- Expozitia de lansare, Intersecting Realities, este o invitatie intr-un microvers hibrid, populat cu teme de actualitate, de la crize sociale, economice sau climatice, spre spatii personale, cum ar fi identitatea, viata privata, intimitatea ori reprezentarile corpului si ale sinelui intr-o lume a artei redefinite de stiinta si tehnologie. Vernisajul va avea loc joi, 15 iunie, incepand cu ora 18:00, la Palatul Stefania din Timisoara.
- Expozitia Intersecting Realities include si o selectie de filme prezentate in cadrul Ars Electronica Animation Film Festival 2022, un best-of condensat al productiilor contemporane din zona de film digital.
- Pana la finalul acestui an, Post-Digital Intersections va sustine productia artistica a sase studenti de la Facultatea de Arte din Timisoara, care vor lucra alaturi de mentori internationali si de sase masteranzi din cadrul Centrului de Excelenta pentru Studiul Imaginii din Bucuresti.
La granita dintre arta, stiinta, tehnologie si societate, Post-Digital Intersections este un proiect de mentorat si mediere culturala initiat de Asociatia Culturala Marginal si dezvoltat in parteneriat cu centre europene de excelenta, printre care Ars Electronica Export, Universitatea de Vest din Timisoara sau Universitatea de Arte Aplicate din Viena. Lumea se schimba, modelata de expansiunea tehnologica si de crize, de la cele geo-politice, la modificari ale mediului natural ca urmare a scaderii biodiversitatii si a schimbarilor climatice. Artisti, reprezentanti ai comunitatii academice internationale sau cercetatori propun diverse moduri de examinare a proceselor de adaptare sociala in raport cu aceste schimbari contextuale majore.
Macro si nano cosmos, in universul hibrid al artelor contemporane
Programul va fi lansat joi, 15 iunie, la ora 18:00, la Palatul Stefania din Timisoara, printr-o expozitie ArTech, reunind lucrari ale unor artisti relevanti ai scenei internationale. Evenimentul este curatoriat de Andrei Tudose, initiator al acestui demers, si Dr. Claudia Schnugg, expert in cadrul platformei Sci-Art Project – un program derulat de Centrul Comun de Cercetare al Comisiei Europene din Ispra. Claudia este colaboratoare a mai multor consortii stiintifice europene si coordonatoare a unor institutii sau festivaluri internationale, printre care Science Gallery Venice, Universitatea “Johannes Kepler” sau Ars Electronica.
“Pe masura ce stiinta avanseaza, reducand distanta dintre oameni si masini, domenii precum arta digitala si bio-arta reflecta estomparea unor granite percepute candva ca impermeabile, fie intre arta si stiinta, intre organism si masina sau intre natural si modificat. Unii se tem ca aceasta ar putea fi o cale spre o monocultura, spre un univers in care toate arata si se simt la fel. La fel de bine, hibridizarea poate fi o restructurare, o eliberare a domeniului artistic de unele constrangeri de pana acum, pentru a face loc altor directii de dezvoltare. Cam asa cum fotografia a eliberat artele vizuale de conditia descriptivului. Post-Digital Intersections translateaza in real aceste concepte, testand noi dimensiuni, cosmice sau nanoscopice, ale unei realitati redefinite prin stiinta si tehnologie”.
Structuri ale realitatii, intr-o estetica material-cibernetica
Intersecting Realities. Joi, 15 iunie, incepand cu ora 18.00, la Palatul Stefania din Timisoara.
Artisti: duo-ul Anderwald+Grond (Austria), Antoni Rayzhekov (Bulgaria/ Austria), Kasia Molga (Marea Britanie), Marco Barotti (Germania), Sabina Suru (Romania), Theresa Schubert (Germania)
Curatori: Dr. Claudia Schnugg (Austria), Andrei Tudose (Romania)
Metaversul bate la usa, de data aceasta nu ca scenariu extravagant dintr-un joc video sau dintr-un film cyber-punk. Sfidand orice viziuni binare, entitati autonome sunt capabile sa ia propriile decizii creative, pentru a imagina spatii liminale si microcosmosuri tech interdisciplinare. Algoritmi inteligenti restructureaza realitatea. Invatarea automata este o noua mantra contemporana. Retele neurale artificiale externalizeaza procese cognitive complexe, anuntand o cascada de salturi calitative, care vor duce la performante imposibil de anticipat. Invizibile pentru ochiul uman, intangibile in spatiile fizice, retelele digitale schimba insasi textura realului, influentand indivizii si dinamica grupurilor. Ce se intampla, insa, daca inca pastram aspiratii concrete intr-un timp in care avem doar o versiune digitala de oferit? Exista natura dincolo de legumele pe care le vedem in galantarul celui mai apropiat supermarket? Ecologia, etica, libertatea sau viata privata au inca versiuni de translare in concret sau se se retrag in lumea abstracta a gemenilor digitali? Fundaluri Zoom, avataruri comice si emoticoane vesele sau triste sunt doar punctele de plecare in constructia noilor noastre identitati, in timp ce sinele, asa cum il stiam, experimenteaza momente de izolare, in real. Distanta ramasa intre noi e muzica – spune artistul austriac de origine bulgara Antoni Rayzhekov, care va prezenta la Timisoara o instalatie octofonica interactiva, gandita sa exploreze, prin sunete si muzica generativa, dinamica grupurilor, interdependenta si modul in care este creata ideea de sens in comunitatile contemporane.
