Home » Cum tinem scolile deschise in conditii de siguranta pentru copii si cadre didactice in perioada pandemiei?
Comunicate Educatie

Cum tinem scolile deschise in conditii de siguranta pentru copii si cadre didactice in perioada pandemiei?

19.10.2021 – Federatia Coalitia pentru Educatie sustine, descentralizarea deciziei privind modul de continuare a procesului educational la nivelul Consiliilor de Administratie, argumentele in acest sens fiind prezentate aici la finalul lunii septembrie 2021. Pentru a sprijini adoptarea de decizii informate la nivelul Consiliilor de Administratie, consideram ca este necesara o analiza generala de evaluare a riscurilor, cu indicatori clari, care poate fi utilizata de catre toate unitatile de invatamant.

Avand in vedere forta valului 4 al pandemiei cu Coronavirus precum si rata mica de vaccinare si testare, subliniem ca este necesar ca Institutul National de Sanatate Publica, prin structurile teritoriale – directiile judetene si a municipiului Bucuresti – sa poata decide modalitatile de incetinire a raspandirii virusului in functie de specificul comunitatilor (e.g. frecventa circulatiilor). Decizia de suspendare a cursurilor cu prezenta fizica trebuie anuntata si pregatita din timp si trebuie sa tina cont de specificul varstei elevilor si de nevoile lor de invatare, precum si de nevoile de siguranta fizica si emotionala pentru elevi, profesori si familiile acestora. In plus, pentru a incetini raspandirea virusului si a asigura predictibilitatea organizarii procesului educational, este optim sa fie stabilit si respectat un prag de incidenta peste care decizia de mentinere a cursurilor in format fizic sau on-line, sa fie luata exclusiv de autoritatile cu atributii in sanatate publica. Este important ca aceasta decizie sa fie luata pe baza informatiilor de pana acum din Romania si a altor modele de actiune din Europa.

Pentru prevenirea si gestionarea riscurilor la nivel local, Coalitia pentru Educatie propune o serie de recomandari si un instrument (matrice) de analiza a riscului la nivel de unitate de invatamant. Aceasta matrice a fost verificata cu cinci scoli din Calarasi, Prahova, Buzau si Ilfov, atat publice, cat si private. Aditional ambele documente au fost trimise spre consultare si feedback si catre doctori epidemiologi, de familie si scolari In urma feedbackului primit, apreciem ca instrumentul poate fi util pentru Consiliile de Administratie ale scolilor ca baza pentru fundamentarea deciziilor la nivel local. De asemenea, poate fi folosit in discutiile intre: directorul unitatii de invatamant, primarie, ISJ si CJSU. Mai mult, consideram oportun ca discutia sa fie purtata la nivelul fiecarui actor implicat inclusiv la nivel de politici publice si Guvern – miza fiind – cum tinem scolile deschise in conditii de siguranta.

Recomandarile noastre si instrumentul pentru analiza riscului (matricea) sunt perfectibile. Atat lista recomandarilor, cat si lista din matrice cu indicatorii pot fi completate. Propunerea de mai jos este o reprezentare concreta a procesului nostru de reflectie despre modul in care putem mentine scolile deschise in conditii de siguranta.
Apreciem orice contributie pe care ne-o puteti trimite pe email la info@coalitiaedu.ro.
Matricea de analiza a riscului, precum si studiile de caz si setul de recomandari sunt publicate pe site-ul Coalitiei pentru Educatie si pot fi accesate urmand link-urile de mai jos.
– matricea de analiza a riscului: https://bit.ly/3FYJeuq
– recomandari pentru scoli deschise: https://bit.ly/30EARnE
– studii de caz: https://bit.ly/3C7ssGU.

Recomandari pentru Consilii de Administratie & Directori:
● Evaluarea nivelului de risc folosind instrumentul alaturat: matrice pentru analiza de risc, insotita de studii de caz.
● Asigurarea platii cu ora pentru asigurarea necesarului de personal didactic in cazul in care exista cazuri de infectare in randul cadrelor didactice.
● Testarea regulata a elevilor si a personalului la scoala (de minim doua ori pe saptamana).
● Asigurarea conditiilor pentru desfasurarea orelor in conditii de siguranta si minimizarea riscurilor, de la vaccinarea personalului pana la respectarea normelor privind regulile de acces, distantare, utilizarea produselor igienico-sanitare etc.
● Informarea si pregatirea personalului, a elevilor si parintilor in vederea bunei desfasurari a activitatilor in orice format (fata-in-fata, on-line sau hibrid), inclusiv prin asigurarea echipamentelor necesare.
● Asigurarea invatarii online pentru elevii aflati in situatii speciale medicale.

