SEEN. Un spatiu contemporan unde tema originalitatii ajunge sa fie chestionata si abandonata
Explorand noile tendinte in arta contemporana digitala, unde utilizarea imaginilor, a clipurilor video sau a textelor (uneori chiar a generatoarelor de texte) din mediul online a devenit proces creativ, proiectul SEEN propune o expozitie de digital art, o incursiune in multiple tipuri de performance-art contemporane si o familiarizare cu muzica experimentala, in cadrul unui workshop la care sunt invitati adolescentii interesati de muzica ai Sectorului 2 din Bucuresti.
SEEN este inscris in contextul artei contemporane dintr-un post-modernism tarziu, unde tema originalitatii ajunge sa fie chestionata si chiar abandonata. Mitul geniului si al unicitatii a fost una dintre marile obsesii in cultura secolului XX, dar istoria artei a cautat dintotdeauna sa eticheteze, sa construiasca categorii sau sa incadreze individualitati in grupuri, curente sau tendinte, in functie de teme, subiecte sau tehnici. Secolul XXI a adus in prim plan grupurile si comunitatile tematice, formate din creatori versatili, cu multiple interese si directii de dezvoltare artistica, care colaboreaza in initiative cel mai adesea pluridisciplinare. Adaptati ritmului impus de tehnologie, care le permite sa schimbe idei in comunitatile online din retelele sociale, artistii primesc raspunsuri in functie de algoritmii cu care isi curatorieaza feed-ul, transformand preocupari individuale in teme comunitare. Unicitatea nu mai este un deziderat. Din contra. Asemanarea cu altii, apartenenta la trenduri si capacitatea de adaptare continua la contemporaneitate a devenit astazi un standard.
Vernisajul expozitiei va avea loc in data de 15 iunie, intre orele 17.00 – 21.00, la Galeria Leilei din Strada Aurel Vlaicu 88-90, Sector 2, Bucuresti.
Curatoarele initiativei SEEN sunt Gabriela Mateescu, Marina Oprea si Diana Miron.
„SEEN”. Un reper social media. Destinatarul a citit mesajul dar nu a raspuns, anuland astfel existenta emitatorului. Expeditorul este pus pe „hold”. Ar putea fi aceasta o punte de legatura cu „déja-vu”-ul creatiei artistice de azi? Raspuns imun la surplusul zilnic de informatie, dozarea expunerii a devenit o optiune de safe space si de conservare a energiei, atat in productia artistica, cat si in spatiul personal. Avem optiunea de a nu accesa link-uri si de a nu raspunde mesajelor care ne asalteaza si asta ne linisteste. Ceea ce, candva, ar fi putut insemna anulare se relativizeaza acum, prin iluzia unei amanari. Poate vom face asta mai tarziu.
Pornind de la acest concept, expozitia curatoriata de Gabriela Mateescu, in parteneriat cu platforma de promovare a artei digitale romanesti spam-index.com, va prezenta noi lucrari ale unor artisti prezenti pe site-ul omonim: George Cringasu, Adrian Ganea, Edith Lazar, Thea Lazar, Anastasia Manole, taietzel ticalos si o noua invitata Hortensia Mi Kafchin, cunoscuta nu numai pentru pictura ei metafizica ci si pentru interesul pentru arta digitala.
Artistii sunt chemati sa exploreze conceptul SEEN fie prin raportari intr-o gama larga de interventii artistice, de la reinterpretari ale unor lucrari deja celebre sau proprii si incursiuni in istoria artei, pana la discutii despre limbajul folosit pe retelele de socializare.
PERFORMANCE. Componenta performativa a proiectului SEEN reuneste trei artisti cu experiente si abordari diferite, care interfereaza intr-o serie menita sa reuneasca directiile performative care s-au coagulat in ultimii ani pe plan local. Sunt demersuri creative multidisciplinare sau participative, adesea greu de inscris in curente sau trenduri.
Alexandra Sand, Florin Flueras, Raluca Croitoru au pregatit trei instante de performance art, care vor fi prezentate in cadrul vernisajului, in data de 15 septembrie, si la Noaptea Alba a Galeriilor, in perioada 15-16 octombrie.
Proiectul va fi inchis de Grupul Aural Eye cu un spectacol de mapare 3D si culoare in galeria Leilei, alaturi de un performance sonor sustinut de Diana Miron, Laurentiu Cotac si Outis Quartet ce va incheia o serie de ateliere de muzica experimentala dedicate adolescentilor. O parte dintre tinerii cursanti vor contribui la concertul final – o instalatie sonora performativa cladita pe diferite tehnici vocale contemporane, instrumentale si improvizationale.
Performance art-ul nu are o istorie bogata in Romania. Spre deosebire de alte tari din fostul bloc comunist, putini artisti romani au experimentat genul performance inainte de Revolutie. Cercetarea acestei directii s-a dovedit anevoioasa, fiind vorba de un mediu destul de greu de clasificat si documentat, in special in perioada anilor ‘80, pentru care nu exista nicio arhiva semnificativa. Poate tocmai asta justifica interesul acordat ulterior performativitatii, in proiecte din ce in ce mai diverse, care ating probleme sociale, intersectionalitatea queer, feminismul, activismul politic, precum si o zona metafizica de chestionare a efemeritatii si imaterialitatii actului artistic performativ si a insasi productiei artistice.
Proiect co-finantat de Primaria Sector 2
PARTENERI
SLOW-SYNC PH
Propagarta, The Institute, Radio Romania Cultural, Radio Bucuresti FM, Smark, IQAds, Teletext, Revista Arta, Modernism.ro, Zile si Nopti, Feeder, Spotmedia, Iqool, Revista Atelierul, Ziarul Metropolis si Munteanu
Adauga comentariu