Teatru si Film

INSTALATIA PERFORMATIVA ZIUA HEKTOMERON, DE ZIUA MONDIALA A TEATRULUI, LA NATIONALUL CRAIOVEAN

ZIUA MONDIALA A TEATRULUI, eveniment ce a ajuns anul acesta la cea de a 60-a editie, este sarbatorita de catre Teatrul National „Marin Sorescu” din Craiova prin difuzarea inregistrarii evenimentului ZIUA HEKTOMERON, o instalatie performativa fara precedent la care si-au adus aportul 100 de regizori din 100 de tari. Evenimentul va avea loc duminica, 27 martie 2022, de la ora 12:00, online, pe website-ul www.hektomeron.com.

Inspirat din Decameronul lui Giovanni Boccaccio, proiectul HEKTOMERON a inceput in plina pandemie, la jumatatea lunii ianuarie a anului 2021. Timp de 100 de zile, pe website-ul www.hektomeron.com a fost difuzat in regim de live streaming din Sala Studio a teatrului cate un episod al acestui proiect, fiecare episod reprezentand practic una dintre povestile din Decameron. Astazi, cand teatrele s-au deschis si restrictiile au fost anulate, inchidem cercul izolarii pandemice prin readucerea in atentia spectatorilor de teatru din intreaga lume acest proiect nascut in vremuri de criza, cand izolarea, teama si moartea erau parte din universul nostru instabil.
Boccaccio porneste de la contextul teribilei epidemii de ciuma care a afectat Florenta in 1348 si a strategiei adoptate de catre un grup de tineri care se refugiaza intr-o vila toscana pentru a evita prin jocuri, iubiri si povestiri nelinistile suscitate de pericolul contagiunii! Si astfel s-a impus motivul “petrecerii pe timp de ciuma” … el implica fuga din lumea amenintata pentru a se consola cu placerile interzise de pandemie! O asemenea reactie se manifesta si azi cand ici si colo tineri adolescenti initiaza petreceri clandestine, sever criticate, dar care sunt expresii ale nevoii de supravietuire. O deviza s-a difuzat printre ei, iesita parca direct din Boccaccio: “Mai degraba petrecerea decat viata asta”.

Teatrul National din Craiova reia parabola Decameronului pentru un proiect original: Hektomeron, de zece ori Decameronul….Cand salile raman inaccesibile, in mare parte, cum sa ne salvam? Cum sa rezistam? De asta data Vlad Dragulescu a avut ideea inedita de a invita o suta de regizori din lume sa lucreze cu actori tineri pentru secvente de 15 minute! Ca in Decameronul, reprezentantii unei noi generatii se consacra acestor episoade care, de asta data, se extind insa planetar si reunesc artisti amenintati de pandemia generala! Daca in Decameronul refugiul era o vila toscana, acum sunt salile conectate la retele extinse in lume. Parabola se intensifica si se adapteaza situatiei cu care ne confruntam! Boccaccio, contemporanul nostru!
George Banu, critic de teatru, eseist si profesor de studii teatrale la Sorbonne Nouvelle, Paris

Alaturi de cei 31 de actori ai Nationalului craiovean au lucrat 100 de regizori din tot atatea tari, fiecare tratand intr-o maniera unica universul lui Boccaccio, intr-un maraton artistic ce a reprezentat o radiografie a lumii contemporane, un manifest si un credo artistic – lumea este suma identitatilor si actiunilor noastre. Ziua Hektomeron s-a incheiat cu performance-ul lui Marius Manole, singurul actor invitat din afara trupei, care a prezentat povestea 10 din ziua 10 a Decameronului, in regia lui Radu Afrim.

HEKTOMERON a fost un proiect nascut din dorinta de a iesi dintre zidurile ridicate de virusul care a condamnat la recluziune fortata intreaga lume, iar episoadele ce l-au compus au fost vazute de publicul din intreaga lume, statisticile aratand faptul ca au avut loc vizionari ale proiectului din peste 160 de tari.

In 21 iunie 2021 au fost prezentate publicului TOATE aceste episoade, intr-un maraton teatral unic in lume. Spectatorii au urmarit direct din Sala Mare „Amza Pellea” a teatrului toate cele 100 de episoade ale Hektomeronului. Insa, mai mult decat atat, cei care au fost in sala nu au vazut doar un spectacol de teatru, ci un „spectacol al spectacolului”, deoarece pe scena s-au aflat, la vedere, toate componentele artistice si tehnice care au facut posibila difuzarea celor 100 de performance-uri in intreaga lume, de la camere de luat vederi, mixer de sunet, consola de lumini pana la elemente de recuzita, staff tehnic, echipa de productie. Evenimentul, care a durat 25 de ore si 30 de minute s-a numit ZIUA HEKTOMERON si a fost difuzat si in regim de live streaming, in toata lumea.

