Institutul National pentru Cercetare si Formare Culturala (INCFC) lanseaza duminica, 29 octombrie 2023, ora 11:00, Barometrul de Consum Cultural 2022. Participare culturala si perspective democratice, cel mai amplu studiu la nivel national care masoara practicile consumatorilor de cultura.
Evenimentul va avea loc in cadrul Festivalului National de Teatru si se va desfasura la ARCUB, Sala Coloanelor (Hanul Gabroveni, str. Lipscani nr. 84 – 90).
Alaturi de invitati de renume din mediul academic si profesionisti din domeniul culturii, coordonatorii studiului, conf. univ. dr. Carmen Croitoru – Director General INCFC si dr. Anda Becut Marinescu – Director de Cercetare INCFC, vor prezenta principalele rezultate ale Barometrului, accentuand relatia dintre valorile culturale, calitatea educatiei si principiile democratice, de la nivelul societatii.
Barometrul de Consum Cultural 2022 evalueaza schimbarile inregistrate la nivelul practicilor de consum cultural, accentuand particularitatile acestuia in randul tinerilor, si analizeaza, pentru prima data in Romania, relatia dintre cultura si democratie.
Datele furnizate confirma tendintele identificate in perioada pandemiei, respectiv orientarea preponderenta a consumului cultural spre mediul online si in spatiul non-public.
La nivelul consumului cultural in spatiul public, efectele pandemiei se resimt considerabil, singura crestere inregistrata fiind de 14 puncte procentuale pentru vizitarea monumentelor istorice sau a siturilor arheologice, cel putin o data pe an (59% dintre respondenti in 2022, fata de 45% in 2019). Scaderile semnalate in consumul cultural public sunt: participarea la spectacole de teatru de la 29% in 2019, la 20% in 2022, vizionarea de filme la cinematograf de la 35% in 2019, la 26% in 2022, mersul la biblioteca pentru a citi / imprumuta carti de la 28% in 2019, la 17% in 2022, vizitarea muzeelor, expozitiilor sau galeriilor de arta de la 38% in anul 2019, la 30% in anul 2022.
Dincolo de contextul pandemic, scaderile inregistrate la nivelul consumului cultural in spatiul public se explica si prin accentuarea barierelor de consum cultural, care se manifesta pentru toate categoriile de consumatori.
Barierele identificate ca fiind in crestere in ultimii ani si accentuate dupa perioada pandemiei sunt barierele de receptare a culturii, iar solutiile de inlaturare a acestora includ cresterea interesului pentru cultura si a intelegerii produselor culturale si a creatiilor artistice, printr-o educare sustinuta a copiilor si tinerilor, dar si a adultilor.
Studiul analizeaza in capitole ample si activitatile culturale din spatiul non-public, activitatile practicate pe internet, precum si legatura dintre practicile de consum cultural si participarea democratica.
Prezenta editie a Barometrului, cea de a 18-a, este lansata dupa o pauza de trei ani ce s-a datorat efectelor sociale si economice ale pandemiei de COVID-19. In toata aceasta perioada, din 2020 si pana in prezent, Barometrul a fost inlocuit cu studii de masurare a tendintelor de participare.
Studiul Barometrul de Consum Cultural 2022 se bazeaza pe un sondaj de opinie realizat de operatorul Institutul Roman pentru Evaluare si Strategie (IRES), in perioada septembrie – octombrie 2022, pe un esantion reprezentativ national pentru populatia de 18 ani si peste. Volumul aproximativ al esantionului este de 1035 de persoane, cu o eroare maxima de +/-3,1%, la un nivel de incredere de 95%. Aplicarea chestionarelor s-a realizat prin metoda CATI, pe un esantion simplu, aleatoriu, prin generarea de numere de telefon cu format valid pe teritoriul Romaniei, prin metoda RDD (Random Digit Dialing).
Dupa evenimentul de lansare, Barometrul de Consum Cultural 2022 va fi disponibil in format digital pe site-ul www.culturadata.ro.
Aflati ultimele noutati de pe pagina de Facebook https://www.facebook.com/culturadata si contul Instagram https://www.instagram.com/culturadata.ro.
Institutul National pentru Cercetare si Formare Culturala (INCFC), aflat in subordinea Ministerului Culturii, este singurul institut national care are ca obiective studierea, cercetarea si furnizarea de date statistice pentru domeniul culturii, precum si formarea continua a celor care aleg o cariera in sectorul ocupational cultura.
Barometrul de Consum Cultural are ca principal obiectiv analiza domeniului cultural din Romania din perspectiva indicilor de consum cultural. Studiul a fost conceput ca un instrument de lucru util pentru specialistii din Sectoarele Culturale si Creative, o analiza relevanta pentru reprezentantii autoritatilor publice centrale si locale, care le serveste acestora drept fundamentare pentru elaborarea strategiilor si politicilor culturale, dar si o lectura interesanta pentru publicul larg.
Adauga comentariu