Fiecare dintre artistii invitati la Timisoara detaliaza o viziune subiectiva asupra unui aspect al vietii actuale, oferind o perspectiva asupra punctului in care propriul drum se intersecteaza cu o felie de realitate. Demersul curatorial reuneste, intr-o naratiune hibrida unitara, viziuni ale unor artisti care se elibereaza, treptat, de fascinatia digitalului, in favoarea unui instrumentar variat de medii de experimentare, care aduc in prim plan experienta privitorului. Pastrand ca reper punctul de intersectie, creatorii navigheaza liber spre orizontul larg al artei contemporane, pentru a stabili noi legaturi intre diferite domenii, geografii si culturi. Instalatiile sunt interactive, dinamice, creative, gandite pentru un public, care devine creator si parte activa a unei lumi in permanenta transformare.
Expozitia va fi deschisa cu lucrarea APES de Marco Barotti, un artist fascinat de expansiunea aplicatiilor digitale, dar mai ales de intrebarile incomode pe care le ridica folosirea acestora, de la sustenabilitate, la confidentialitate, supraveghere si control. Marco Barotti exploreaza noi teritorii, examinand modul in care tehnologiile inteligente schimba comportamentul uman si dinamica grupurilor. Se pierde apoi in universuri utopice, croite din entuziasm, incredere oarba in tehnologie sau dintr-o cunoastere superficiala a mecanismelor din spatele dispozitivelor inteligente. Instalatia pastreaza un punct de reper clasic, maimutele, simbol universal al evolutiei si borna relevanta a unui parcurs care tocmai tranziteaza un punct macaz: cum va arata urmatoarea silueta din sirul evolutionist si care va fi relatia sa cu concretul in lumea de maine?
Kasia Molga. O instalatie adaptata, despre plante pe cale de disparitie in Romania
Artista britanica Kasia Molga este un agent secret al democratiei multi-naturale, care spune povesti asumandu-si diferite roluri, de la artist, la serial beginner sau designer fusion. In „Chronicles from 495 to 470 nm”, Kasia Molga ofera un mediu versatil de reflectie asupra problemelor de mediu, intr-un discurs estetic special creat pentru Romania. Din lumea acvatica a Theresei Schubert, plasata la confluenta fluviilor naturale cu parametrii lor digitali, ne pierdem intr-un univers postuman, in care intelegerea depinde de ceea ce poate sau nu poate fi vazut. E un spatiu in care viata insasi este mediata de ecrane care furnizeaza mii de imagini, schimband intelegerea rolului pe care il joaca vizualul in noile noastre vieti. Recunoasterea postumanismului ca fiind, inainte de toate, un mod de a vedea si de a fi vazut permite nu numai o intelegere mai complexa a acestuia, dar si o repozitionare a vizualului in arta. Nevazutele au si ele un rol fundamental in consolidarea tesaturilor virtuale care ne tin strans impreuna. Elemente de arheologie contemporana ar putea scoate la iveala milioane de trasee prin care suntem legati unii de altii in noul univers digital, dezvaluind parcursul trasabil al relatiilor noastre sociale. Lucrarea „The Entropist”, a Sabinei Suru, cauta urmele itinerariului nostru digital, o aventura la intalnirea proceselor analog cu inteligenta artificiala, un loc pe care doar educatia digitala l-ar putea face inteligibil. La finalul aventurii printre idei și concepte, confuzia si ameteala, conceptualizate si examinate de duo-ul Anderwald+Grond, se pot dovedi un mediu creativ fertil si cea mai la indemana cale spre intelegere a lumii. Instalatia isi invita publicul sa experimenteze modul in care cei doi artisti analizeaza ameteala ca proces creativ. Ansamblul este construit din elemente ale propriilor cercetari artistice, imbogatite cu idei provenite din dialogul permanent pe care cei doi il au cu oamenii de stiinta din zonele exacte. Instalatia este un spatiu creativ care provoca simturile, o poveste sonora cu elemente tactile, vizuale si luminoase. Publicul intra in spatiul instabil al ametelii, care sugereaza noi modalitati de conectare si noi idei, transformandu-i pe vizitatori in observatori si, totodata, creatori inacest spatiu alternativ.
