Cele mai noi filme ale anului, “Arsenie. Viata de apoi”, “Playback” si “De ce scriu astia pe pereti”, vor fi proiectate la Eforie Colorat, in prezenta autorilor
Lansat la TIFF, road-movie-ul documentar “Arsenie. Viata de apoi”, cel mai nou film semnat de Alexandru Solomon, va fi proiectat, in prezenta autorului, la Eforie Sud inaintea premierei oficiale, programata in toamna acestui an. Vizionarea, cea de-a doua in cadrul unui festival si ultima inaintea premierei oficiale, are loc vineri, 25 august, de la ora 21.00, in gradina de vara Cinemascop din Eforie Sud si va fi urmata de o sesiune Q&A. Intrarea este libera.
“Cred ca ideea general acceptata – si anume ca litoralul e un loc mai degraba pentru divertismentul care nu pune probleme si nu oboseste cu ganduri complicate turistii aflati in vacanta – merita sa fie diversificata si exact asta se intampla la Eforie si prin Cinemascop. Mix-ul dintre film si arte vizuale e unul foarte viu si interesant. Ma bucur foarte mult ca filmul meu va fi proiectat la Eforie Colorat, intr-o gradina de vara, la malul marii. Pentru ca icoana lui Arsenie este ea insasi una viu colorata, enigmatica si plina de contradictii. Ea promite tot felul de lucruri; si unde altundeva decat in vacanta, pe malul marii, suntem mai dispusi sa visam, dar si sa ne resetam un pic viata, sa iesim din rutina incrancenata si, deseori, irationala a existentei de zi cu zi din restul anului?”
Alexandru Solomon
Regizor si scenarist
“Arsenie. Viata de apoi” este un road movie documentar care merge pe urmele lui Arsenie Boca, sfantul care, intr-un fel sau altul, traieste inca printre noi, oglindind sperantele si neputintele unei epoci. Filmul este un fel de pelerinaj pus in scena de un regizor care porneste de la o perspectiva sceptica, pentru a descoperi apoi, pas cu pas, o lume care nu seamana prea mult cu cliseele vehiculate de obicei in mass media pe aceasta tema. Pentru ca si mass media picteaza icoane, spune Alexandru Solomon, stereotipuri cu estetica proprie, de la portrete hipnotice, cu ochi de un albastru electric, la relatari condimentate cu mult senzational, menite sa alimenteze puterea unui mit. Dupa o lunga perioada de uitare, primul articol scris in presa romaneasca despre Arsenie Boca a aparut in 1999, spune Alexandru Solomon. Povestea a ajuns la apogeu, asimiland toate elementele pe care le stim acum, prin 2007 si de atunci a ramas oglinda unei societati care doar printr-un miracol ar mai putea sa creada in mai bine. Pelerini din diverse generatii si un regizor rezervat evoca miracole atribuite parintelui, le dezbat si se confeseaza. Prin ochii acestora, filmul surprinde, de fapt, modul in care se reflecta societatea romaneasca in legenda parintelui Arsenie Boca, o poveste care – spun autorii – umple, de fapt, golul lasat de deziluziile ultimilor 30 de ani. Despre cum, in aceasta icoana (sau icon?) – cu zecile ei de chipuri -, se reflecta aspiratiile, necazurile si frustrarile oamenilor printre care traim. Iar privirea hipnotica a unui calugar care s-a stins de mai bine de trei decenii este una dintre putinele care pot promite o lume mai buna.
Trailer: https://www.youtube.com/watch?v=AyncfMXkGUE
Playback, documentarul dedicat discotecilor din perioada optezecista, ajunge la Eforie Sud. Proiectia este urmata de o seara disco ’80 cu Sorin Lupascu
O analiza emotionala a evolutiei societatii romanesti din anii ‘80 si pana astazi, filmul Iuliei Rugina mixeaza inregistrari inedite din arhiva nationala si imagini din prezent. Sorin Lupascu, unul dintre cei mai cunoscuti DJ ai vremii, este cel care ghideaza o calatorie nostalgica in paradisul pierdut al discotecii Ring din Costinesti, pe fondul sonor al hiturilor anilor ‘80, romanesti si internationale. Iulia Rugina spune povesti despre o Romanie glam, furisata intr-un spatiu inchis cultural, in care accesul la muzica pop sau rock era la fel de bine controlat ca cel la alimente. Timpul insusi curgea altfel, in ritm analog. Fara Google, Wikipedia, reviste si fotografii, discotecile erau singurelele locuri in care oamenii puteau asculta muzica, de regula interzisa sau marginalizata de Partidul Comunist. Iar Dj-ii deveneau, astfel, personaje legendare, singurii care le aduceau oamenilor piese traficate pe viniluri sau inregistrate in secret de pe posturi de radio straine. Un dar pretios oferit multimilor dornice sa danseze.
Filmul va fi proiectat vineri, 1 septembrie, de la ora 21:00. Vizionarea va fi urmata de o seara disco | muzica de pe vinyl, pregatita de unul dintre cei mai mari DJi ai Romaniei, Sorin Lupascu.
Trailer: https://www.youtube.com/watch?v=ZpBYHCYtmkI
De ce scriu astia pe pereti… la Eforie Colorat?
Oare desenele pe care le vedem, intamplator, pe ziduri, pe ruinele unei fabrici parasite sau pe vagoanele de metrou, au vreun impact asupra vietilor noastre? Poate ca schimba ceva in noi, spune regizorul Alin Boeru, mai ales atunci cand suntem deschisi in fata acestor artisti, considerati, de regula, „vandali si golani”. Filmul lui Alin Boeru construieste o imagine subiectiva a scenei street art din Romania, mixand cadre contemporane cu materiale de arhiva, pentru a descrie viata comunitatilor de grafferi pe parcursul ultimilor 30 de ani de istorie. Exploreaza toate dimensiunile si specificitatile acestor grupuri, de la interventiile pe metrouri, tramvaie, trenuri, ajungand la actiuni clandestine pe strazi, in spatiul public sau in locuri abandonate. Incercand sa inteleaga dedesubturile fenomenului graffiti si street art din Romania, Alin, un fost corporatist, ajunge sa se descopere pe sine. Pornit ca o analiza obiectiva a unei contraculturi, documentarul se transforma intr-o poveste intima de maturizare (coming-of-age) a unui barbat de 35 de ani, care ajunge sa fie inghitit de universul diferit pe care il descopera.
Filmul va fi proiectat marti, 29 august, de la 20:45, in prezenta regizorului Alin Boeru. Vizionarea va fi urmata de o sesiune Q&A.
Informatii despre programul Eforie Colorat sunt disponibile online, pe Facebook, Instagram, YouTube.
Participarea la toate evenimentele programate in cadrul festivalului este gratuita.
Adauga comentariu