Comunicate Psihologie

Cum poate ajuta Programarea Neuro-Lingvistica mediul de afaceri?

Utilizarea limbajului in programarea neuro-lingvistica joaca un rol important, deoarece NLP inseamna descoperirea modului in care putem intelege limbajul mintii pentru a produce rezultate remarcabile si pentru a descoperi unde putem avea obstacole.
In opinia cunoscutului psiholog roman Laura-Maria Cojocaru, presedinte si fondator al Institutului de Neuro-Programare Lingvistica Somato-Integrativa (INLPSI), multe dintre comportamentele noastre sunt inconstiente pentru noi, ceea ce inseamna ca, daca intrebi pe cineva cum face ceva foarte bine, de multe ori nu iti poate oferi un raspuns specific: ”nu stiu!”, deoarece acea persoana pur si simplu face instinctual ceea ce simte ca o ajuta sa-si atinga obiectivele. Acest ”pur si simplu face instinctual” are insa in spate un mod specific de gandire care, la randul lui, are in spate un mod specific de utilizare a cuvintelor, astfel incat acestea au devenit programe de actiune eficienta.

NLP ajuta la schimbarea comportamentelor nedorite
Unul dintre obiectivele principale ale programarii neuro-lingvistice este inversarea obiceiurilor si comportamentelor negative. In majoritatea cazurilor, interpretarea de catre un angajat a locului de munca nu are prea mult de-a face cu mediul de lucru real si mai mult cu programarea lui interioara. Acestea fiind spuse, angajatii pot avea experiente de lucru diferite, chiar daca lucreaza in acelasi mediu.
“NLP-ul ii poate ajuta pe angajati sa vada ca de multe ori problemele cu care se confrunta la locul de munca pot fi produse de conflicte interne si nu de cauze externe. Cand angajatii sunt constienti cu ce se confrunta de fapt, este mai usor pentru ei sa se adapteze noilor obiceiuri, atitudini si comportamente, care le pot aduce beneficii lor si companiei. Invatand cum sa ne folosim propriul limbaj interior, cuvintele si frazele potrivite pentru a ne transmite mesajul cel mai eficient si a obtine cele mai bune reactii si rezultate de la noi si din interactiunea cu ceilalti. Aceste noi structuri verbale creeaza motivatie, convingere si eficienta”, explica psihologul Laura Maria Cojocaru.

NLP ajuta la imbunatatirea prezentei si a increderii
Multe tehnici NLP nu numai ca ajuta la maximizarea capacitatii angajatilor de a comunica mai eficient, ci pot ajuta si la imbunatatirea prezentei si a increderii lor in sine si in capacitatea de a face fata onorabil provocarilor profesionale.
“Programarea neuro-lingvistica ofera angajatilor o prezenta mai buna si incredere, care ofera un impuls major, deoarece: (1) devin stapani pe emotiile lor. Acest lucru ii poate ajuta sa colecteze informatii relevante chiar si sub presiune, (2) vor fi capabil sa ramana concentrati si calmi tot timpul; (3) vor fi capabili sa isi maximizeze prezenta in situatii de afaceri importante. Cu alte cuvinte, vor ramane calmi, concentrati si conectati, chiar si in timpul negocierilor critice; (4) vor putea utiliza comunicarea cu o precizie mai buna. Vor putea crea argumente convingatoare si vor puteti sa isi articuleze mai bine gandurile, punctele de vedere si ideile; (5) vor fi capabili sa schimbe in mod eficient comportamentele nedorite in ei insisi si in ceilalti. Daca sunt lideri, se pot antrena sa gestioneze echipele mai eficient, sa inspire si sa motiveze oamenii cu care lucreaza, in mod consecvent”, declara specialistul.