Recomandari pentru profesori

● Imunizare prin vaccinare cu schema completa, cu exceptia cazurilor in care exista contraindicatii.
● Respectarea normelor si conditiilor pentru minimizarea riscurilor, conform indicatorilor din matrice.
● Informarea parintilor si elevilor privind beneficiile vaccinarii si despre posibilitatea vaccinarii pentru copii in varsta de peste 12 ani.
● Sa se pregateasca si sa-i pregateasca si pe elevi si pe parinti in vederea bunei desfasurari a activitatilor in orice format (fata-in-fata, on-line sau hibrid).

Recomandari pentru elevi:

● Respectarea normelor (purtarea mastii, distantarea fizica etc) pentru minimizarea riscurilor, conform indicatorilor din matrice.
● Monitorizarea si raportarea eventualelor simptome catre profesor/diriginte/personal medical.
● Informare privind beneficiile vaccinarii pentru copii in varsta de peste 12 ani.

Recomandari pentru parinti:

● Evaluarea constanta a starii de sanatate a copilului si netrimiterea lui in colectivitate la orice semn de raceala, fara testare prealabila.
● Vaccinarea parintilor si a membrilor familiei.
● Vaccinarea copiilor peste 12 ani.
● Pastrarea distantarii fizice si purtarea mastii corespunzator atunci cand isi aduc/ preiau copiii din fata scolii.
● Instruirea copiilor pentru purtarea mastii si respectarea normelor de protectie in mijloacele de transport in comun.

Recomandari la nivel de ISJ:
● Flexibilitate pentru scoli pentru modificarea schemei de personal pe parcursul anului in cazul in care personalul didactic devine insuficient pentru asigurarea orelor fata in fata in conditii de siguranta.
● Identificarea cadrelor didactice care nu au norme complete la nivel de localitate si cooptarea lor in sistemul de plata cu ora pentru suplinirea personalului didactic in scolile in care personalul este insuficient, dar si rotirea cadrelor care isi doresc un venit suplimentar si pot acomoda in programul lor acest tip de suport in alte scoli decat cele de provenienta.
● Micsorarea numarului de elevi din clase si suplimentarea personalului acolo unde infrastructura o permite, astfel incat sa ajungem cat mai aproape de numarul de 20 – 22 de copii/clasa. Aceste modificari se pot face prin derogare de la nivelul inspectoratului scolar pentru modificarea planurilor de scolarizare.
● Asigurarea de sprijin pentru unitatile de invatamant in vederea bunei desfasurari a activitatilor in orice format (fata-in-fata, on-line sau hibrid).
● Monitorizarea gradului de vaccinare a personalului din unitatile de invatamant.

Recomandari la nivelul Primariei:

● Aplicarea legislatiei cu privire la distantare si purtarea responsabila a mastii prin prezenta in strada a politiei locale si amendarea in caz de nerespectare a legislatiei.
● Asigurarea finantarii pentru bunuri si servicii care sa asigure respectarea normelor de igiena in ceea ce priveste activitatile din unitatile de invatamant si conditiile de transport.
● Participarea prin reprezentantii desemnati in Consiliul de Administratie al scolii, inventarierea analizelor de risc la nivelul fiecarei unitati scolare, intocmirea unui plan concret de reducere a riscului in respectiva unitate scolara si asigurarea resurselor necesare.
● Asigurarea de sprijin – inclusiv prin asigurarea sau finantarea de bunuri si servicii – pentru unitatile de invatamant in vederea bunei desfasurari a activitatilor in orice format (fata-in-fata, on-line sau hibrid).

Recomandari la nivelul Ministerului Educatiei:
● Pastrarea deciziei de organizare a activitatii didactice in format online, hibrid, fata in fata la nivelul Consiliilor de Administratie ale Scolilor, fara aprobarea ISJ sau a Comitetului Judetean pentru Situatii de Urgenta.
● Permiterea prezentei in sistemul scolar doar in baza testarii personalului si a elevilor. Testarea poate fi facuta in scoli sau poate fi in responsabilitatea parintilor de a aduce rezultatele testarilor.
● Asigurarea platii cu ora pentru situatiile in care scolile au nevoie de personal suport atunci cand cadrele didactice sunt in concediu medical, avand in vedere ca resursele locale nu sunt suficiente.
● Asigurarea de resurse/lectii on-line atractive si usor de accesat de catre elevi, la orice nivel de studiu.