“Navigand liber intre medii si abordari, selectia de lucrari construieste un fir rosu care transcende conceptele abstracte sau criptice atat de familiare in arta, construind, in schimb, o experienta reflexiva si interactiva. Spatiul Post-Digital Intersections este un posibil punct de plecare al discutiei despre modul in care ne raportam la prezent si despre modul in care ne imaginam viitorul. Este, totodata, o sursa de inspiratie pentru o tanara generatie de artisti, pe care ii invitam sa ni se alature pentru a construi impreuna Youthopia, un univers ideal, cladit prin arta, stiinta si tehnologie” Andrei Tudose, initiator al acestui program si curator al expozitiei de lansare
Expozitia Intersecting Realities include o selectie de filme prezentate in cadrul Ars Electronica Animation Film Festival 2022, un best-of condensat al productiilor contemporane din zona de film digital. Selectia prezinta trenduri esentiale ale ultimilor ani, bazata pe lucrarile inscrise la Prix Ars Electronica, si este reflectare asupra schimbarilor din societatea contemporana, sub umbrela festivalului Ars Electronica 2022, There’s No Planet B (ro. Nu exista o Planeta B).
Art-Science in comunitatea academica
Asociatia Marginal lanseaza un program de mentorat, productie si cercetare artistica pentru studentii romani. Participantii vor beneficia de granturi de productie si de onorarii individuale
Post-Digital Intersections promoveaza rolul vital pe care colaborarea in stiinta, tehnologie si arta il poate juca in intelegerea lumii contemporane, precum si in promovarea celor mai inovatoare forme de creatie si cercetare. Ii invitam pe toti cei interesati de acest domeniu – iubitorii de arta, institutiile, partile interesate din industrie si comunitatile creative -, sa exploreze rolul cheie pe care colaborarea bazata pe arta si productia transversala de cunostinte ar trebui sa-l joace intr-o societate care isi reevalueaza in totalitate fundamentele viitorului.
Post-Digital Intersections dezvolta platforme interdisciplinare de productie artistica, fiind un mediator al dialogului intre comunitatea culturala internationala, nationala, studenti din Timisoara si Bucuresti si comunitatile locale. Printr-o abordare bazata pe schimbul interdisciplinar de cunostinte si practica, in cadrul acestui program sunt abordate problematici care vizeaza zone critice ale artei si vietii contemporane, cu focus asupra implicatiilor societale si culturale ale intersectiei artei cu stiinta si tehnologia.
Studentii care vor fi inclusi in programul de mentorat Post-Digital Intersections vor fi selectati printr-un apel public care urmeaza sa fie lansat pe data de 19 iunie. Inscrierile se vor face printr-un formular
deschis pe site-ul Asociatiei Marginal (www.marginal.ro) si promovat pe retelele sociale asociate.
Link eveniment Facebook: https://fb.me/e/4nk1MWqn3
“In urma acestui apel, vom selecta sase studenti din Timisoara, care vor beneficia sesiuni de mentorat si de un grant de productie si de un onorariu in valoare totala de 4500 de lei de persoana. Studentii inclusi in program vor colabora, 1 la 1, cu 6 masteranzi CESI, care ii vor ajuta sa isi clarifice si sa isi fundamenteze teoretic lucrarile. De asemenea, vor beneficia de peste 20 de sesiuni de mentorat si de intalniri de lucru cu curatori, artisti, profesori sau manageri culturali din Romania si din afara, in perioada iulie-noiembrie. In decembrie, participantii isi vor prezenta lucrarile in cadrul unei expozitii de grup, gazduita la Palatul Stefania din Timisoara. In cadrul aceluiasi eveniment, masteranzii CESI vor prezenta cercetarea teoretica pe care au dezvoltat-o, avand ca scop sa mapeze domeniul art-sci-tech din Romania in context european”, spune Andrei Tudose, initiatorul programului Post-Digital Intersections.
Adauga comentariu