Public speaking
NLP poate fi utilizat pentru a oferi instruire interna si in cazul prezentarilor in fata grupurilor mai mici sau mai mari de oameni. De exemplu, un aspect al NLP-ului este ca ne va invata cum sa reducem nivelul de stres atunci cand vorbim in public. Teama de a vorbi in public este cea mai comuna fobie din lume, iar persoanele cu talente masive si multe si utile informatii de oferit, considera ca vorbitul in public este un obstacol.
“Cu toate acestea, odata ce ne simtim confortabil in fata celorlalti, acesta este doar inceputul modului in care NLP poate fi utilizat. Deoarece persoanele cu instruire NLP sunt constiente de modul in care starea emotionala a instructorului afecteaza si influenteaza starea publicului, instructorul este invatat cum sa-si aduca propria stare la un nivel optim si, prin urmare, sa produca acelasi efect si asupra publicului. Utilizarea specifica a metodelor de comunicare si a limbajului corpului se combina pentru a produce un efect mult mai puternic asupra audientei, eliminand experienta „moartea prin Powerpoint”, care este mult prea raspandita in sala de sedinte si a devenit deja o modalitate care mai mult indeparteaza interesul, decat sa-l atraga. Increderea si starea de “forma maxima”. Ancorarea este, de exemplu, unul dintre elementele cheie in NLP si este foarte utilizata in crearea starilor de spirit motivante, a increderii, in eliminarea gandurilor negative si atingerea starii de “forma maxima”, chiar atunci cand vrei sa fii cel mai bun (de exemplu, in prezentari)”, considera psihologul Laura Maria Cojocaru.

Vanzari, negociere si persuasiune
“Majoritatea oamenilor nu recunosc sau nu stiu ca exista o structura speciala in modul in care functioneaza negocierile pozitive. Schimbarea de perspectiva a clientilor impotriva indoielii, recadrarea obiectiilor, impartasirea unei viziuni, stabilirea unui curs pozitiv de actiune si incurajarea oamenilor sa urmeze un anumit drum benefic pentru toti cei implicati, sunt toate incluse in tehnicile predate in formarea NLP. Toate acestea provin din posibilitatea de a recunoaste starea particulara in care se afla in prezent clientul sau partenerul si de a-l aduce in starea dorita de acord si aprobare. Constientizarea si utilizarea benefica a starilor noastre si ale celorlalti este absolut esentiala pentru incheierea unui acord”, declara psihologul.

Schimbarea organizationala – motivatie si moralul angajatilor
Studiile arata ca majoritatea oamenilor parasesc organizatiile pentru ca nu se simt apreciati de angajatori si/sau liderii de echipa. Acest proces ne asigura ca suntem capabili sa lucram cu personalul nostru pentru a le permite sa vada modul in care rolul lor se incadreaza in valoarea generala produsa de organizatie si modul in care aceasta valoare se potriveste si se completeaza cu propria lor structura de valori personale, acesta fiind un proces extrem de eficient si necesar.

Directie si focalizare
“Un bun instrument NLP, ce poate fi utilizat pentru a ajuta la crearea directiei si a unui bun focus personal si profesional, potrivit pentru a fi utilizat in interactiunile directe intr-un cadru de training in companii, este procesul de licitare a valorilor. Acest proces implica o prezentare generala a diferitelor domenii ale vietii si muncii pentru a stabili prioritatile si a identifica zonele de declin sau neglijare. Ne permite sa convenim actiuni si obiective masurabile care au beneficii comune pentru individ si organizatie”, explica psihologul Laura Maria Cojocaru.

NLP poate ajuta la dezvoltarea abilitatilor de “citire a mintii”
“A spune ca programarea neuro-lingvistica ne poate permite sa ”ghicim” oamenii, nu este prea departe de adevar. Intelegerea indicilor non-verbali, para-verbali, a miscarilor involuntare ale ochilor si a sistemelor principale de reprezentare a realitatii, ne furnizeaza informatii pretioase pentru intelegerea modului in care un potential client sau colaborator se simte cu privire la experienta de vanzare/negociere si ne faciliteaza finalizarea cu succes a unei vanzari, negocieri, interactiuni de orice tip”, spune psihologul.