Recomandari la nivelul Ministerul Sanatatii/DSP:

● Reglementarea testarii in Romania astfel incat elevii sa fie testati de minim 2 ori pe saptamana (modelul din Austria este 2 teste din saliva si unul nazal aplicate in scoala de fiecare copil);
● Omologarea /autorizarea testelor non-invazive este o necesitate;
● Crearea unei politici de implementare a testarii rapide si motivare a altor infrastructuri care fie pot fi capacitate usor, fie deja aplica aceste testari rapide, folosind principiul finantarii per capita (per beneficiar); exemple de infrastructuri ce pot fi capacitate si co-interesate (farmacii, biserici, centre sociale operate atat de furnizori publici, cat si privati)
● Pentru a incetini raspandirea virusului dar si a satisface nevoia de predictibilitate a organizarii procesului educational, este optim sa fie stabilit si respectat un prag de incidenta peste care decizia de mentinere a cursului in format fizic sau nu, sa fie luata pe baza informatiilor de pana acum din Romania si a altor modele de actiune din Europa.

In ceea ce priveste politicile la nivel macro, consideram ca testarea trebuie sa fie GRATUITA, ACCESIBILA si sa fie operationalizata urgent. De asemenea, este esentiala ca vaccinarea personalului medical si a altor categorii de personal esential sa devina obligatorie, cu exceptia cazurilor care prezinta contraindicatii. Aceasta categorie cuprinde: personal medical, armata, jandarmerie, politie, pompieri, cadre didactice si personal auxiliar, personalul bisericii – clerici si functionari, personal din servicii sociale, HORECA si retail. De analizat inclusiv optiunea vaccinarii obligatorii in randul parintilor, cu exceptia persoanelor care prezinta contraindicatii.
***

Pentru reamintire – de ce este important sa facem acest demers?

Propunerile Coalitiei pentru Educatie vin in contextul in care:

1. Dinainte de pandemie situatia copiilor din Romania din punct de vedere social si educational arata asa:
● Rata abandonul scolar este in crestere in Romania : 18.1% in 2017, cu 8 procente mai ridicat decat media europeana[i];
● Rata analfabetismului functional in Romania in randul tinerilor cu varsta de 15 ani este de 44%, bazat pe rezultatele ultimului test PISA (2018) cu 21% peste media europeana de 23%;
● 50% dintre elevii care termina liceul nu reusesc sa treaca examenul final de bacalaureat;
● Doar 36% dintre copiii din mediul rural merg la scoala[ii];
● 38% dintre copiii proveniti din gospodarii in care nu sunt suficienti bani pentru plata facturilor de baza (electricitate, caldura) si a hranei au media notelor de 5 – 6. Doar 7 % dintre copiii care provin din asemenea familii sarace au media notelor de 9 – 10[iii];
2. Ministrul Educatiei Sorin Cimpeanu a luat decizia, pe care o salutam si o sustinem, de a mentine scolile deschise, chiar daca ratele de infectare depasesc 6 cazuri la 1000 de locuitori, cu transferarea deciziei privind mentinerea cursurilor cu prezenta fizica la nivelul Consiliilor de Administratie, tinand cont de nevoile copiilor;
3. Prioritatea noastra trebuie sa fie atat starea de sanatate a copilului, cat si reducerea abandonului scolar si scaderea gradului de analfabetism functional;
4. Majoritatea statelor europene a avut ca prioritate mentinerea deschisa a scolilor investind in acest rezultat indiferent de costuri (model Austria);
5. Romania si-a asumat la nivel prezidential strategia de reforma Romania Educata, care nu poate fi implementata atata vreme cat continuam sa organizam activitatea scolilor in format on-line, inregistrand pierderi tot mai mari in invatare, si cresteri ale abandonului scolar;
6. Suntem in al treilea an scolar in care avem aceleasi probleme si este nevoie sa privim structural ceea ce am invatat si ceea ce putem schimba, astfel incat decizia de a mentine scolile deschise sa fie luata in conditii de siguranta pentru copii si pentru profesori dar sa fie considerata si prioritara.

***

Despre Coalitia pentru Educatie:
Fondata in 2015, Coalitia pentru Educatie reuneste organizatii neguvernamentale active in domeniu si sustine dezvoltarea scolii in care fiecare vrea si poate sa isi implineasca potentialul.