Home » Barometrul de Consum Cultural 2022. Participare culturala si perspective democratice a fost lansat in cadrul Festivalului National de Teatru
Comunicate Evenimente

Barometrul de Consum Cultural 2022. Participare culturala si perspective democratice a fost lansat in cadrul Festivalului National de Teatru

Institutul National pentru Cercetare si Formare Culturala (INCFC) a lansat Barometrul de Consum Cultural 2022. Participare culturala si perspective democratice, in cadrul Festivalului National de Teatru (FNT).

Barometrul de Consum Cultural 2022 evalueaza schimbarile inregistrate la nivelul practicilor de consum cultural, accentuand particularitatile acestuia in randul tinerilor, si analizeaza, pentru prima data in Romania, relatia dintre cultura si democratie.

„Barometrul de Consum Cultural este un instrument important pentru Ministerul Culturii, in special in ceea ce priveste fundamentarea deciziilor care sa ajute la dezvoltarea politicilor si a masurilor pe care le putem promova, pe termen lung, pentru fiecare sector cultural in parte”, a transmis in mesajul sau Raluca Turcan, Ministrul Culturii.

„Apreciez in mod special faptul ca cercetarea analizeaza, intr-un demers de pionierat, relatia dintre cultura si democratie, care este cu atat mai importanta in contextul international pe care il traim acum. Cultura si democratia sunt piloni esentiali ai unei societati vibrante si se alimenteaza reciproc”, a declarat Janina Sitaru, Secretar de Stat in cadrul Ministerului Afacerilor Externe.s

„Astazi asistam cu totii la o aniversare. O aniversare de majorat a celui mai important studiu de cercetare care masoara nivelul de consum cultural in Romania, Barometrul de Consum Cultural, o publicatie care si-a castigat renumele, de-a lungul timpului, prin rigurozitatea cercetarii si abordarea unica a participarii culturale. Barometrul revine dupa perioada pandemica in care noi l-am inlocuit cu un studiu care a masurat intentiile de participare culturala. Am observat, totusi, ca tendintele se pastreaza, prin urmare, stam ceva mai bine decat in 2021, suntem pe un trend ascendent, dar nu am ajuns inca la nivelul de consum din 2019,” a mentionat conf. univ. dr. Carmen Croitoru, Director General INCFC, coordonator si co-autor al studiului.

La nivelul consumului cultural in spatiul public, efectele pandemiei se resimt considerabil, singura crestere inregistrata fiind de 14 puncte procentuale pentru vizitarea monumentelor istorice sau a siturilor arheologice, cel putin o data pe an (59% dintre respondenti in 2022, fata de 45% in 2019). Scaderile semnalate in consumul cultural public sunt: participarea la spectacole de teatru de la 29% in 2019, la 20% in 2022, vizionarea de filme la cinematograf de la 35% in 2019, la 26% in 2022, mersul la biblioteca pentru a citi / imprumuta carti de la 28% in 2019, la 17% in 2022, vizitarea muzeelor, expozitiilor sau galeriilor de arta de la 38% in anul 2019, la 30% in anul 2022.

„Cred ca pentru a avansa in ceea ce ne propunem, incepand chiar de la nivelul conceptului unui eveniment cultural, avem nevoie de instrumente, de studii asa cum este si Barometrul de Consum Cultural. Prin datele pe care ni le pune la dispozitie, INCFC contribuie la corelarea demersurilor noastre cu politicile publice si strategiile,” a subliniat prof. univ. dr. Aura Corbeanu, Vicepresedinte UNITER si Director Executiv al FNT.

Rezultatele Barometrului arata ca, in ceea ce priveste activitatile culturale din spatiul privat realizate de respondenti, cel putin o data pe an, se inregistreaza o crestere a practicilor audio-vizuale: consumul de muzica a crescut la 96% in 2022, fata de 85% in 2019, vizionarea programelor TV a crescut la 97% in 2022, fata de 92% in 2019.

De asemenea, Barometrul evidentiaza o crestere a utilizarii internetului la 85% in 2022, fata de 70% in 2019, iar procentul de utilizare a retelelor de socializare a atins 88% in 2022, fata de 79% in 2019. In randul activitatilor practicate pe internet, s-au inregistrat o serie de cresteri semnificative: 26% dintre respondenti au cumparat carti, CD-uri, bilete la teatru, bilete la evenimente culturale etc. in 2022, fata de 16% in 2019, 51% dintre respondenti au vizionat filme sau programe TV difuzate online (Netflix, HBO GO, Voyo etc.) fata de 27% in 2019, iar vizitarea website-urilor muzeelor, bibliotecilor, festivalurilor, teatrelor, paginilor cu evenimente culturale a crescut la 40% in 2022, de la 12% in 2019.

Datele privind consumul de carte indica faptul ca, in 2022, 56% dintre respondenti au citit carti in format tiparit si 28% in format electronic.

