Comunicate Psihologie

Cum faci fata depresiei de sarbatori

In ciuda bucuriei festive care insoteste sarbatorile de iarna, aceasta perioada a anului poate aduce si sentimente de singuratate, izolare, durere, anxietate si tristete. Chiar si oamenii care iubesc sarbatorile pot trece prin astfel de stari in acest sezon aglomerat – in special in lunile noiembrie si decembrie.
Aceste stari depresive pot fi cauzate de mai multi factori: stres crescut si oboseala, asteptari nerealiste, supracomercializare si incapacitatea de a te conecta cu cei dragi.
Despre cum apare anxietatea in jurul sarbatorilor, hipnoterapeutul Eugen Popa, presedintele Asociatiei Romane de Hipnoza, afirma: “Cultura noastra si asteptarile prea mari, la care se adauga feed-ul din social media plin de imagini de sarbatoari si oameni fericiti, cadouri, zambete si voie buna ne fac sa credem ca toti din jurul nostru sunt mai iubiti si impliniti alaturi de familie si persona iubita, in timp ce noi nu ne regasim in acest ”peisaj perfect”.”
Presiunea de a crea sarbatori perfecte si compararea cu ceilalti care par sa se bucure de aceasta perioada pot duce la sentimente de inadecvare sau izolare. Cheltuielile mari pentru cadouri, decoruri si alte activitati pot amplifica ingrijorarea financiara. De asemenea, unii oameni pot resimti tristete sau depresie din cauza amintirilor dureroase legate de aceasta perioada sau din cauza pierderilor personale.
Simptomele stresului si depresiei in timpul sarbatorilor pot varia, incluzand sentimente persistente de tristete sau disperare, izolare sociala, iritabilitate crescuta, tulburari de somn si schimbari in apetit. Aceste simptome pot afecta in mod semnificativ calitatea vietii in aceasta perioada festiva.
Exista insa modalitati eficiente de a gestiona aceste stari. Stabilirea unor asteptari realiste, planificarea si organizarea, dar si stabilirea unor limite sanatoase sunt pasi importanti in gestionarea stresului si anxietatii. Comunicarea deschisa cu cei dragi sau cu un specialist in sanatate mintala si mentinerea unei rutine sanatoase pot contribui, de asemenea, la gestionarea acestor emotii.
Modalitati de gestionare a stresului si anxietatii in timpul sarbatorilor:
• Stabileste asteptari realiste: Incearca sa nu te agati de ideea nerealista de a avea „sarbatorile perfecte”. Viata reala nu seamana, aproape fara exceptie, cu reclamele. A avea asteptari mari de la perioada vacantei doar pune o presiune suplimentara asupra ta si asupra oamenilor din jurul tau.
• Planifica si organizeaza: Stabileste un buget pentru sarbatori si incepe cumparaturile din timp, astfel incat sa nu cumperi in graba si impulsiv. Cumparaturile online te pot ajuta sa eviti aglomeratia si sa rezisti tentatiei de a cumpara in panica.
• Sa nu iti fie teama sa spui nu: Nu te suprasolicita cu evenimente sociale. Tine cont de propriile nevoi si alegi doar activitati care te incarca cu energie.
• Limiteaza presiunea social media: Daca observi ca ceea ce vezi publicat pe retele de socializare iti creeaza stari de anxietate si nemultumire, limiteaza timpul pe care il petreci online.
• Mentine o rutina sanatoasa: Exercitiile fizice regulate, alimentatia echilibrata si somnul adecvat pot contribui la o stare de bine.

“Nebunia cu petrecerile, cadourile, cumparaturile sau conditiile sociale in perioada sarbatorilor pot duce la depresii. Aminteste-ti de adevaratul sens al sarbatorilor. Nu lua lucrurile prea in serios si reaminteste-ti ca aceasta perioada a anului este despre liniste, dragoste, bucurie si despre un timp minunat cu cei dragi”, recomanda Eugen Popa.
Eugen Popa este unul dintre cei mai cunoscuti si bine pregatiti traineri din Romania si presedintele Asociatiei Romane de Hipnoza. De-a lungul carierei s-a specializat atat in metode de terapie si dezvoltare personala Occidentale (Hipnoza, NLP, Mindset, Habits, Psihologie Pozitiva) cat si Orientale (Meditatie, Yoga, Spiritualitate), fiind astazi un trainer holistic in toata puterea cuvantului. Studiile sale l-au purtat pe trei continente, in Europa, Asia si Statele Unite, iar pana in prezent a sustinut conferinte, traininguri si workshop-uri in Thailanda, Statele Unite ale Americii, Brazilia, Turcia, Grecia, Anglia, Germania etc., la care au participat mii de oameni.