NLP-ul imbunatateste abilitatile de negociere la toate nivelurile
“O afacere de succes inseamna, aproape tot timpul, negociere. Negociati zilnic cu angajatii dvs., cu furnizorii, cu companiile concurente, cu specialistii in marketing, cu firmele de publicitate, cu agentii de vanzari, si asa mai departe. Deoarece NLP va ajuta sa intelegeti si sa coordonati mai bine orice tip de interactiune umana, abilitatile de negociere ale tuturor celor din afacerea dvs. devin mai convingatoare si mai eficiente”, crede Laura Maria Cojocaru.

NLP mareste moralul
“Imaginati-va ca toata lumea din compania dvs., de la director si fondator pana la ultimul angajat, stie cum sa comunice eficient. Toti stiu cum sa se inteleaga intre ei, precum si sa inteleaga pe deplin un coleg sau un senior executiv atunci cand comunica personal, video sau audio. Cand toata lumea intelege ce spun toti ceilalti, inclusiv indicii nonverbali pe care oamenii ii ofera, locul de munca al companiei dvs. va deveni unul mai placut, mai relaxant si, evident, mai eficient”, este de parere specialistul.

NLP este instrumentul optim pentru companiile ce ofera servicii de suport pentru clienti
Indiferent daca clientii va contacteaza pentru a se plange, pentru a va lauda sau pentru a oferi sugestii, programarea neuro-lingvistica va permite sa intelegeti ce este cu adevarat in mintea lor.
„Dupa cum probabil stiti, de multe ori cand un client se plange de serviciile companiei dvs., acesta raspunde cu adevarat la alti stimuli. Au o zi proasta, tocmai si-au pierdut slujba, au probleme de relatie sau sunt influentati de o alta situatie negativa. Cand echipa dvs. de asistenta pentru clienti poate prelua indicii fizice vorbite si nerostite, vor sti mai bine cum sa va pastreze clientii. NLP a fost conceput ca un mijloc pentru deblocarea potentialului personal si imbunatatirea performantei. Acesta realizeaza acest lucru prin eliminarea barierei psihologice – cum ar fi frica de esec – care in mod normal ne-ar inhiba sa ne testam abilitatile in situatii in afara zonelor noastre obisnuite de confort. Oferind incredere pentru a depasi convingerile care ne-ar limita in mod normal, NLP creeaza o „plasa de siguranta” care ne permite sa performam in afara zonelor noastre de confort percepute, realizand mai mult decat credeam anterior ca suntem capabili. Deoarece performanta personala a fiecarui angajat este piatra de temelie a productivitatii si succesului afacerii, aplicarea corecta a NLP poate imbunatati increderea si moralul personalului, poate creste performanta si productivitatea echipei si, la randul sau, poate imbunatati satisfactia clientilor”, conchide psihologul Laura-Maria Cojocaru, presedinte si fondator al Institutului de Neuro-Programare Lingvistica Somato-Integrativa (INLPSI).
Laura-Maria Cojocaru, presedinte si fondator al Institutului de Neuro-Programare Lingvistica Somato-Integrativa (INLPSI) si presedinte si fondator al Asociatiei ”Generatia Iubire” este Psihoterapeut si Trainer in Programare Neuro-Lingvistica. A studiat natura mintii umane urmand 9 formari profesionale cu abordari diferite – psihoterapie integrativa, hipnoza clinica, relaxare si psihoterapie ericksoniana, psihoterapie de cuplu si familie, psihologie clinica, neuro-programare lingvistica, terapii florale Bach, consultant Panorama Sociala, instructor international yoga. De peste 12 ani ghideaza oamenii atat in sedinte individuale cat si de grup si organizeaza cursuri si traininguri in Romania, cu scopul de a-i face pe oameni sa-si acceseze si utilizeze la potential maxim resursele interioare.