azi toata lumea face ce vrea cu tricolorul, il pune unde vrea: pe bicicleta si la chifle. La vremea respectiva nu a fost acceptata. Nu a vrut sa o scoata: „Nu scot nici cu militia secventa asta!” Le-a lasat in film si atunci filmul a fost interzis”, a spus Florin Mihailescu, director de imagine „De ce trag clopotele, Mitica?”.

Intre anii 1974-1990, perioada petrecuta in exil, la Paris, Lucian Pintilie a realizat, pentru cele mai mari scene ale lumii, spectacole de succes, atat de teatru, cat si de opera. Pentru televiziunea iugoslava, regizeaza filmul „Salonul nr. 6”, dupa nuvela omonima a lui Cehov.
Intors in tara in 1990, va regiza o serie de filme de referinta. La „Noaptea Alba a Filmului Romanesc”, din portofoliul lui Lucian Pintilie puteti viziona: „De ce trag clopotele, Mitica?” (1981), „Terminus Paradis” (1998, distins cu Premiul special al juriului la Festivalul de la Venetia), scurtmetrajul „Tertium non datur” (2006), dupa nuvela lui Vasile Voiculescu, „Capul de zimbru”, „Niki Ardelean, colonel in rezerva” (2003), „Dupa-amiaza unui tortionar” (2000), ”Balanta” (1992) si „Reconstituirea” (1968).

Programul editiei „In memoriam Lucian Pintilie” a fost realizat cu sprijinul Centrului National al Cinematografiei.

Productiile difuzate la „Noaptea Alba a Filmului Romanesc”