Acum, cu ocazia Zilei Mondiale a Teatrului, inchidem cercul pandemic difuzand din nou, online, gratuit, pe website-ul www.hektomeron.com acest eveniment UNIC in lume: ZIUA HEKTOMERON.

Periplul teatral al Hektomeronului este unul exceptional dar si revolutionar. Ne vorbeste despre un concept destul de singular, inspirat de pandemia care ne-a afectat pe toti pentru mai bine de un an, in unele dintre tarile in care traim. In cazul Romaniei, respectiv al Craiovei, Vlad Dragulescu, directorul artistic al Teatrului National “Marin Sorescu”, impreuna cu partenerii sai, a avut idea de a se inspira din opera fundamentala a lui Boccaccio, Decameronul, pentru a crea Hektomeronul. Astfel, de la “Deca”, sau “10 Zile”, am ajuns la “Hekto”, sau “O suta de zile”. Trebuie sa amintim in primul rand ca opera lui Giovanni Boccaccio a fost scrisa in patru ani, in secolul al XIV-lea, atunci cand Ciuma Neagra lovea Florenta. Ideea lui Boccaccio a fost sa puna la un loc 100 de povestiri diferite – o reflectie asupra societatii acelor vremuri, care se confrunta cu teama, izolarea, carantinarea, moartea si nevoia de a rezista – trairi pe care, din nefericire, le-am experimentat si noi in 2021 din cauza pandemiei. Atunci cand viitorul nostru pare ca va fi afectat, avem nevoie de povesti pentru a putea scapa dintr-un univers carceral, cum se intampla, spre exemplu, cu violenta impotriva femeii, prezenta astazi, asa era si cu sapte secole in urma.
Michel Vais, redactor sef al revistei Cahiers de théatre

HEKTOMERON este un proiect teatral aflat sub Inaltul patronaj ITI – Institutul International de Teatru.

Hektomeron ramane, cu adevarat, un proiect de anvergura unica. Inaltul patronaj al ITI – UNESCO inseamna incununarea acestei unicitati, intr-un moment cand teatrul – si teatrele – de peste tot se confrunta cu intrebari la limita supravietuirii. Mai mult decat un blazon oficial, mai important decat orice titlu de glorie, legatura cu ITI-UNESCO aduce Teatrului National din Craiova recunoasterea unei viziuni fara precedent sau termen de comparatie: o suta de artisti din tot atatea tari ne-au invitat sa sarbatorim speranta prin arta, in limba romana!
Octavian Saiu, profesor, cercetator si critic de teatru

Proiectul Hektomeron este o reusita de proportii, care a depasit grandoarea tehnica a provocarii pentru a oferi un produs cultural de calitate. Fiecare moment merita privit individual si apoi plasat in contextul intregului. Insa adevarata valoare a spectacolului este faptul ca defineste momentul in care traim, problemele cu care ne confruntam, obsesiile si fricile noastre. Spectacolul de la Craiova este o oglinda a societatii mondiale si a gradului de globalizare la care am ajuns. Trebuie sa privim unitar momentele ca sa aflam in ce lume traim.
Octavian Szalad, Revista Teatrul Azi

In iunie 2021, timp de douazeci si cinci de ore, Teatrul National din Craiova a prezentat cele o suta de performance-uri in suita. Ca sa fie accesibile tuturor doritorilor, s-au proiectat afara, pe o laterala a cladirii. Dar adevaratul spectacol avea loc inauntru. Si nu a fost deloc un spectacol ca la carte! Pasind in sala, publicul nu a mai regasit conventia care il plaseaza in orizontul de asteptare binecunoscut. In stanga, oameni in fata monitoarelor. Imbracati in costume medicale, anti-covid, muzicienii asigura intermezzo-urile dintre performance-uri. In mijloc, camera transmite live, pe un ecran mare, actorul care isi spune monologul, plus luminile aferente. Dar cea mai spectaculoasa ramane partea dreapta. O suita de monitoare cu oameni ce butoneaza, plus un ecran pe care se vede ce se petrece in cabina de machiaj. Totul pare in mers, proaspat, neelaborat si neslefuit, ca si cand s-ar naste pe loc. Obisnuita conventie care ia in stapanire teatrul, de indata ce se stinge lumina, se pulverizeaza intr-o suta de particule (ca sa-i dam tributul lui Boccaccio), pentru a face loc unui spectacol fluid, cu grade de libertate mai mari pentru public. Acesta intra si iese cand doreste, in orice pauza dintre performance-uri.
Cristina Rusiecki, Revista Cultura

