Federatia Coalitia pentru Educatie solicita ca proiectul de lege privind invatamantul preuniversitar sa ofere un grad ridicat de autonomie si asumare a deciziei si a responsabilitatilor pentru invatare, inclusiv la nivelul elevului. Coalitia considera ca proiectul de lege ar putea clarifica si mai mult nivelurile de implicare, reprezentativitate si responsabilitate, inclusiv prin participarea elevilor, parintilor si directorilor de scoli la procesul de luare a deciziilor la fiecare nivel institutional
“Coalitia considera ca este nevoie de mai mult curaj in adresarea marilor probleme sistemice precum centralizarea, politizarea, titularizarea, formarea profesionala, birocratizarea, care sunt abordate cu timiditate in forma actuala a proiectului de lege. Salutam prezenta mecanismelor de sustinere si mentorat in noua lege a educatiei, dar atragem atentia asupra riscului de ultra-centralizare si lipsa de reprezentare la toate nivelurile”, a declarant Fabiola Hosu, membra a Consiliului Director al Coalitiei.
“Intr-o societate bazata pe control si centralizare, copiii nu pot creste liberi si autonomi. Educatia ar trebui sa se concentreze pe construirea unui mediu centrat pe valori, invatare si colaborare intre profesori, elevi si parinti”, mai adauga Fabiola Hosu. Ca urmare, Coalitia pentru Educatie isi exprima intentia si deschiderea de se implica intr-un grup de lucru care sa propuna o strategie pe termen scurt si mediu privind descentralizarea sistemului de educatie romanesc.
Descentralizarea este una dintre directiile prioritare din Manifestul Coalitiei. Federatia a realizat o analiza a masurilor privind descentralizarea din proiectul noii legi a educatiei prin filtrul acestui manifest, pe care va invitam sa o cititi aici.
In cadrul articolului 3, proiectul de lege prevede urmatoarele: “e) principiul descentralizarii decizionale presupune redistribuirea autoritatii decizionale de la nivelurile centrale catre cele locale, pentru a raspunde adecvat nevoilor beneficiarilor”. Cu toate acestea, proiectul arata ca exista un nivel mare de neincredere in profesori si scoli, carora nu li se permite sa ia decizii care au legatura directa cu progresul si interesul elevilor dintr-o unitate de invatamant, cum ar fi: gestionarea resurselor umane si financiare, implementarea curriculum-ului, practicile de evaluare, personalizarea orarului cu discipline la decizia reala a elevului.
Monopolul de stat domina procesele de formare si evaluare, iar acesta poate fi prevenit prin implementarea unei liberalizari reale a serviciilor de dezvoltare profesionala, care sa nu incurajeze cautarea excesiva a diplomelor si creditelor profesionale. De asemenea, autorizarea, acreditarea si evaluarea periodica a scolilor ar trebui sa fie realizate in mod transparent si echitabil, pentru a asigura un proces corect si reprezentativ pentru toti actorii implicati pe baza unei autoevaluari in functie de obiectivele relevante din planul lor de actiune, proces ce ar putea fi coordonat si de entitati independente.
Coalitia isi exprima totodata ingrijorarea ca legislatia subsecventa va pastra aceeasi abordare rigida si mecanica asupra proceselor dintr-o scoala, obligand in continuare ca fiecare actiune sa fie acoperita de un proces verbal sau precedata de o decizie scrisa, fara sa conteze neaparat daca acea actiune a fost relevanta sau daca a avut impact. Acest tip de abordare lasa putin spatiu pentru flexibilitate si dezvoltare. Scolile sunt supuse unui cadru de reglementari care descriu fiecare segment de activitate in detaliu, fara a lasa loc pentru inovatie si crestere. Spatiul scolar se reduce la clase si banci, iar timpul este masurat prin planuri-cadru si orare, ceea ce ingreuneaza procesul de dezvoltare a elevilor si profesorilor.
Raportul OECD din 2000, ‘Reviews of National Policies for Education: Romania 2000’ facea inca de acum peste 20 de ani recomandari strategice de descentralizare, pina la nivel de scoala, atragand atentia cu privire la rezistenta culturala la schimbare si la ingerinta politicului in procesul decizional din educatie. Raportul mentiona existenta unui proces decizional de tip ad-hocracy, cu reguli multiple si responsabilitate minima care sta la baza ineficientei sistemice, lipsei de echitate si calitatii scazute a actului educational. Sistemul decizional este caracterizat drept “suprasolicitat” si “centralizat excesiv”, cu accent pe decizii operationale care lasa putin spatiu pentru planificare strategica si politici publice. Controlul este arbitrar si interpretabil, cu raportare exclusiv pe verticala intr-o cultura ce pedaleaza in rezistenta la schimbare. Aceste caracteristici sunt valabile si in prezent si, in forma actuala a proiectului de lege, vor fi mentinute in viitor.
Un sistem descentralizat poate ajuta la imbunatatirea performantelor scolare, conform unui raport OECD din 2015, si poate contribui la dezvoltarea unui sistem care sa garanteze calitatea in educatia pentru fiecare elev din Romania.
Despre Federatia Coalitia pentru Educatie. Fondata in 2015, Coalitia pentru Educatie reuneste organizatii neguvernamentale active in domeniu si sustine dezvoltarea scolii in care fiecare vrea si poate sa isi implineasca potentialul.
Adauga comentariu