„De ce trag clopotele, Mitica?” (1981)
• Ora 20:00
• Regia: Lucian Pintilie
• Scenarist: Lucian Pintilie
• Distributia: Mariana Mihut, Petrica Gheorghiu, Victor Rebengiuc, Stefan Iordache, Mircea Diaconu, Gheorghe Dinica, Tora Vasilescu, Florin Zamfirescu.
Interzis timp de zece ani, filmul „De ce trag clopotele, Mitica?”, inspirat de piesa „De-ale Carnavalului” a lui I.L. Caragiale, dar si cu multiple trimiteri spre alte opere caragialiene, exploreaza universul micii burghezii meschine, o lume a concretetei si-a culorii, macinata de nimicuri si aventuri sentimentale, care-si asuma sincer si zgomotos pasiunile. O lume rea, cu un limbaj urat si o minte ingusta. Didina Mazu, amanta lui Pampon, este indragostita de Nae Girimea, barbierul si Don Juan-ul cartierului. Dar Nae e si amantul Mitei Baston, la randul ei amanta lui Cracanel. Elementul declansator este unul clasic comediilor lui I.L. Caragiale, cel al unui biletel de amor, ceea ce duce la un sir de situatii hilare in care sunt prinsi eroii filmului.
Terminus Paradis (1998)
• Ora 22:00
• Regia: Lucian Pintilie
• Distributia: Costel Cascaval, Dorina Chiriac, Dan Tudor, Gheorghe Visu
Filmul prezinta povestea zbuciumata de dragoste dintre Mitu si Norica in Romania anilor 1990. Mitu a avut posibilitatea sa fuga in Statele Unite, dar a renuntat pentru a nu-i face probleme tatalui sau si s-a facut porcar. Intr-un bufet de la periferia Bucurestiului, Mitu o intalneste pe Norica, o chelnerita. Se tachineaza reciproc si fac concurs sa vada cine tine mai mult la bautura. Cei doi se trezesc a doua zi in apartamentul lui Mitu si, desi se indragostesc unul de altul, Norica trebuie sa se marite cu Gili, patronul si amantul ei in varsta de 50 de ani. Mitu urmeaza sa plece in armata pentru doi ani. Dupa ce afla despre Norica si Gili, tanarul fuge cu un tanc din unitate si distruge bufetul lui Gili. Ajunge apoi in batalionul disciplinar, dar evadeaza, iar in fuga sa o ia si pe Norica, fiind urmarit de militie si de armata.
„Terminus Paradis” a primit un premiu si o nominalizare la Venetia in 1998. Regizorul Lucian Pintilie a castigat Marele premiu al juriului.
Tertium non datur (2006)
• Ora 23:40
• Regia si scenariul: Lucian Pintilie
• Distributia: Victor Rebengiuc, Sorin Leoveanu, Tudor Istodor
Povestea filmului de scurtmetraj „Tertium non datur”, realizat in 2006 dupa povestirea „Capul de zimbru” a lui Vasile Voiculescu, are loc la sfarsitul celui de-Al Doilea Razboi Mondial. In stepa ucraineana, trupele germane si romane se retrag din fata Armatei Rosii de neoprit. O unitate militara a romanilor isi stabileste cartierul general intr-o scoala parasita. In fata hartilor inutilizabile, ofiterii romani asteapta dezastrul. O vizita a unor ofiteri germani de rang inalt este anuntata. Reapare speranta, in pofida evidentei dezastrului. Dar ofiterii germani nu au de gand decat sa petreaca… Unul dintre ei incearca sa-si impresioneze gazdele: scoate la iveala un timbru, celebrul cap de zimbru din Romania, spunand ca nu exista decat doua exemplare in toata lumea, istorisind povestea intrarii in posesia lui. Dar pretioasa marca, data spre a face inconjurul mesei, dispare…
Niki Ardelean, colonel in rezerva (coproductie romano-franceza din 2003)
• Ora 0:20
• Regia: Lucian Pintilie
• Scenariul: Cristi Puiu si Razvan Radulescu
• Distributia: Razvan Vasilescu, Victor Rebengiuc, Coca Bloos
In timpul tranzitiei democratice romanesti, un ofiter in rezerva isi vede situatia sociala si pe cea materiala deteriorandu-se. Nicolae Ardelean, colonel de artilerie la pensie, corect, demn, ordonat, isi exteriorizeaza greu emotiile. S-a obisnuit cu inactivitatea vietii de pensionar cu rigoarea cu care si-ar fi indeplinit o sarcina de serviciu. Fiul sau tocmai a decedat, iar fiica sa este casatorita cu fiul lui Florian, vecinul de peste drum. Florian este un cameraman amator pasionat, dar a carui natura de tiran refulat se exercita asupra lui Niki. Florian il va deposeda pe Niki de tot ceea ce are: bunuri materiale, valori morale, imaginea despre sine insusi, demnitate, tot ceea ce constituie un om.
Dupa-amiaza unui tortionar (2001)
• Ora 2:00
• Regia: Lucian Pintilie
• Scenariul: Lucian Pintilie (dupa un roman de Doina Jela)
• Distributia: Gheorghe Dinica, Radu Beligan, Ioana Ana Macaria, Coca Bloos, Dorina Chiriac
Inspirat de romanul semnat de Doina Jela, filmul biografic „Dupa-amiaza unui tortionar” spune, intr-un amestec de documentar si fictiune, povestea lui Frant Tandara, fost tortionar in regimul comunist. Acesta este pregatit sa-si marturiseasca crimele in fata unei jurnaliste si a unui fost detinut politic. Cei doi il intalnesc in gara la Giurgiu, unde Tandara ii intampina cu flori. Dar confesiunea se confrunta cu probleme inca de la inceput: reportofonul nu functioneaza, Tandara vorbeste prea incet sau prea repede. Jurnalista incearca sa-l incolteasca cu intrebari despre cariera de tortionar, dar primeste raspunsuri evazive. Apoi, nevasta lui Tandara intervine si le cere sa nu-i mai tortureze sotul…
Filmul a fost nominalizat la Leul de Aur pentru cel mai bun regizor si la Premiul Marcello Mastroianni.
Balanta (1992)
• Ora 3:20
• Regia: Lucian Pintilie
• Scenariul: Lucian Pintilie (dupa romanul lui Ion Baiesu)
• Distributia: Maia Morgenstern, Razvan Vasilescu, Victor Rebengiuc, Dan Condurache, Dorel Visan, Matei Alexandru
„Balanta” este o co-productie romano-franceza si a avut premiera in 1992, la Festivalul de la Cannes. Inspirat de singurul roman al scriitorului Ion Baiesu, filmul prezinta povestea unei tinere profesoare si a unui medic dintr-un spital local, care incearca sa faca fata ultimelor zile ale comunismului si lupta pentru normalitate intr-o Romanie marcata de stereotipuri. Actiunea are loc in anul 1988. Nela, o tanara profesoara, are grija de tatal ei, fost colonel in Securitate, acum pe moarte. El vrea ca trupul sau sa fie folosit pentru cercetari medicale, dar Universitatea refuza, din moment ce frigiderele sale sunt stricate. Desi a studiat in Franta, Nela pleaca in provincie, la Copsa-Mica, unde a fost repartizata ca sa predea la o scoala. Aici il intalneste pe Mitica, un doctor la spitalul local, competent si modest, care traieste pentru pacientii sai. Ca si ea, Mitica nu accepta compromisurile si e plin de visuri. „Balanta” este prima productie romaneasca restaurata in format digital 4K.
Pentru rolul sau din „Balanta”, Maia Morgenstern a primit premiul pentru Cea mai buna actrita la Premiile Academiei Europeane de Film, 1993.
Reconstituirea (1970)
• Ora 5:05
• Regia: Lucian Pintilie
• Scenariul: Horia Patrascu, pe baza nuvelei omonime a acestuia, in colaborare cu regizorul
• Distributia: George Mihaita, Vladimir Gaitan, George Constantin, Emil Botta, Ernest Maftei, Ileana Popovici, Stefan Moisescu
Doi tineri, Ripu si Vuica, muncitori si elevi la cursul seral dintr-un oras de provincie, se imbata intr-o sambata seara, se bat, darama o baraca si sparg capul responsabilului bufetului «Pescarus». Ajuns la militie, cazul lor devine subiectul unui film educativ. Un procuror, insotit de politisti si profesori aduc elevii la un restaurant pentru a reconstitui incaierarea lor in stare de ebrietate, cu scopul realizarii unui film educativ despre efectele distructive ale alcoolului. Evenimentul se termina insa tragic, cu moartea unuia din tineri.
In anul 2008, 40 de critici de film au ales „Reconstituirea” pe locul intai printre primele 10 cele mai bune filme romanesti din toate timpurile.