Hektomeron e un cumul serial de mini-story-uri teatralizate de o suta de retorici regizorale, un caleidoscop multicultural care demonstreaza ca suntem cu totii impreuna, chiar pozitionati la distanta, conectati printr-o tesa¬tura invizibila de legaturi. Conco-mitenta prezentei artistilor si spectatorilor s-a stramutat din incintele teatrale in virtualitate. Alcatuirea teatrala s-a pulverizat prin mijlocirea noilor tehnologii care au nascut „al cincilea perete“. Live-ul e intermediat de obiectivul camerei de filmat, de dispozitivele de streaming si de ecranul receptor. In fluxul teatral au intervenit mediatori care anuleaza distantele. Putem fi alaturi electronic, indiferent unde ne-am afla. „Aici“ si „acum“, conditio¬nalitatile spatio-temporale ale artelor vii, capata alte intelesuri in estetici ce genereaza prin digitalizare forme gazduite de infinitul spatiu electronic. Hektomeron e o initiativa care anunta noile forme de agregare a artei.
Oltita Cintec, Suplimentul de cultura

Acest proiect este unic din atat de multe puncte de vedere, nu numai datorita amploarei, magnitudinii sale, fiind un conglomerat de 100 tari, reunite pentru a celebra teatrul. Este unic, de asemenea, pentru ca aduce laolalta trecutul si prezentul, pe de o parte, si prezentul si viitorul, pe de alta parte. Este un proiect ce implica memoria culturala, fiindca elogiaza mostenirea lui Boccaccio, care a creat aceasta opera literara extraordinara, in circumstante dificile pentru umanitate. Si facand asta, o conecteaza cu prezentul, cu momentul in care totul pare sa fie incert, cu clipele de disperare, cu timpul deznadejdii absolute; si prin readucerea sperantei prin cultura cred ca acest proiect afirma puterea teatrului, puterea teatrului ca o forma de arta ce e pusa sub semnul intrebarii astazi, din toate directiile posibile, din interior si din exterior.
Octavian Saiu, profesor, cercetator si critic de teatru

Proiectul Hektomeron a fost promovat la nivel global de catre Ministerul Afacerilor Externe prin misiunile sale diplomatice si de catre Institutul Cultural Roman, prin reteaua institutelor culturale din intreaga lume. De asemenea, Comisia Nationala a Romaniei pentru UNESCO a inclus Hektomeron intre manifestarile prilejuite de Programul aniversar “Romania si UNESCO, arc peste timp – 65 de ani de la aderare”. Hektomeron a fost sustinut de catre Ministerul Culturii.

Teatrul National „Marin Sorescu” din Craiova dedica editia de anul acesta a Zilei Modiale a Teatrului instalatiei performative ZIUA HEKTOMERON.

Eveniment: ZIUA HEKTOMERON, cu prilejul Zilei Mondiale a Teatrului
Cand: 27 martie 2022, ora 12:00 – 28 martie 2022, ora 13:30
Unde: online, pe www.hektomeron.com
Bilete: vizionarea este gratuita

Teatrul National „Marin Sorescu” din Craiova, unul dintre cele mai importante teatre din tara, cu o traditie de peste 170 de ani si cu o activitate internationala de prestigiu a lansat proiectul international HEKTOMERON, un mesaj universal al sperantei.
Nationalul craiovean este o institutie culturala romaneasca de prestigiu a carei lunga si bogata istorie de 170 de ani a culminat cu spectacolele legendare ale lui Silviu Purcarete, prezentate in cadrul celor mai importante festivaluri de teatru din intreaga lume dar si cu imensul succes international al Festivalului Shakespeare, care aduce in Romania spectacole de pe cinci continente, la fiecare doi ani.

Acum, cu o viziune contemporana, teatrul abordeaza perspectivele prezente si viitoare, adresandu-se unui spectru din ce in ce mai larg de public, in conformitate cu provocarile actuale.
https://tncms.ro
https://www.facebook.com/tncms.oficial
https://www.facebook.com/hektomeron
https://www.instagram.com/teatrul_national_craiova
www.hektomeron.com