„Barometrul de Consum Cultural este un produs sociologic de foarte inalta tinuta si extrem de important pentru toti cei care fac cultura pentru a intelege mai bine care sunt raporturile dintre acestia si restul societatii – felul in care societatea ar putea fi chemata catre cultura,” a precizat prof. univ. dr. Andrei Taranu, Prodecan al Facultatii de Stiinte Politice din cadrul SNSPA.

Conform Barometrului, 94% dintre tinerii respondenti, cu varste cuprinse intre 18-35 de ani, folosesc internetul zilnic. Acest segment de public tanar, care petrece foarte mult timp pe internet, manifesta un nivel mai scazut de toleranta, este aproape dezinteresat de participarea sociala sau civica si este mai putin tolerant fata de anumite categorii sociale.

Increderea sociala este una dintre dimensiunile cheie ale participarii democratice. Respondentii au cea mai mare incredere in membrii familiei (91%), in oamenii pe care ii cunosc personal (56%) si in cei din comunitatea de proximitate (38%) – cartierul, satul sau comuna. Rezultatele indica faptul ca persoanele care participa la activitati culturale cu caracter public si non-public manifesta un nivel mai ridicat al increderii sociale in raport cu toate categoriile de persoane vizate.

Tinerii, persoanele cu nivel educatie scazut si persoanele cu venituri reduse sunt mai predispuse sa nu aiba incredere in informatiile prezentate in mass-media. Datele referitoare la perceptia mijloacelor de comunicare in masa arata faptul ca organizatiile de presa se confrunta cu un deficit foarte mare de incredere. De exemplu, 75% dintre respondenti fie au incredere putina, fie nu au incredere deloc in stirile distribuite prin oricare dintre canalele de informare. Cel mai ridicat nivel de incredere pare sa fie atribuit stirilor publicate pe retele de socializare si distribuite de catre rude sau prieteni: 28% dintre respondenti declara ca au incredere multa sau foarte multa in astfel de informatii.

Barometrul evidentiaza si legatura dintre preferinta respondentilor pentru libertate si siguranta, ca valori democratice, si consumul cultural non-public. La nivel general, datele studiului indica o preferinta substantiala a respondentilor pentru siguranta (68%), in detrimentul libertatii (32%). Este important de mentionat ca cei care au optat pentru siguranta sunt, mai degraba, consumatori fideli ai emisiunilor si programelor TV, iar cei care si-au exprimat preferintele in favoarea libertatii au ca principala sursa de informare presa scrisa (ziare, reviste).

„Barometrul de Consum Cultural este un instrument esential pentru fundamentarea politicilor publice, pentru ca putine dintre politicile derulate in Romania pot beneficia de aceasta abordare sociologica, pot apela la date empirice, fie pentru a masura impactul, fie pentru a evalua schimbarea pe baza unor indicatori masurati in diferite stadii,” a declarat Dan Jurcan, Director de Cercetare Institutul Roman pentru Evaluare si Strategie (IRES).

Barometrul de Consum Cultural 2022 este disponibil in format digital pe site-ul https://www.culturadata.ro/barometrul-de-consum-cultural-2022-participare-culturala-si-perspective-democratice/.

Studiul Barometrul de Consum Cultural 2022 se bazeaza pe un sondaj de opinie realizat de operatorul Institutul Roman pentru Evaluare si Strategie (IRES), in perioada septembrie – octombrie 2022, pe un esantion reprezentativ national pentru populatia de 18 ani si peste. Volumul aproximativ al esantionului este de 1035 de persoane, cu o eroare maxima de +/-3,1%, la un nivel de incredere de 95%. Aplicarea chestionarelor s-a realizat prin metoda CATI, pe un esantion simplu, aleatoriu, prin generarea de numere de telefon cu format valid pe teritoriul Romaniei, prin metoda RDD (Random Digit Dialing).

Aflati ultimele noutati de pe pagina de Facebook https://www.facebook.com/culturadata si contul Instagram https://www.instagram.com/culturadata.ro/.

Institutul National pentru Cercetare si Formare Culturala (INCFC), aflat in subordinea Ministerului Culturii, este singurul institut national care are ca obiective studierea, cercetarea si furnizarea de date statistice pentru domeniul culturii, precum si formarea continua a celor care aleg o cariera in sectorul ocupational cultura.

Barometrul de Consum Cultural are ca obiectiv principal analiza domeniului cultural din Romania din perspectiva indicilor de consum cultural. Studiul a fost conceput ca un instrument de lucru util pentru specialistii din Sectoarele Culturale si Creative, o analiza relevanta pentru reprezentantii autoritatilor publice centrale si locale, care le serveste acestora drept fundamentare pentru elaborarea strategiilor si politicilor culturale, dar si o lectura interesanta pentru publicul larg.