Comunicate Psihologie

Cum iti calmezi anxietatea la inceput de an

Inceputul unui nou an aduce cu sine asteptari mari si presiunea de a ne fixa obiective ambitioase. Aceasta perioada poate declansa stres, sentimente coplesitoare si chiar anxietate.

“Economiseste mai multi bani, fa mai mult sport, urmeaza un nou plan de viata, lasa-te de fumat, gandeste-te la o schimbare in cariera” si lista poate continua. Exista o tentatie de a petrece luna ianuarie coplesindu-ne cu ganduri legate de schimbare, reguli, reglementari si, de asemenea, o tendinta evidenta spre restrictii si limitari.

Pentru cei care se lupta deja cu anxietatea, aceste asteptari sporite pot fi si mai tulburatoare. Mai ales pentru ca cercetarile sugereaza ca multi dintre noi nu ne indeplinim rezolutiile de Anul Nou.

Acest fenomen anual nu este doar in imaginatia ta. Studiile arata ca 42% dintre oameni se confrunta cu stres si anxietate crescute in aceasta perioada. Motivele sunt multiple:

Presiunea sociala: societatea ne bombardeaza cu asteptari legate de rezolutii, realizari si obiective noi. Teama de a nu ramane in urma poate fi coplesitoare.
Tensiune financiara: cheltuielile de sarbatori duc adesea la anxietati financiare legate de indeplinirea obiectivelor si mentinerea stabilitatii.
Autoreflectie: Evaluarea anului trecut poate declansa emotii negative cum ar fi regretul sau dezamagirea unor oportunitati ratate.
Incertitudine: tabla goala de Anul Nou poate fi descurajanta, plina de necunoscute si teama de viitor.

“Multi oameni simt presiunea sa faca din anul care tocmai a inceput „cel mai bun an din istorie”, ceea ce poate duce la o anxietate paralizanta. Adaugati presiunea stabilirii rezolutiilor de inceput de an, incertitudinea unui nou inceput, speranta ca vor depasi dezamagirile anului trecut si veti avea ingredientele perfecte pentru anxietate” explica hipnoterapeutul Eugen Popa, presedintele Asociatiei Romane de Hipnoza.

Iata cateva strategii eficiente de gestionare a stresului din aceasta perioada:

  • Seteaza-ti asteptari potrivite: concentreaza-te pe stabilirea unor obiective realiste si realizabile care sa se alinieze cu valorile si aspiratiile tale. Nu-ti fie teama sa faci mici schimbari treptate in locul unora radicale.
  • Concentreaza-te pe progres, nu pe perfectiune: orice schimbarea necesita timp, iar esecurile sunt inevitabile. Invata din greseli si continua sa mergi mai departe indiferent de obstacole.
  • Relaxeaza-te: fa-ti timp pentru tine, dar foloseste-l pentru a face ceva care iti place. Nu vrei sa fii prea rigid, dar sa ai un plan cu ceea ce faci in fiecare zi te va ajuta sa ramai concentrat pe prezent
  • Concentreaza-te asupra momentului prezent: nu te lasa prins in caruselul cu regrete legate de trecut sau de anxietati legate de viitor.
  • Infrunta-ti temerile: cercetarile sugereaza ca o confruntare directa cu lucrurile care ne fac anxiosi poate ajuta la spargerea unui tipar de frica si evitare.

“Rezista impulsului de a-ti face rezolutii, deoarece acestea sunt o modalitate extrem de ineficienta de a face schimbari in viata ta. In schimb, stabileste-ti unul, maxim doua obiective specifice si realiste pentru anul urmator si – iata cheia – faci un plan specific si detaliat despre modul in care vei atinge acel obiectiv.” recomanda Eugen Popa.

Eugen Popa este unul dintre cei mai cunoscuti si bine pregatiti traineri din Romania si presedintele Asociatiei Romane de Hipnoza. De-a lungul carierei s-a specializat atat in metode de terapie si dezvoltare personala Occidentale (Hipnoza, NLP, Mindset, Habits, Psihologie Pozitiva) cat si Orientale (Meditatie, Yoga, Spiritualitate), fiind astazi un trainer holistic in toata puterea cuvantului. Studiile sale l-au purtat pe trei continente, in Europa, Asia si Statele Unite, iar pana in prezent a sustinut conferinte, traininguri si workshop-uri in Thailanda, Statele Unite ale Americii, Brazilia, Turcia, Grecia, Anglia, Germania etc., la care au participat mii de oameni.